Dimecres 11 de Desembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. AEROPORT DE PRAT
065 ferrocarril d alta velocitat
Anna Borrell
Actualitzat a 31/12/2006

Continuen les obres de construcció del traçat del Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) en passar pel Baix Llobregat i a principi d’any s’inicien els treballs d’execució de l’estació intermodal del Part de Llobregat. D’altra banda, continuen les protestes generades per la supressió de l’enllaç ferroviari directe entre l’Estació de Sants i l’aeroport arran de l’execució de les obres del FAV en aquest tram. El Ministeri de Foment (MIFO) decideix tirar endavant un traçat del FAV en forma de bucle en el tram de l’aeroport perquè comparteixin via el servei d’alta velocitat, el de Rodalies i el de metro.

Antecedents 2003, 2004, 2005

Articls posteriors 2007

El traçat de la línia d’alta velocitat ferroviària que connecta Madrid amb el sud de França passant per Barcelona, travessa la comarca del Baix Llobregat, situada al tram final del riu Llobregat, a l’oest de Barcelona, i afecta els termes municipals de Sant Esteve Sesrovires, Martorell, el Papiol, Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat i el Prat de Llobregat.

Amb la plataforma del traçat en estat molt avançat d’execució i gran part dels viaductes de la traça del FAV a la comarca pràcticament finalitzats, durant el 2006 s’inicia la construcció de l’estació intermodal del FAV al Prat de Llobregat, aprovada l’any anterior pel Consell de Ministres i que integrarà les vies del FAV, de Rodalies i del metro.

L’execució de les obres continuava generant problemes en termes d’operativitat ferroviària, i va afectar diverses vegades la circulació normal dels combois de RODALIES, regionals i de llarg recorregut.

La connexió entre l’estació de Sants i l’aeroport del Prat crea polèmica
Les obres del traçat del FAV entre el Prat de Llobregat i Barcelona i de l’estació del FAV del Part de Llobregat provocaven en acabar el 2005 la supressió de la connexió directa entre l’Estació de Sants i l’AEROPORT DE BARCELONA. Des d’aleshores, per realitzar aquest trajecte calia fer un transbordament a l’estació del Prat de Llobregat, on s’agafava un tren llançadora que connectava amb les instal•lacions de l’aeroport, o bé es feia ús del servei d’autobusos gratuït que havia posat l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF) a disposició dels usuaris. L’augment del temps de recorregut i la reducció de la capacitat de circulació en aquell tram generà protestes per part dels usuaris i treballadors de l’aeroport.

El Govern de la Generalitat, a través del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), pressionava el MIFO perquè en millorés la situació, però finalment eren RENFE i l’ADIF les empreses que a començament d’any anunciaven la nova posada en servei de la connexió directa entre l’Estació de Sants i l’aeroport abans de l’hivern, i s’avançaven sis mesos la data prevista inicialment.

Per altra banda, el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal (Partit dels Socialistes de Catalunya –PSC–), es comprometia a elaborar un pla de xoc per tal de millorar el transport públic que connectava amb l’aeroport després de les denúncies reiterades dels representants del sindicat de Comissions Obreres (CC.OO.) del Baix Llobregat sobre les deficiències del transport públic que patien els treballadors de l’aeroport.

Aquest pla, que inicialment preveia reforçar les línies existents, s’elaboraria en col•laboració amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Estudiaria la possibilitat de millorar la freqüència en aquesta línia i també en altres que anaven cap a l’aeroport, incloent-hi una reclamació de CC.OO. de reduir la freqüència de pas dels autobusos que suplien el servei ferroviari de 30 a 5 minuts.

Un parell de mesos més tard, el sindicat de CC.OO. anunciava mobilitzacions per a exigir a la Generalitat que complís el seu compromís de donar resposta als greus problemes d’accés en transport públic a l’aeroport. L’anunci coincidia amb una vaga dels maquinistes de RENFE que afectava ocasionalment el servei de tren llançadora entre l’estació del Prat del Llobregat i l’aeroport, fet que duia encara més al límit una situació que aleshores ja era insostenible. Paral•lelament, uns dies abans, el director general de RENFE, Javier Pérez Sanz, havia anunciat una nova data per al restabliment del servei directe entre Sants i l’aeroport: es faria durant el mes de juliol, un any abans de la data prevista inicialment.

S’inicien les obres de l’estació del FAV del Prat de Llobregat
L’arribada del FAV al Prat del Llobregat n’havia de transformar bona part del teixit urbà. Així, estava previst de construir-hi una estació intermodal que integraria les vies del FAV, d’ample ibèric i internacional, les de Rodalies i les de metro. La nova estació es construiria mitjançant un fals túnel entre pantalles que quedaria cobert amb una llosa de formigó d’uns 66.200 m2 de superfície. Aquesta estació es construiria substituint l’antiga, per tant se’n construiria una altra de provisional, uns 300 m en direcció a Gavà durant el transcurs de les obres.

A començament d’any ja començava l’enderroc dels antics magatzems i de les naus industrials de la zona del pas a nivell del carrer Major i se’n restringia el pas als vehicles. Aquesta actuació era necessària per tal de dur a terme el soterrament de les vies. També s’actuava a la ronda de Llevant, on s’havia desmuntat un tram del viaducte de la línia de ferrocarril convencional de RENFE, que calia substituir per un nou viaducte de 212 m que permetria el pas de les línies convencionals i el de les d’alta velocitat. Cap al mes de juny, estava previst que s’acabessin les obres del viaducte i a mitjan octubre s’iniciaven les obres de l’estació intermodal.

L’Ajuntament del Prat de Llobregat presentà queixes reiterades a causa de les obres del FAV i denunciava les molèsties que patien des de feia mesos els habitants de la zona de l’estació a causa de la pols i el fang que deixaven els camions de les obres. Segons el tinent d’alcalde de Territori i Medi Ambient del Part de Llobregat, Sergi Alegre (Iniciativa per Catalunya-Verds, ICV), la deixadesa, la brutícia i el desordre eren una constant de l’obra. Per aquest motiu, a final d’any el consistori comunicava que prendria mesures dràstiques. El secretari de l’Associació de Veïns Prat-Nord, Miquel Muñoz, s’afegia també a les queixes denunciant de nou l’estat insostenible de brutícia.

Les línies de Rodalies i el FAV comparteixen vies al bucle de l’aeroport del Prat
Pel què fa al pas del FAV per l’aeroport del Prat, finalment el MIFO optava per la solució que comportava que les línies de Rodalies i el FAV compartissin via en el bucle de l’aeroport. Es tractava d’un ramal d’uns 11 km que quedaria unit amb la línia d’alta velocitat Madrid-frontera francesa i la línia C3 de Rodalies, en el qual hi hauria dues estacions, una a la terminal existent i l’altra a la nova terminal entre pistes.

La situació de l’aeroport en una zona d’antics aiguamolls complicava la construcció de túnels sota les pistes. Per altra banda, era difícil trobar un traçat alternatiu al del bucle ferroviari a causa de la proximitat del mar i del perill d’allargar massa el recorregut del traçat. La solució adoptada pel MIFO comportava pocs riscos de construcció però penalitzava en temps el recorregut dels ferrocarrils, ja que probablement el FAV hauria de reduir considerablement la velocitat en aquell tram.

Aquesta solució fou criticada per Convergència i Unió (CiU) que mantenia com a solució òptima un tren llançadora des de l’estació intermodal del Prat de Llobregat.

L’impacte del FAV al riu Llobregat
També es mantenien vives les preocupacions pel possible impacte negatiu del FAV, entre altres infraestructures, en el darrer tram del RIU LLOBREGAT. La construcció del traçat en el tram del Baix Llobregat estava suposant la canalització del riu en diversos trams per tal d’evitar afectacions a les estructures més pròximes al riu.

L’ADIF i l’ACA (Agència Catalana de l’Aigua) signaven a mitjan any un conveni de col•laboració per tal de controlar i protegir els aqüífers propers a la línia del FAV en el pas pel delta del riu Llobregat. L’acord establia un seguiment detallat de l’evolució dels aqüífers del delta per tal de comprovar l’efectivitat de les mesures correctores.

S’acabava l’any amb les declaracions de l’alcalde del Prat de Llobregat, l’ecosocialista Lluís-Tejedor (ICV), anunciant que dubtava que el FAV tingués finalment una connexió directa amb l’aeroport, i hi al•legava que encara no hi havia cap calendari ni decisió política perquè el FAV arribés a l’aeroport.

Més informació
www.ajmartorell.org
www.aj-elprat.es
www.gencat.net
www.trenscat.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame