Dilluns 22 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. VALLÈS
Maria Xalabarder

Actualitzat a 31/12/2004

Continua el debat sobre la ubicació definitiva de la futura estació del ferrocarril d'alta velocitat al Vallès i el de la possible necessitat de desdoblar la línia ferroviària existent entre Mollet i el Papiol per a permetre la circulació de trens de rodalies, mercaderies i d'alta velocitat, amb ample internacional. En canviar el Govern de l'Estat, de resultes de les eleccions generals del mes de març, s'obren noves expectatives negociadores amb els ajuntaments implicats i la Generalitat. Les solucions tècniques i polítiques del traçat resten pendents d'estudi.


Antecedents 2003

Articles posteriors 2005, 2007

Al començament de l'any 2004 va tenir lloc una reunió entre una representació d'alcaldes del Vallès Occidental (Sant Cugat del Vallès, Rubí, Terrassa, Sant Quirze i Matadepera) i l'aleshores secretari d'Estat d'Infraestructures del Ministeri de Foment, Benigno Blanco (Partit Popular, PP), per a parlar de la futura estació de tipus mixt -per a passatgers i mercaderies- del ferrocarril d'alta velocitat (FAV) al seu pas pel Vallès. Blanco va proposar per a aquest tram la construcció d'un tercer rail per a aconseguir així l'ample internacional.

Blanco va confirmar que la futura estació del Vallès tindria capacitat per a suportar uns 5,2 milions de viatgers anuals, la quarta part de tots els generats a l'àrea metropolitana de Barcelona, i estaria ubicada entre els municipis de Rubí i Sant Cugat del Vallès, al voltant de la masia de Ca n'Ametller i l'Hospital General de Catalunya. L' estació tindria ser-veis de trens d'alta velocitat i 60 trens regionals que cobririen la línia de FERROCARRIL DE RODALIES ENTRE MOLLET IEL PAPIOL. Carme Garcia, alcaldessa de Rubí (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va indicar que mirarien "amb lupa l'impacte viari de la nova estació". Per la seva banda, l'alcalde de Sant Cugat, Lluís Recoder (Convergència i Unió, CiU) va demanar que es resolguessin primer els accessos a l'autopista.

Blanco va confirmar que el corredor del Vallès del FAV es faria a partir de la construcció d'un tercer rail paral·lel a la via de mercaderies existent, per aconseguir l'ample internacional sense haver de fer un desdoblament. Els alcaldes van expressar els seus dubtes que aquesta solució tècnica pogués donar resposta a la densitat de pas de trens de diferents tipus que hauria de suportar la xarxa. El Govern català es va mostrar contrari i decebut per la intenció manifestada pel Ministeri de Foment. El secretari de Mobilitat, Manel Nadal (PSC), la va qualificar de retrocés, ja que segons va explicar incomplia un compromís anterior de construir una via nova d'ample internacional per al traçat de l'AVE al Vallès. La nova via permetria, segons Nadal, assegurar el transport transfronterer de persones i mercaderies així com una bona connexió amb el PORT DE BARCELONA , obrint alhora la possibilitat d'una nova sortida per a les mercaderies.

El canvi de Govern estatal, produït el mes de març, va propiciar que al començament d'estiu es reobrissin les discussions entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i els municipis implicats, sobre la ubicació definitiva de la futura estació del FAV al Vallès Occidental i sobre la necessitat o no d'un desdoblament de la línia Mollet-el Papiol. El nou secretari general d'Infraestructures, Antonio Monfort, va anunciar que el Ministeri estava pendent del resultat d'un estudi sobre les capacitats d'absorció de mercaderies i passatgers del corredor vallesà per a fer una proposta.

Tanmateix, durant el 2004 van continuar les protestes i la presentació d'al·legacions per part dels municipis més afectats pel traçat del FAV al Vallès. Concretament, els ajuntaments de Montmeló i Sant Cugat del Vallès van demanar el soterrament de les vies per evitar l'impacte que la infraestructura tindria a la ciutat. El conseller de Medi Ambient, Salvador Milà, va donar suport als municipis i va qualificar "d'inacceptable, insostenible i poc meditada" la proposta del Ministeri, comprometent-se a pactar un canvi de traçat amb el nou Govern central. També l'Ajuntament de Llinars del Vallès va fer arribar al Ministeri de Foment una proposta consensuada per a l'execució de "mesures correctores" de l'impacte ambiental que tindrà la construcció de la línia del FAV.

Més informació
www.mfom.es
www.gencat.net
www.santcugatobert.net
www.ccvoc.org
www.altavelocidad.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati