Dissabte 20 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. ESTACIONS DEL CAMP DE TARRAGONA
Maria Xalabarder

Actualitzat a 31/12/2004

Es concreten els projectes de les dos estacions del ferrocarril d'alta velocitat (FAV) previstes al Camp de Tarragona. La primera de les estacions estarà situada entre els municipis de la Secuita i Perafort, mentre que l'altra es localitzarà finalment al sud de l'aeroport de Reus. Les actuacions es complementaran amb la construcció d'un intercanviador de vies a Roda de Barà. Està previst que el FAV entri en funcionament el 2006.

Antecedents 2003

Articles posteriors 2005, 2006, 2007

El Camp de Tarragona va ser el lloc decidit per a la connexió de la futura línia del ferrocarril d'alta velocitat (FAV) Madrid-Barcelona-Perpinyà-Montpeller, amb la del FERROCARRIL DEL CORREDOR MEDITERRANI (València-Barcelona). A mitjan 2002, es va definir el traçat del FAV i la ubicació de dues estacions a la comarca: l'estació de Perafort, localitzada entre els termes municipals de La Secuita i Perafort, al nord de Tarragona i una segona, que es localitzaria al sud de L'AEROPORT DE REUS. La decisió va ser acordada entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i els ajuntaments implicats a través d'un document de síntesi de les seves al·legacions que havia presentat el CONSORCI DEL CAMP DE TARRAGONA. A més es va preveure la construcció d'un intercanviador de vies a Roda de Barà.

El debat sobre la connexió del FAV amb l'aeroport
A la darreria de 2003 el Ministeri de Foment va començar a treballar en el traçat del FAV pel Camp de Tarragona sense preveure cap connexió amb la futura terminal que AENA projectava construir al nord de l'aeroport de Reus. Tot i l'opinió de la Cambra de Comerç de Reus, finalment el Ministeri de Foment havia decidit, amb el vistiplau del Consorci del Camp de Tarragona, localitzar l'estació del FAV al sud de l'aeroport. La Cambra s'havia mostrat partidària des d'un principi de localitzar l'estació al nord de l'aeroport, una opció que consideraven en facilitaria la connexió amb el FAV.

El mes de gener, Lluís Miquel Pérez (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), Alcalde de Reus i vicepresident del Consorci del Camp de Tarragona, va demanar el suport del nou govern català per tal que es donés prioritat a la connexió nord entre l'aeroport i l'estació del FAV. La Cambra de Comerç de Reus va celebrar el canvi de parer de l'alcalde reusenc, que anteriorment s'havia sumat al consens del Consorci del Camp en favor de l'opció pel sud. Lluís Badia, president del Port de Tarragona, va alertar que tornar a replantejar traçats que ja havien estat debatuts podia fer endarrerir el projecte.

El secretari per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), Manel Nadal (PSC), es va mostrar a favor de cercar el consens i, tanmateix, va manifestar que l'estació de tren al sud i la terminal al nord no perjudicarien la connexió intermodal entre ambdues infraestructures. No obstant, Nadal no considerava convenient introduir nous canvis als traçats ja decidits per no endarrerir més les obres.

2006 nova data d'arribada del FAV
A primers d'any 2004, tot i que no s'havia començat a construir l'estació, les obres ferroviàries de la via ja presentaven un estat d'execució avançat, la qual cosa va permetre al Ministeri de Foment anunciar la possible arribada de trens de gran velocitat procedents de Madrid a partir de 2005. Aquesta notícia va ser rebuda amb entusiasme tant pel sector turístic de la Costa Daurada, com pels responsables polítics de la comarca.

El canvi de govern a l'Estat, a partir de les eleccions generals del mes de març, va anar lligat d'una revisió en el calendari previst d'arribada del FAV. La nova ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va assegurar que el FAV no arribaria fins al 2006, en resposta a una interpel·lació presentada pel grup de Convergència i Unió (CiU) al Congrés dels Diputats, a través del seu responsable en infraestructures, Jordi Jané.

L'estació de Perafort
El mes de març, la Generalitat va demanar al Ministeri de Foment algunes modificacions en el projecte de l'estació a fi de no perjudicar les expectatives de creixement urbanístic creades al municipi de Perafort, que preveia quadruplicar la seva població el 2007.

El projecte de l'estació es va veure finalment modificat a finals d'any, tot i que per altres motius. A final d'any el Consell de Ministres va aprovar el redimensionament del projecte, que suposava multiplicar per tres la dimensió de l'estació inicialment prevista. El cost de la nova construcció es va valorar en 41 milions d'euros. Segons Magdalena Alvarez, el projecte dissenyat per l'anterior govern era del tot insuficient pel volum d'activitat que es preveia a l'estació. A més de les dues vies principals destinades al tren d'alta velocitat Madrid-Barcelona, la modificació incloïa dues vies de connexió amb el corredor del Mediterrani, 6 línies per a gestionar trens i 2 andanes de 400 metres de longitud. L' equipament ocuparia 24.000 m2 entre l'edifici per a viatgers i l'aparcament per a 635 vehicles.

A final d'any, l'empresa Actividades Construcción y Servicios (ACS), a través de la seva filial Vies i Construccions, es va adjudicar el contracte de construcció de l'estació del Camp de Tarragona per 27,5 milions d'euros. El contracte establia un termini d'execució de setze mesos i que l'estació fos operativa el 2006, dins del termini que la ministra Magdalena Álvarez havia fixat perquè el FAV arribés a Tarragona.

Aquesta macroestació es complementarà amb l'intercanviador de vies de Roda de Barà que ja es va començar a construir a final de 2004. Aquest equipament permetrà que els trens Altaria puguin continuar el seu recorregut fins a Barcelona per la via convencional.
 
Més informació
www.mfom.es
www.riba.altanet.org
www.rodadebara.org
www.tarragones.org
www.altavelocidad.org
www.copaltav.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada