Diumenge 22 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. BAIX LLOBREGAT
Maria Xalabarder

Actualitzat a 31/12/2004

Continuen les obres del traçat del ferrocarril d'alta velocitat (FAV) al seu pas pel Baix Llobregat. L'impacte de la construcció del FAV fa necessària la resolució d'algunes qüestions de planificació ferroviària a nivell local i regional, així com la concreció d'altres projectes que hi estan vinculats i la implicació de diversos agents públics en la consecució de l'obra.

Antecedents 2003

Articles posteriors 2007

El traçat del FAV al seu pas per la comarca del Baix Llobregat travessarà els termes municipals de Sant Esteve Sesrovires, Martorell, el Papiol, Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat i el Prat de Llobregat. La línia estava projectada perquè anés paral·lela al tram final del riu Llobregat, a l'oest de Barcelona. Durant el 2003, el Ministeri de Foment va resoldre algunes de les al·legacions presentades al traçat per part dels consistoris de Martorell, Castellbisbal, Sant Joan Despí i Sant Boi del Llobregat i per particulars afectats per les obres. Les principals al·legacions feien referència, per una banda, a fer compatible el pas de la infraestructura per àrees densament poblades i, per l'altra, a l'impacte del FAV en el curs del riu Llobregat.

El traçat a Martorell s'aprofita per a projectar la tercera estació de la ciutat
La definició del traçat del FAV al seu pas per la localitat de Martorell afectava els FERROCARRILS DE RODALIES, PAPIOL-MOLLET, ja que obligava a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a desviar, soterrar i desdoblar les vies, la qual cosa va ser aprofitada per aquesta empresa i per la companyia RENFE per a projectar la que hauria de ser la tercera estació de la ciutat, aquest cop al barri de Can Carreres. El futur intercanviador intermodal Martorell-Central uniria les dues línies de transport ferroviari de rodalies i una parada d'autobusos. Per a l'execució de l'obra es van preveure tres fases fins al 2006 i una inversió de prop de 200 milions. Durant el 2004 es va iniciar la primera, amb la construcció de l'estació que haurà d'estar acabada el primer trimestre de 2005.

L'impacte en el riu Llobregat
D'altra banda, la preocupació pel possible impacte negatiu de les obres de la Nacional A-II i del FAV als darrers quilòmetres del riu Llobregat va quedar recollida a la memòria del Pla especial de protecció i millora del Parc Agrari del Baix Llobregat, aprovat el 17 de desembre de 2003 per la Comissió Territorial d'Urbanisme de Barcelona. El gerent del Parc Agrari, Ramon Maranges, manifestava que "s'ha perdut superfície agrícola útil amb el desviament del Llobregat i el traçat del TGV" (PLA DELTA. CONVENI DE COOPERACIÓ I INFRAESTRUCTURES ; RIU LLOBREGAT. DESVIAMENT). Per a subsanar aquest deteriorament, el mes de setembre el Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) va anunciar la restauració dels marges del riu Llobregat com a corredor biològic des del pont del Diable, a Martorell, fins a la desembocadura. El projecte de RECUPERACIÓ AMBIENTAL DEL RIU LLOBREGAT es va pressupostar en més de 27 milions d'euros. El mes de desembre es va anunciar que una comissió formada pels ministeris de Medi Ambient i Foment, la Generalitat, l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), el Consell Comarcal del Baix Llobregat i els ajuntaments implicats vetllaria perquè les obres del FAV no afectessin els aqüífers del delta del Llobregat.

Sant Joan Despí, protestes per a cobrar les expropiacions
A fi d'any van tenir lloc manifestacions i protestes al municipi de Sant Joan Despí perquè alguns dels agricultors expropiats per les obres del FAV encara no havien cobrat les indemnitzacions corresponents. Les protestes van ser recolzades per l'Ajuntament mateix i pel sindicat agrari Unió de Pagesos (UP). Els afectats van manifestar que hi havia pagesos que encara no havien cobrat l'import de les expropiacions i agricultors als quals ni tan sols se'ls havia reconegut el dret a percebre indemnitzacions. "Són demandes justes", va assegurar Antoni Poveda, primer tinent d'alcalde de Sant Joan Despí (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC).

Surten a concurs les obres dels trams entre Sant Joan Despí i Sants
A final de desembre, durant l'última reunió del Gestor d'Infraestructures Ferroviàries (GIF) (l'empresa va desaparèixer el dia 1 de gener de 2005 i quedà integrada en el nou Administrador d'Infraestructures Ferroviàries), es va formalitzar la sortida a concurs de les obres de la plataforma de tres trams de l'entrada del FAV a Barcelona pel Baix Llobregat, que totalitzen 8,9 quilòmetres i tenen un pressupost de 316,4 milions d'euros. La licitació aprovada afecta els trams Sant Joan Despí-Sant Boi de Llobregat (4,1 quilòmetres), Hospitalet-la Torrassa (2,7 quilòmetres) i la Torrassa-Sants (2,1 quilòmetres). El tram entre Sant Joan Despí i Sant Boi preveu la construcció d'un viaducte de 870 metres de longitud i d'un túnel de 2.356 metres. El termini d'execució de l'obra és de 21 mesos.
 
Més informació
www.mfom.es
www.gencat.net
www.altavelocidad.org
www.fgc.es
www.aj-elprat.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati