Dilluns 15 d ' Octubre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. ALT PENEDÈS
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. ALT PENEDÈS Mapa: Montse Feerés
Maria Xalabarder
Actualitzat a 31/12/2004

Continuen les obres de construcció i les negociacions vinculades al pas del ferrocarril d'alta velocitat per la comarca de l'Alt Penedès. Els ajuntaments s'agrupen en una plataforma amb l'objectiu de defensar i preservar el seu patrimoni natural, pactant, entre altres, solucions de soterrament i minimització de l'impacte ambiental a Vilafranca del Penedès i Sant Sadurní d'Anoia.

Antecedents 2003

Articles posteriors 2005, 2006

La línia d'alta velocitat ferroviària que connectarà Madrid amb França passa per la comarca de l'Alt Penedès, situada al sud-oest de Barcelona. Les mobilitzacions socials i les negociacions polítiques que van tenir lloc al llarg de 2003 van donar com a resultat la definició d'un nou traçat del ferrocarril d'alta velocitat (FAV) al pas pels municipis de Vilafranca del Penedès i Sant Sadurní d'Anoia i la constitució d'una comissió de seguiment de les obres per a evitar la destrucció d'elements patrimonials.

Vilafranca del Penedès. El soterrament de les vies i la base de muntatge
La construcció del FAV al seu pas per Vilafranca del Penedès va ser aprofitada per l'Ajuntament per a negociar el soterrament de totes les vies fèrries i el cobriment al nucli urbà. La petició tenia la finalitat de millorar els accessos i dotar l'estació de rodalies de més bones instal·lacions.

El desembre de 2003 es va signar un preacord de finançament conjunt entre l'Ajuntament de Vilafranca del Penedès i el Ministeri de Foment per a soterrar les vies del FAV al seu pas per la ciutat. L' acord va ser definitiu el 9 de febrer de 2004. A la darreria de 2004, després de mesos de negociació amb la Generalitat, es va anunciar l'acord pel qual el Govern de la Generalitat participaria en el finançament d'aquesta obra i en l'edificació d'una urbanització vinculada al projecte.

El projecte, en execució durant el 2004, preveia que 1.318 metres de la infraestructura passessin soterrats pel centre de la ciutat i que l'estació es col·loqués sobre una plataforma de 43.000 m2 de llosa. Els veïns van mostrar la seva preocupació per les possibles vibracions i la contaminació acústica que podria ocasionar el pas del tren. Per tal de minimitzar aquests impactes, el Ministeri de Foment va començar a estudiar solucions de disseny arquitectònic i d'enginyeria.

Segons l'alcalde de Vilafranca, Marcel Esteve (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), la nova estació de Vilafranca seria l'obra més important del segle ja que suposaria guanyar 80.000 m2 d'espai lliure. El projecte de construcció de la via i el cobriment tenien un pressupost d'uns 77 milions d'euros. Foment n'assumiria 47,6; la Generalitat 8, i l'Ajuntament 15, a més dels més de 7 milions d'euros provinents de convenis urbanístics signats amb les empreses Cinzano, Barba i Roca i Pinsos Cia.

Paral·lelament, el mes de març, el Ministeri de Foment va fer públic el projecte de construcció d'una base de muntatge de rails del FAV al nord del municipi, en un espai agrícola d'unes 30 hectàrees prop del terme de La Granada. La base, amb un cost de 24,2 milions d'euros, s'utilitzaria per a la manipulació i transport de trams de via durant les obres de construcció del FAV, i després quedaria com a equipament per al manteniment de la línia de gran velocitat.

