Dilluns 16 de Desembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. VALLÈS
 FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. VALLÈS Mapa: Montse Ferrés
Marta Sánchez
Actualitzat a 31/12/2005

Les reclamacions perquè el FAV del Vallès transporti passatgers i tingui parada a la comarca comencen a donar els seus fruits, i des del Senat s'aprova sol·licitar al Govern de l'Estat la construcció d'una estació de la línia d'alta velocitat per a passatgers al Vallès Occidental. D'altra banda, es posa fil a l'agulla al soterrament de les vies a Montmeló amb la signatura del conveni de soterrament del FAV i de la línia Barcelona-Portbou al seu pas per aquesta ciutat.

Antecedents 2003, 2004

Articles posteriors 2007

Durant l’any 2004, el debat del Ferrocarril d’Alta Velocitat al Vallès (FAV) es va centrar en la solució tècnica que calia adoptar (tercer carril sense desdoblament, traçat, mesures correctores) i en la ubicació de la futura estació entre Rubí i Sant Cugat del Vallès. Les protestes i presentacions d’al·legacions per part dels municipis més afectats pel traçat del FAV al Vallès van ser una tònica constant. Concretament, els ajuntaments de Montmeló i Sant Cugat del Vallès van demanar el soterrament de les vies, i el de Llinars del Vallès va reclamar l’adopció de mesures correctores de l’impacte ambiental.

El 2005 va començar sense que s’haguessin aportat solucions tècniques i polítiques al traçat. Continuaven pendents temes com l’emplaçament de l’estació, la necessitat o no d’un desdoblament de la línia Mollet-el Papiol i el soterrament de les vies a Montmeló. A més, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) volia impulsar un tercer carril per a mercaderies entre el PORT DE BARCELONA i França pel Vallès.

Reclamacions perquè el FAV del Vallès transporti viatgers
Al gener, la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa i la patronal Cecot, recolzats per Pere Navarro Morera del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), Lluís Recoder Miralles, de Convergència i Unió (CiU), i Carme García Lores, del PSC, alcaldes de Terrassa, Sant Cugat i Rubí, respectivament, van proposar que el corredor del Vallès s’utilitzés també per al transport de passatgers. Albert Vilardell, president de la Cambra, considerava poc coherent projectar un tercer carril només per a mercaderies. D’altra banda, els ajuntaments d’Esparreguera, Castellbisbal i Martorell i també el Consell Comarcal del Baix Llobregat,van aprovar una moció impulsada per l’Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU) en el mateix sentit. Al març, la junta de l’Associació de Propietaris de Sant Cugat del Vallès va sumar- se a aquestes reclamacions.

La inauguració de l’entrada en servei del FERROCARRIL DE RODALIES C-7 EL PAPIOL-MOLLET el mes de maig va ser aprofitada pels alcaldes de Sant Cugat del Vallès, Lluís Recoder, i l’alcaldessa de Rubí, Carme Garcia, per reclamar de nou el pas del FAV pel Vallès. La ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va dir que “una línia de mercaderies no podrà ser mai d’alta velocitat” i que apostava “per un tràfic mixt i per rendibilitzar al màxim les inversions”.

La Secretaria d’Estat d’Infrastructures i Planificació del Ministeri de Foment va adjudicar al juliol el contracte per a la redacció del projecte d’adequació de la línia de Mollet al Papiol. Es preveia que la confecció del projecte duraria uns divuit mesos. Aquell mateix mes Miquel Sodupe Roure, gerent de Barcelona Regional (BR) i l’alcalde de Montcada i Reixac, César Arrizabalaga, del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), van presentar la proposta de soterrament del FAV al pas per la ciutat.

Demanda d'una estació de passatgers del FAV al Vallès
Al gener el ple de l’Ajuntament de Sabadell va aprovar una moció presentada per CiU i esmenada pel grup socialista. Aquesta demanava la construcció d’una estació del FAV per a passatgers al Vallès i donava suport a una proposta anterior que plantejava la possibilitat que l’estació es fes entre Cerdanyola del Vallès i Barberà del Vallès.

Dos mesos més tard, els diputats de CiU Lluís Recoder, Josep Rull i Lluís M. Corominas van presentar una proposició no de llei al Parlament, instant la Generalitat a concretar la ubicació de l’estació.

Al maig, el Senat va aprovar que se sol·licités al Govern de l’Estat la construcció d’una estació d’alta velocitat per a passatgers al Vallès Occidental. D’altra banda, Recoder lamentava la falta de compromís de la Generalitat en la defensa de la construcció d’una estació de passatgers al Vallès.

Protestes dels veïns que encara no han cobrat les indemnitzacions
A l’abril, veïns de Gualba i Riells i Viabrea afectats per les expropiacions van protestar i van reclamar que Foment els pagués les indemnitzacions per les expropiacions del FAV al pas per aquests municipis. N’hi havia que havien rebut l’ordre d’abandonar casa seva sense que encara se’ls hagués indemnitzat. A més, van exigir la implantació de mesures reductores de l’impacte acústic i visual, ja que en alguns indrets el traçat del FAV està previst que passi a cinc metres dels habitatges.

Soterrament a Montmeló
Al juliol el Govern de l’Estat va enviar a l’Ajuntament l’esborrany del protocol per al soterrament de les vies a Montmeló. Es preveia que l’actuació en la línia convencional es finançaria amb la construcció de set-cents pisos als terrenys alliberats pel soterrament i que el Ministeri pagaria la del FAV. A més, deixava oberta la possibilitat que la Generalitat aportés diners per a les obres. La proposta preveia que la longitud del tram soterrat fos de 1.250 m i el cost estimat de l’operació, de 50 milions d’euros.

Segons Manel Ramal, del PSC, alcalde de Montmeló, aquest esborrany incloïa gairebé totes les seves sol·licituds. Malgrat tot, Joan Herrera (Iniciativa de Catalunya-els Verds, IC-V) considerava insuficient l’acord entre el Govern de l’Estat i l’ajuntament. Així mateix, alguns veïns reclamaven que se soterrés també el tram nord.

Al desembre, el Ministeri de Foment, el DPTOP i l’Ajuntament de Montmeló van signar el conveni de soterrament del FAV i de la línia Barcelona-Portbou al seu pas per Montmeló.

A final d’any, es preveia que les obres començarien a principi de 2006 i que la reforma s’acabaria abans del 2009.

Més informació
www.adif.es
www.gencat.net
www.fomento.es
www.santcugatobert.net
www.montmelo.es
www.ccvoc.org
www.altavelocidad.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati