Diumenge 18 de Febrer de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT, TRAÇAT AL VALLÈS
Traçat del FAV al seu pas per Catalunya, tram del Vallès. Mapa: Montse Ferrés
David Mongil
Actualitzat a 31/12/2003

El pas de la línia del Ferrocarril d’alta velocitat (FAV) pel Vallès genera protestes entre els alcaldes i veïns d’alguns dels municipis afectats. El traçat definitiu comportarà la construcció d’un intercanviador a Sant Cugat de Vallès.

Articles posteriors 2004, 2005, 2007

Quan a mitjan anys noranta es va començar a definir la possibilitat d’unir per alta velocitat ferroviària les ciutats de Madrid i Barcelona i de prolongar aquesta línia cap al territori francès, el Vallès tenia un paper important en el traçat de la línia. De fet, la proposta del 1994 ja considerava una línia que evitaria Barcelona passant pel Vallès Occidental que es destinaria al trànsit de mercaderies (evitant així les nocives conseqüències per al tram urbà de Barcelona) i que finalitzaria en l’estació que es construiria a la Sagrera, al sector nord de la ciutat de Barcelona.

D’aquesta manera, el traçat del FAV es bifurcaria a l’alçada del municipi del Papiol (Baix Llobregat) donant lloc a dos ramals. El primer, destinat al trànsit de passatgers, es dirigiria a través de la comarca del Baix Llobregat en direcció a Barcelona. El segon, es destinaria al trànsit de mercaderies i travessaria el Vallès Occidental i el Vallès Oriental en direcció sud-est nordoest fins arribar a l’alçada de Mollet del Vallès. A partir d’aquest punt els dos ramals convergirien i continuarien cap a Girona en un únic traçat.

El traçat final projectava cinc estacions a l’àrea metropolitana de Barcelona, una localitzada al Vallès Occidental, al terme municipal de Sant Cugat del Vallès. El debat s‘havia centrat els darrers anys en el fet de saber si l’estació es destinaria exclusivament al trànsit de mercaderies (tal com es recollia inicialment al projecte), o bé si també s’obriria al trànsit de passatgers, tal com demanaven els municipis de la comarca.

El bypass del Vallès
A la primeria d’abril, la Direcció General de Ports i Transports va presentar l’intercanviador ferroviari de Sant Cugat del Vallès, localitzat a la intersecció entre la línia de Sabadell de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i la línia de mercaderies paral·lela a la carretera B-30, de RENFE. La ubicació del bypass del Vallès en aquest indret, que comptava amb el vist-i-plau del Govern de la Generalitat de Catalunya, va ser ratificada pel secretari d’Estat d’Infraestructures, Benigno Blanco a la darreria de juliol, sense que aquest n'avancés cap data definitiva sobre la construcció. Per aquest motiu, els municipis del Vallès Occidental van fixar una entrevista amb el Ministeri de Foment per al 17 de desembre, amb l’objectiu d’obtenir garanties que aquesta infraestructura no donaria servei únicament al trànsit de mercaderies, sinó també al de passatgers. No obstant això, en aquella reunió no es va arribar a prendre cap decisió definitiva.

Durant el mes de juliol el Ministeri de Foment va autoritzar alguns dels trams projectats. Concretament van sortir a concurs els trams de la Roca del Vallès-Llinars del Vallès i Sant Celoni-Riells, mentre que els trams Castellbisbal-Mollet i Montmelóla Roca del Vallès continuaven en fase de projecte.

Aquesta decisió va provocar el novembre del 2003 el rebuig del Consell Comarcal del Vallès Oriental i dels ajuntaments afectats pel corredor del FAV que criticaven que, després de cinc anys de negociacions, l’estudi informatiu del tram Molletla Roca presentat per Foment continués sense considerar les mesures de minimització de l’impacte ambiental proposades pels ajuntaments. Com a mesura de protesta i de pressió, els alcaldes dels municipis afectats van firmar un acord que va ser tramès al president de la Generalitat, al Govern central, al Congrés dels Diputats i al Parlament de Catalunya, mentre s’enllestien les al·legacions al projecte (que podien ser presentades fins el 31 de desembre).

Montmeló reclama el soterrament de les vies
Durant el mes de novembre, al municipi de Montmeló, un miler de veïns van tallar durant més d’una hora el trànsit ferroviari de la línia Barcelona-Portbou al pas per la localitat, en senyal de protesta per la divisió del tramat del nucli urbà a què donaria lloc el pas del FAV en cas que no se'n considerés el soterrament. Les mateixes reivindicacions es van manifestar també en forma d’al·legacions (al voltant de cinc mil) en contra del projecte presentat pel Ministeri. El projecte preveia l’ampliació al doble de l’espai ocupat per les vies fèrries ja existents al municipi, a fi de permetre el pas dels trens de rodalies, regionals, de llarg recorregut i del FAV per la mateixa plataforma, tot i implicar la reducció de la distància entre les vies i els habitatges a només 14 m. La resposta del Govern central a les reivindicacions ciutadanes es va traduir en el compromís, per part del Gestor de Infraestructuras Ferroviarias (GIF), de construir un fals túnel d’uns 150 m i d'instal·lar pantalles sonores, mesures que els veïns van continuar considerant insuficients.

Més informació
http://www.mfom.es
http://www.gencat.net
http://www.santcugatobert.net
http://www.montmelo.es
http://www.ccvoc.org
http://www.altavelocidad.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati