Dilluns 16 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. AEROPORT DE BARCELONA
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. AEROPORT DE BARCELONA Mapa: Montse  Ferrés
Xavier Basora, Jordi Romero i Xavier Sabaté
Actualitzat a 31/12/2005

El Govern de l'Estat adjudica a l'empresa Corsa-Corviam les obres del darrer tram per a l'entrada del Ferrocarril d'Alta Velocitat (FAV) a Barcelona, comprès entre Sant Boi de Llobregat i l'Hospitalet de Llobregat. El projecte inclou la construcció d'una estació intermodal al Prat de Llobregat, amb servei de tren d'alta velocitat, rodalies i metro. D'altra banda, el pla d'aeroports recupera la proposta de construir una estació del FAV a l'aeroport de Barcelona, que també connectaria amb els serveis de rodalies i metro. A final d'any, s'endeguen les obres del tram adjudicat i Barcelona es queda sense tren directe de rodalies a l'aeroport.

Antecedents 2004

Articles posteriors 2006, 2007

La primavera de 2004, després de les eleccions generals del mes de març, l’Ajuntament de Barcelona va recuperar la proposta de fer arribar el Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) a l’aeroport de Barcelona. L’Ajuntament del Prat de Llobregat es va oposar enèrgicament a aquesta nova proposta perquè considerava que el seu municipi en sortiria perjudicat. La Generalitat de Catalunya, per la seva part, va pactar amb el Ministeri de Foment de prioritzar l’arribada del FAV a Barcelona el 2007, i l’arribada a l’aeroport es postergava per a una segona fase.

El Govern de l'Estat aprova l'estació intermodal del Prat, que inclou ferrocarril d'alta velocitat, rodalies i metro
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va anunciar durant el mes de gener que el Govern de l’Estat havia endegat una política d’acostament cap a un model de gestió més descentralitzat, on hi hagués participació dels governs autonòmics i els operadors privats. Nadal també va informar que les converses amb l’empresa Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), el Ministeri de Foment i els ajuntaments per concretar la connexió del FAV amb l’aeroport de Barcelona estaven avançades. La Generalitat va aconseguir implicar AENA perquè informés sobre la seva preferència operativa en relació amb l’arribada del FAV a l’aeroport.

A final de gener, el Consell de Ministres va aprovar la licitació del tram del FAV entre Sant Boi de Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat, el que incloïa el trajecte pel Prat de Llobregat i l’estació intermodal en aquest municipi, que tindria servei de gran velocitat, rodalies i metro. El projecte, que va sortir a concurs, incloïa elements com la infraestructura bàsica de la nova estació del Prat, fer subterrànies les vies al llarg d’un tram de 1.100 m al pas pel nucli urbà d’aquest municipi i la construcció de dos viaductes de via doble d’uns 210 m. Un d’aquests substituiria el pont de Renfe existent sobre el riu Llobregat i l’altre coincidiria amb la línia d’alta velocitat. Segons l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Tejedor (Iniciativa per Catalunya - els Verds, ICV), aquesta estació donaria centralitat al Prat de Llobregat i suposaria un avenç important per a la ciutadania, ja que evitaria la necessitat d’anar a l’Estació de Sants de Barcelona per fer qualsevol intercanvi a través del ferrocarril. Tejedor va afegir que no s’havia descartat la possibilitat de crear una altra parada del FAV a l’aeroport i que el Ministeri de Foment s’havia compromès amb la Generalitat a estudiar aquesta possibilitat.

El Ministeri de Foment adjudica a l'empresa Corsan-Corviam les obres entre Sant Boi i l'Hospitalet, darrer tram per a l'entrada del FAV a Barcelona
Durant el mes d’abril, el Ministeri de Foment va adjudicar les obres del darrer tram per a l’entrada del FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT A BARCELONA, comprès entre Sant Boi i l’Hospitalet, a l’empresa Corsa- Corviam. Estava previst que les obres tinguessin un termini d’execució de vint-i-dos mesos i un pressupost superior als 168 MEUR. Amb tot, s’esperava que tota la línia fins a l’entrada de Barcelona estigués enllestida al llarg de 2007, almenys pel que feia a l’obra civil.

Xavier Flores, enginyer de la Secretaria per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), va explicar durant el mes de juny que l’arribada del FAV obligava a replantejar la xarxa existent de rodalies. Amb la construcció del túnel a Barcelona, s’alliberarien les vies de rodalies del pas dels trens regionals i s’incrementaria la capacitat de pas de quaranta trens per hora i sentit a seixanta. Flores va informar que un tren enllaçaria les terminals amb l’exterior cada sis minuts en les hores punta, ja fos a través de la llançadora que connectaria amb el Prat o pels trens de rodalies de la línia de Mataró i alguns trens de la línia Manresa-Terrassa que farien parada a l’AEROPORT DE BARCELONA (EL PRAT). Quedava encara pendent de resolució si el FAV arribaria a l’aeroport des de la nova estació intermodal del Prat.

A principi d’octubre, Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) va instar el Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) a actuar amb fermesa en la defensa dels ESPAIS D’INTERÈS NATURAL DEL DELTA DEL LLOBREGAT, ja que considerava que el projecte de pas del FAV pel municipi del Prat podia amenaçar els aqüífers i fragmentar els espais lliures, per la qual cosa no podrien desenvolupar el seu paper com a connectors ecològics. D’altra banda, va acusar l’alcalde Lluís Tejedor de promoure la destrucció del delta del Llobregat amb projectes especuladors. ERC va presentar una proposta que, segons aquest partit, tenia menys impacte i preservava el Parc Agrari del Baix Llobregat.

El pla d'aeroports preveu una estació de FAV a l'aeroport del Prat i una altra al centre del municipi
Durant una sessió del Parlament de Catalunya a mitjan de novembre, el conseller Joaquim Nadal va explicar que el pla d’aeroports preveia una estació del FAV a l’aeroport del Prat i una altra al centre de la localitat, que se sumarien a les de Sants i la Sagrera. L’estació del FAV a l’aeroport serviria també, tal com estava previst, per als trens de rodalies, i connectaria amb l’estació de la LÍNIA 9 DEL METRO. D’aquesta manera, els trens procedents de Lleida, una vegada arribessin a les portes de l’aeroport, podrien prendre dues direccions: cap a l’estació del Prat o cap a l’aeroport. Els trens que optessin per anar a l’estació del Prat de Llobregat seguirien després fins a Sants. Es preveia que aquesta possibilitat estigués en funcionament l’any 2007. En canvi, els trens que anessin per l’aeroport haurien de sortir pel túnel comú de rodalies per arribar de nou a l’estació del Prat i dirigir-se, després, a Sants. L’estació de l’aeroport no es considerava urgent perquè la terminal nova no es preveia d’acabar fins a l’any 2008.

Barcelona es queda sense tren directe de rodalies a l'aeroport del Prat per les obres del FAV
A principi de desembre, Barcelona es va quedar sense connexió ferroviària directa amb l’aeroport del Prat a causa de l’inici de les obres del darrer tram del FAV fins a Barcelona. Els usuaris podien fer servir el tren fins al Prat, on s’havia d’agafar un tren llançadora que connectava amb les instal·lacions de l’aeroport. D’altra banda, es va instal·lar un servei d’autobusos gratuït a càrrec de l’entitat pública ferroviària ADIF, propietària de les vies de tren i executora de les obres del FAV.

Les obres endegades també afectaven la circulació de combois de rodalies, regionals i de llarg recorregut. Les actuacions programades en la infraestructura ferroviària afectaven tant la velocitat i la capacitat de circulació en aquest tram com la capacitat d’operació de l’estació de Sants Mateixa. ADIF va realitzar una sèrie d’actuacions encaminades a garantir l’operativitat ferroviària durant les obres i a mantenir operatives almenys quatre vies d’ample ibèric en qualsevol fase de l’obra. Amb aquest objectiu, es va ampliar la capacitat operativa de les estacions de França, Sant Andreu Comtal i Montcada Bifurcació. A l’Estació de França es van condicionar les vies i es van ampliar les andanes per facilitarne l’ús com a base logística dels trens de grans línies.

El Pla d'infraestructures del transport de Catalunya 2006-2026 aposta pel ferrocarril
El 7 de desembre, el conseller Joaquim Nadal va presentar el PLA D’INFRAESTRUCTURES DEL TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC) 2006-2026. Segons va anunciar Nadal, el PITC apostava clarament pel ferrocarril, amb 1.100 km de noves vies però també amb una millora de les carreteres amb 1.500 nous quilòmetres d’autovies i la remodelació de 1.300 km de xarxa bàsica. En total, es preveia una inversió de 37.115 MEUR fins a l’any 2026, dels quals un 68% es destinarien al ferrocarril.

L’any es va tancar amb les obres endegades del darrer tram del FAV fins a Barcelona, compreses entre Sant Boi i l’Hospitalet, amb la previsió d’enllestir-les al llarg de l’any 2007.

Més informació
www.aj-elprat.es
www.altavelocidad.org
www.aena.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada