Dilluns 17 de Desembre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. ALT PENEDÈS
Ferrocarril d'Alta Velocitat. Alt Penedès Mapa: Montse Ferrés
Anna Borrell
Actualitzat a 31/12/2006

Les obres de construcció del traçat del Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) al seu pas per l’Alt Penedès ja estan molt avançades. Durant el 2006 les principals actuacions i discussions relacionades amb les obres se centren a Vilafranca del Penedès, on els treballs de cobriment de les vies dels ferrocarrils regionals i del FAV avancen a bon ritme, amb la previsió de finalitzar-los l’any 2007. S’encarrega a final d’any la redacció del projecte de l’estació de ferrocarrils regionals.


Antecedents 2003, 2004, 2005

El traçat de la línia d’alta velocitat ferroviària que connecta Madrid amb el sud de França passant per Barcelona travessa la comarca de l’Alt Penedès, situada al sud-oest de Barcelona, i afecta vuit municipis, entre els quals Vilafranca del Penedès, on se soterren les vies del FAV i dels ferrocarrils regionals.

Les negociacions polítiques i les mobilitzacions socials registrades als municipis afectats pel traçat del FAV al llarg dels anys 2003, 2004 i 2005 s’han anat resolent. El 2006 les obres ja estaven molt avançades i en la majoria de casos les negociacions ja havien quedat enrere.

Vilafranca del Penedès. El soterrament de les vies
Les obres de soterrament i cobriment de les vies del FAV i dels ferrocarrils regionals al seu pas per la ciutat de Vilafranca del Penedès continuaven el seu curs. A començament d’any, el regidor d’urbanisme, Josep Colomé (Partit dels Socialistes de Catalunya –PSC–), mantenia la previsió d’acabar-ne el cobriment el 2007.

Un cop obert al trànsit el nou vial que connectava el carrer General Cortijo amb l’avinguda d’Europa, s’iniciaren els treballs de col•locació d’un col•lector al pont de Santa Digna, una obra absolutament necessària per a realitzar el cobriment de les vies que s’havia ajornat a causa de les negociacions que van tenir lloc els mesos anteriors entre l’Ajuntament i l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF), ja que en principi no estava previst que aquest punt es mantingués obert al trànsit durant el transcurs de les obres del cobriment. Segons Josep Colomé, les obres de soterrament s’estaven analitzant i seguint detalladament per tal de no generar molèsties innecessàries als veïns. També va fer saber que, feia temps, l’Ajuntament havia negociat amb l’ADIF la modificació del projecte del pont del General Cortijo perquè no agradava al consistori.

A continuació estava prevista la col•locació de les lloses de cobriment de les vies al tram del passeig Rafael Soler. Seguint les peticions que havia fet arribar Renfe perquè el tram provisional de les vies de rodalies es pogués traslladar amb la màxima celeritat, les lloses es començarien a col•locar pel marge del carrer Comerç.

A final d’abril, el portaveu del Partit Popular (PP) de Vilafranca, Josep Ramon, presentava un prec a l’alcalde, Marcel Esteve (PSC), amb què li demanava que tornés a negociar el conveni que el gener de 2003 el govern local havia signat amb el Ministeri de Foment (MIFO) on s’acordaven les aportacions econòmiques respectives. Aquesta petició sorgia com a fruit del darrer projecte sobre l’estació del qual, segons Josep Ramon, es deduïa que hi hauria 1.000m2 menys de llosa de cobertura, una disminució de mides que representava una reducció econòmica d’uns 300.000 €.

D’altra banda, els membres del PP de Vilafranca Josep Ramon i José María Arroyo posaven de manifest els seus dubtes que les modificacions que es volien introduir en el projecte de l’estació no n’afectessin la fesomia; per contra, el govern local de Vilafranca (PSC, Iniciativa per Catalunya Verds –ICV–, Esquerra Republicana de Catalunya –ERC–) ja havia explicat diverses vegades que no s’havia introduït cap canvi en el projecte de l’estació ni en el conveni signat amb el MIFO.

A mitjan any 2006, la Junta de Govern de l’Ajuntament de Vilafranca aprovava l’inici de l’expedient per fer el concurs d’idees a partir del qual es triaria el projecte de cobriment de les vies de regionals i de la línia d’alta velocitat. Una empresa especialitzada estava realitzant el procés de selecció dels quaderns participatius que recollien les opinions i els suggeriments que havien fet els ciutadans. A final d’any estava previst realitzar una exposició amb les propostes i les maquetes presentades pels cinc equips seleccionats.

Un nou acord entre l’Ajuntament de Vilafranca i Caixa Penedès permetia millorar les condicions del crèdit que l’Ajuntament tenia subscrit amb l’entitat financera per tal de fer front a les despeses ocasionades per les obres de cobriment. L’acord preveia una cobertura del risc del tipus d’interès.

El grup municipal de Convergència i Unió (CiU) de Vilafranca criticava la pèrdua d’una oportunitat per fer subterrània la via del ferrocarril de regionals. La diferència de cotes entre les vies del FAV i les de regionals obligava a fer la nova estació enganxada a l’antiga. CiU hauria estat partidari de fer-la completament soterrada i de deixar una llosa plana sobre les dues vies per poder-hi construir la nova estació independent. Segons Pere Regull, portaveu del grup municipal de CiU a l’Ajuntament de Vilafranca, aquesta definició del projecte responia tan sols a raons econòmiques.

L’estació de regionals
A final d’any, el govern municipal de Vilafranca encarregava a l’empresa pública Barcelona Regional (BR) la redacció del projecte de l’estació de ferrocarrils regionals, que se situaria entre el pont de la Pelegrina i l’estació de muntatge del FAV, un espai que el govern defensava des de feia temps com un dels més idonis per situar aquesta estació. La mateixa empresa s’encarregaria de redactar el projecte d’integració urbanística a la vila i de proposar els accessos que tindria l’equipament, la fesomia de l’estació i els serveis complementaris. L’oposició (PP, CiU i Candidatura d'Unitat Popular –CUP–) però, es mostrava sorpresa per l’encàrrec de l’estudi al•legant que encara no estava confirmat que la ciutat tindria estació, i que l’anunci semblava una estratègia en clau electoral.

Un accident a les obres del FAV a Vilafranca provoca nous retards a les línies de Rodalies
A començament de setembre, després d’unes pluges excepcionals que provocaren el caos a la xarxa ferroviària catalana, una màquina retroexcavadora que feia treballs a la base de muntatge de la línia d’alta velocitat a Vilafranca del Penedès va tocar accidentalment una catenària del tram entre Vilafranca i la Granada, la qual cosa va provocar retards d’una mitjana de 22 minuts en una dotzena de combois i la suspensió del servei de RENFE entre les estacions de Santa Margarida i els Monjos, Vilafranca del Penedès i la Granada durant unes 3 hores.

D’altra banda, el secretari de la secció sindical de ferrocarrils, José Luís Barba, atribuïa aquestes avaries a la falta de planificació i coordinació en les obres de la línia d’alta velocitat.

S’acabava l’any avançant a bon ritme els treballs de cobriment de les vies a Vilafranca del Penedès. Part del passeig de Rafael Soler ja estava tapat per la llosa de formigó i ja era visible l’estructura vermella de l’accés a les vies de Rodalies. Alhora, s’estaven realitzant les proves del sistema d’ascensors i les rampes i les escales d’accés ja s’havien acabat. Segons les previsions, les obres s’havien d’enllestir l’any següent.

Més informació
www.vilaweb.cat/www/elpunt
www.ajvilafranca.es
www.avui.cat/
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Alt Penedès