Aquesta notícia va generar preocupació i una ferma oposició tant política com cívica dins del municipi. Els grups a l'oposició de la capital de l'Alt Penedès, així com la plataforma Salvem el Penedès, van manifestar-se en contra de l'obra tant per l'impacte paisatgístic i la pèrdua de terrenys de vinya que implicava, com per la necessitat de preservar un jaciment arqueològic sense excavar localitzat en aquell indret. El consistori de Vilafranca del Penedès (PSC; Iniciativa per Catalunya-Verds,ICV i Esquerra Republicana de Catalunya, ERC) va demanar a la Generalitat que se'n paralitzés la construcció i que col·laborés en el control d'impacte de l'obra. Tanmateix, ambdues administracions van començar a treballar plegades en la redacció d'un projecte previ sobre la futura estació ferroviària de trens regionals que es localitzaria en aquell mateix lloc, com a forma de compensar els greuges del pas del FAV pel municipi. En aquest sentit, Otger Amatller, regidor de la Candidatura d'Unitat Popular (CUP) de Vilafranca del Penedès, va proposar que el Govern alliberés 34 hectàrees industrials a canvi de la base de muntatge.

El 19 de desembre la plataforma ciutadana Salvem el Penedès va mobilitzar prop de 150 persones en una marxa festiva contra la base de muntatge del FAV, per a la construcció de la qual denunciaven que ja s'havien arrencat algunes vinyes. A la convocatòria van participar entre altres un grup de representants del col·lectiu Endavant, el regidor de la CUP, Otger Amatller, alguns regidors del grup municipal de Convergència i Unió (CiU) i el diputat del mateix partit Joan Raventós.

Sant Sadurní d'Anoia
L' octubre de 2002 l'Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia va interposar una denuncia per la via contenciosa administrativa contra el Ministeri de Foment, al·legant indefensió pel fet que no es respectés el traçat del FAV inicialment aprovat, que passava per un túnel, i es projectés un viaducte amb major impacte visual i ambiental. Durant el 2003, Ajuntament i Ministeri van negociar diverses contraprestacions per al municipi.

Fruit de les converses, el mes de gener de 2004, el Ministeri de Foment va anunciar la construcció d'un túnel de 390 me-tres en el tram central del FAV a Sant Sadurní d'Anoia, l'enjardinament de la zona i la cessió de l'espai que ocupava l'empresa Fragsa -dedicada a compactar ferralla- per a ús municipal durant 50 anys.

El Govern municipal va anunciar la seva intenció d'utilitzar l'espai cedit, situat entre l'estació de tren i la sortida de l'autopista, per crear-hi un aparcament de camions i la primera estació d'autobusos del municipi. Un requisit previ, però, era la descontaminació dels terrenys per part de Foment.

El mes de febrer, davant la negativa de Foment a netejar el solar, el Govern municipal format per CiU, ERC i ICV , es va negar a signar el conveni de pas del FAV pel seu terme. Durant l'estiu es van reprendre les negociacions entre el consistori municipal i el Gestor d'Infraestructures Ferroviàries (GIF) sobre la base de la neteja dels terrenys que l'empresa fragmentadora havia contaminat durant els 20 anys d'activitat. El Ministeri va acceptar finalment negociar totes les peticions realitzades pel municipi.

Impacte ambiental i patrimonial a la comarca
Després de mesos de protestes i requeriments, el mes d'abril, els vuit municipis de l'Alt Penedès per on estava projectat que passés el traçat del FAV es van agrupar en una plataforma per mirar de reduir el possible impacte ambiental generat per les obres de construcció del ferrocarril. Els alcaldes van contractar una empresa especialitzada perquè aixequés acta de totes les destrosses provocades per les obres. Segons el portaveu de la plataforma i alcalde de Sant Llorenç d'Hortons, Carles Baiget, "els ajuntaments estan farts de veure com el GIF actua sense donar cap explicació; els alcaldes s'han cansat d'esperar l'informe ambiental i l'informe de com quedaran els camins i rieres quan acabi la construcció".

A final d'any les obres del soterrament del FAV al seu pas per la ciutat de Vilafranca del Penedès continuaven el seu curs, per bé que les de la base de muntatge continuaven aturades. Pel que fa a Sant Sadurní d'Anoia, el mes d'octubre, l'Ajuntament i el Ministeri van signar un conveni de compensacions pel pas del FAV, que inclou la cessió municipal i la neteja dels terrenys a canvi de retirar el contenciós que els enfrontava. L' empresa, però, encara continuava treballant al lloc.

Més informació
www.ajvilafranca.es
www.santsadurni.org
www.ajhortons.com
www.ccapenedes.com
www.copaltav.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati