Dijous 12 de Desembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. FIGUERES
Anna Jiménez

Actualitzat a 31/12/2004

El Ministeri de Foment licita l'estudi informatiu de la variant del tren convencional a Figueres, refermant la seva voluntat i la de l'Ajuntament de fer passar el FAV per l'oest de la ciutat. Continua, però, obert el debat sobre la ubicació de l'estació entre diferents agents polítics i socials de la ciutat .

Antecedents 2003

La ciutat de Figueres, capital de la comarca de l'Alt Empordà, és el darrer gran nucli urbà per on està projectat que passi l'eix d'alta velocitat ferroviària transeuropeu Madrid-Saragossa-Barcelona-Perpinyà-Montpeller abans d'arribar a la frontera francesa. Durant el 2003 el Ministeri de Foment i l'Ajuntament de Figueres van pactar inicialment el traçat del ferrocarril d'alta velocitat (FAV) a l'oest del municipi. Aquest traçat suposava el desmentallement de la línia de tren que travessava la ciutat per l'est i la desaparició de l'estació, que seria substituïda per una de nova al barri del Culubret.

Foment licita la redacció de l'estudi informatiu de la variant del tren convencional
A principi de març, es va publicar al Boletín Oficial del Estado (BOE), l'anunci del Ministeri de Foment per treure a licitació la redacció de l'estudi informatiu de la variant de la via del tren convencional al seu pas per Figueres, que plantejava l'alternativa per l'oest, tal com ja s'havia pactat amb l'Ajuntament de la ciutat. El pressupost de l'informe era de 300.000 euros i es preveia que estaria acabat de redactar en un termini de divuit mesos. A més, el Ministeri confirmava que hi hauria una estació única per al FAV i per al tren convencional.

L'emplaçament de l'estació a l'oest del nucli urbà suposava el desmantellament de l'actual línia de tren que travessava la ciutat per l'est i la desaparició de l'estació actual, substituïda per una altra al barri del Culubret, a l'oest de la ciutat. Així es crearia un nou nus de comunicacions, on convergirien les principals infraestructures A-2 i AP-7, la línia de tren convencional i el nou FAV. Aquesta alternativa comportaria el trasllat de la línia ferroviària existent i la consegüent desaparició de l'efecte barrera que significava per al municipi.

Les reaccions
L' alcalde de Figueres, Joan Armangué (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), estava a favor de la proposta de Foment, que segons parer seu suposaria la construcció de "la cruïlla més important de Catalunya", on convergirien la línia de tren convencional, la del FAV i la del futur FERROCARRIL TRANSVERSAL Lleida-Vic-Olot-Figueres.

En canvi, els alcaldes dels municipis de Vilafant -situat al sudoest de la ciutat de Figueres- Cabanes i Vilavertran -al nordest de la ciutat-, Pauí Fernàndez (Convergència i Unió, CiU), Artemio Siurana (Partit Popular) i Josep Lluís Vázquez (CiU), respectivament, consideraven que el nou traçat tindria un fort impacte ambiental en passar per aquests territoris, ja que el projecte obligaria a enderrocar dues fàbriques, una granja i dues cases, fer talussos de 20 m d'alçada i trinxeres de 25 m de profunditat. Així, els ajuntaments d'aquests tres municipis i també el de Figueres, juntament amb el Consell Comarcal de l'Alt Empordà, la Cambra de Comerç de Girona i la Diputació de Girona van presentar al·legacions a l'estudi informatiu que recollien aquesta preocupació.

Per la seva banda, CiU va variar la proposta que mantenia fins al 2003, quan governava la Generalitat. La proposta anterior es basava en un traçat alternatiu del tren per l'est de la ciutat i paral·lel a l'A-2. El 2004 la coalició es va mostrar favorable a nous plantejaments per a trobar un consens amb els ajuntaments de la comarca. Així, Pere Macias, secretari general adjunt de CiU, va exposar a Figueres, a final de gener, que per a definir el traçat ferroviari s'havien de tenir en compte diferents aspectes, entre els quals va destacar: aconseguir coordinar el nus ferroviari, el consens entre els ajuntaments de la comarca, la ubicació d'una estació del FAV a l'entorn de Figueres i, al mateix temps, l'eliminació de la via del ferrocarril convencional del centre de Figueres.

El grup d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) a l'Ajuntament considerava que la millor manera de resoldre el debat sobre les infraestructures era convocar un referèndum. El grup defensa-va que la millor opció seria mantenir el traçat del FAV sense estació, per l'oest, i soterrar la via convencional amb el seu traçat actual pel centre de la ciutat.

Mentrestant, la Comissió Especial d'Infraestructures de l'Alt Empordà, formada per representants de diferents municipis de la comarca, va acordar demanar un informe tècnic per a avaluar totes les propostes de noves xarxes ferroviàries i viàries que hi havia previstes a la comarca. El que defensaven era que l'alternativa proposada havia de preveure l'estació central i única del FAV i del tren convencional amb la seva connexió amb el futur centre intermodal i logístic del Far-Vilamalla (sud-est de la ciutat de Figueres) i el desplaçament cap a l'oest de l'autopista AP-7.

Aquesta proposta permetia la creació d'un anell de comunicacions sobre la ciutat de Figueres que facilitaria l'accés a l'estació i als ser-veis bàsics de la capital de l'Alt Empordà, des de tots els municipis de la comarca. L' estudi tècnic es desenvoluparia amb el Consell d'Iniciatives Locals de Medi Ambient de les Comarques de Girona (CILMA) i comptaria amb l'assessorament de la Generalitat i del Ministeri de Foment.

La plataforma Salvem l'Empordà també va intervenir en aquest debat defensant el desdoblament de la línia actual i la construcció d'una via pendular per al FAV, de manera que hi poguessin circular els trens de mercaderies i el d'alta velocitat al mateix temps. La plataforma defensava que d'aquesta manera l'impacte ambiental no seria tant fort i el traçat s'adaptaria millor a les característiques del territori. També proposaven la creació d'una única estació subterrània al centre de Figueres, amb el soterrament dels traçats en què el tren afectava la ciutat. La idea implicava que no es realitzés l'estació del Culubret, que segons l'entitat ecologista, destrossaria el barri. El president de la Diputació de Girona i alcalde de Roses, Carles Páramo, va assenyalar que la proposta presentada per l'entitat era "la més assenyada".

El debat sobre l'estació
Tot i l'anunci publicat al BOE pel Ministeri de Foment per a licitar la redacció de l'estudi informatiu de la variant de la via convencional al seu pas per la ciutat de Figueres, el Ministeri va informar que, de moment, a Figueres només estava previst un punt d'avançament i d'estacionament de trens (PAET) i condicionava a la demanda que s'acabés realitzant una estació. Tanmateix, l'alcalde de Figueres, Joan Armangué (PSC), va afirmar que tenia garanties del Ministeri de Foment i del Govern de la Generalitat que Figueres tindria l'estació del FAV i del tren convencional.

En aquest sentit, el secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal (PSC), va afirmar que Figueres tindria estació del FAV i que l'acord polític inclouria el Ministeri de Foment i l'Ajuntament. Tot i això, Foment es negava a garantir que es faria l'estació i afirma-va que de moment només estava estudiant la possibilitat de fer-la. En tot cas, el Govern responia que la decisió de construir l'estació estava condicionada a la demanda d'usuaris que hi pogués haver. El Partit Popular de Figueres, en la mateixa línia, tampoc veia del tot clara la construcció de l'estació del FAV.

ERC va declarar que reclamaria incloure una partida per a estudiar la viabilitat de fer subterrànies les vies del tren convencional, al seu pas pel centre de Figueres, en les negociacions dels pressupostos de l'Estat. El grup republicà sostenia que el soterrament de la via seria més econòmic i causaria menys impacte en el territori que no pas la variant per l'oest de la ciutat, paral·lela al traçat del FAV. D'altra banda, la Cambra de Comerç de Girona es mostrava partidària del traçat per la banda est de la ciutat.

A final d'any la comissió de pressupostos del Congrés va aprovar, amb només l'abstenció del PP, una esmena d'ERC al projecte pressupostari que proposava la realització d'un estudi informatiu sobre la viabilitat de fer subterrània la línia del FAV al seu pas per Figueres i que significava incloure als pressupostos una partida de 250.000 euros per a l'estudi informatiu.

L'observatori de les transformacions transfrontereres
Els ajuntaments de Figueres, Perpinyà, Lleida, Girona, el Prat de Llobregat, el Consell General dels Pirineus Orientals i la Diputació de Lleida van signar un conveni a final de gener per a impulsar un projecte d'avaluació de l'impacte socieconòmic que tindria el FAV a l'espai transfronterer. La iniciativa estava valorada en 378.000 euros, dels quals un 50%, els aportaria la Comunitat Europea, dins del programa Interreg III i es desenvoluparia en tres anys. El projecte impulsaria la creació d'un observatori socioeconòmic que ajudés a mesurar l'impacte i les transformacions que viurien aquestes ciutats amb la construcció del FAV, posant especial atenció en aspectes com el mercat immobiliari, la mobilitat laboral, el turisme i el comerç, entre altres. El projecte també es complementaria amb accions divulgatives per Internet i la celebració de jornades informatives.

La transformació urbanística associada
El Conseller de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Joaquim Nadal i Farreras, va anunciar a final de febrer la voluntat de crear un consorci format pel Ministeri de Foment, la Generalitat i l'Ajuntament de Figueres que s'ocupés de definir i gestionar els futurs usos dels terrenys que quedarien alliberats de l'actual traçat ferroviari a Figueres. Joaquim Nadal va explicar que l'objectiu era cohesionar urbanísticament la ciutat, que fins ara tenia la via del tren com a barrera.

Un dels efectes immediats de la construcció del FAV a la ciutat de Figueres seria la transformació de la fesomia actual des del punt de vista urbà, amb l'execució de tres plans parcials, que afectarien l'avinguda Vilallonga. Els espais afectats corresponien a la Farinera -del carrer del Nord- a Can Ventós -entre els carrers Progrés i el Far- i al magatzem de fustes Macau -al xamfrà de la plaça del Gra. Els dos primers es van aprovar a final del mes d'agost, mentre que el de can Macau ja es va aprovar en el mandat anterior i estava pendent de la concessió de la llicència d'obres. En conjunt, s'hi construirien un total de dos-cents habitatges.

Conveni amb la UPC
La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i l'Ajuntament de Figueres van anunciar que signarien un conveni per a la redacció d'un pla de millora urbana de l'àrea de Figueres situada a l'entorn de la futura estació del FAV, que s'ubicaria en els límits dels termes municipals de Vilafant i Figueres, a tocar del barri del Culubret.

A més, en el marc del conveni també es realitzaria un inventari urbanístic i s'estudiaria la situació econòmica i social de la població. Alhora es volia realitzar un projecte de connexió viària que enllacés l'estació amb el centre urbà que contindria el traçat amb les necessitats de mobilitat de la població i la proposta d'implantació d'activitats econòmiques i residencials. Els encarregats del pla serien, per una banda, els professors Ricard Pié i Josep Maria Vilanova i, per l'altra, l'arquitecta Anna Barceló, en representació de l'Ajuntament. En total l'ajuntament destinaria gairebé 14.500 euros per a redactar del pla.

Tot i que el Ministeri de Foment havia definit la variant de la línia del tren convencional per l'oest del municipi, on convergirien els principals nusos de comunicacions inclòs el FAV, a la darreria del 2004 el debat sobre la ubicació de l'estació continuava obert entre els diferents agents polítics i socials de la ciutat.

Més informació
www.mfom.es
www.gencat.net
www.figueresciutat.com
www.perpignan.fr
www.vilafant.com
www.cambrescat.es
www.cambra.gi
www.altavelocidad.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame