Dilluns 16 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. AEROPORT DE BARCELONA
Xavier Basora, Jordi Romero i Xavier Sabaté

Actualitzat a 31/12/2004

L'alcalde de Barcelona, Joan Clos, recupera la proposta de fer arribar el ferrocarril d'alta velocitat (FAV) a l'aeroport de Barcelona la primavera del 2004 després de les eleccions generals del mes de març. L'Ajuntament del Prat de Llobregat s'oposa enèrgicament a aquesta nova proposta perquè considera que el seu municipi en sortirà perjudicat. Mentrestant, la Generalitat de Catalunya intenta trobar una solució definitiva i pacta amb el Ministeri de Foment prioritzar l'arribada del FAV a Barcelona el 2007. L'arribada a l'aeroport es posterga a una segona fase.


Antecedents 2003

Articles posteriors 2005, 2006, 2007

Durant l'any 2003 i després de més de dos anys de difícils negociacions, el Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya i els ajuntaments del Prat de Llobregat i Barcelona van acordar (opció 1) el traçat del ferrocarril d'alta velocitat (FAV) al seu pas pel Prat de Llobregat i la connexió amb L'AEROPORT DE BARCELONA. L' acord pretenia situar una estació intermodal en l'estació de rodalies de RENFE al municipi del Prat de Llobregat. En aquesta estació hi hauria, a més del FAV, la llançadora de comunicació amb l'aeroport, les línies de rodalies de RENFE i les sortides de les línies DE METRO 1 I 9, que arribaran al Prat. L' arribada del FAV al Prat de Llobregat en aquestes condicions suposava que 1.100 metres de via se soterressin al nucli urbà.

Barcelona recupera la proposta de fer arribar el FAV a l'aeroport del Prat
Després de la victòria del Partit Socialista Obrer Espanyol (PSOE) a les eleccions generals del mes de març, l'alcalde de Barcelona, Joan Clos, va recuperar la proposta que la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona i de velocitat alta (Euromed) Alacant-Barcelona FERROCARRIL DEL CORREDOR MEDITERRANI tinguessin l'estació en el mateix aeroport i arribessin fins a la nova terminal mitjançant una llançadora. Aquesta opció (opció 2) havia estat defensada per l'Ajuntament de Barcelona i havia comptat amb el recolzament de la societat civil catalana.

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques es va mostrar disposat a liderar la negociació amb el nou govern de José Luís Rodríguez Zapatero per tal d'introduir el canvi d'ubicació sempre que hi hagués consens entre les parts implicades: el Govern, els ajuntaments de Barcelona i del Prat, així com el Consell Comarcal del Baix Llobregat.

El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Salvador Milà, per la seva banda, va posar condicions a l'arribada del FAV a l'aeroport perquè amenaçava les condicions ambientals del delta del Llobregat. Tanmateix, Milà es va mostrar disposat a negociar amb el Govern però va mostrar com a prioritàries la protecció de l'àmbit del futur PARC NATURAL DEL DELTA DEL LLOBREGAT, la preservació de l'aqüífer del delta que permetria abastir una important part de la població de l'àrea metropolitana de Barcelona durant els anys vinents. En aquesta mateixa línia, el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, va assegurar que l'estudi tècnic per a canviar el traçat tindria en compte la defensa del delta del Llobregat, i que no prosperaria sense que hi hagués un acord total entre totes les parts afectades.

L'arribada del FAV a l'aeroport: una proposta controvertida
Les declaracions de Clos no van ser ben rebudes per l'equip de govern de l'Ajuntament del Prat de Llobregat, format per Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV) i el Partit Socialista de Catalunya (PSC), que van criticar durament l'alcalde de Barcelona i el govern tripartit de la Generalitat per voler canviar el traçat del FAV de manera unilateral i sense cap tipus de diàleg ni informació prèvia. Els membres del consistori del Prat també van denunciar la falta de respecte institucional.

L'alcalde del Prat, Lluís Tejedor (ICV-Verds), esperava que la Generalitat respectés el conveni firmat per a l'estació urbana del FAV, amb què el Prat havia estat realitzant tota la seva planificació urbanística i comptava amb la ubicació d'una estació intermodal central, a prop dels terrenys que ocupava la Seda. És per aquest motiu que va censurar la ruptura unilateral per part del Govern d'un acord institucional firmat. Tot i així, Tejedor no s'oposava a la negociació i es mostrava obert a pro-postes millorables.

A mitjan abril, tots els grups polítics de l'Ajuntament del Prat van aprovar per unanimitat una moció en què es defensava la construcció de l'estació intermodal del FAV al nucli urbà de la ciutat, tal com s'havia signat el 28 de juliol de 2003. El consistori va considerar que aquest acord era positiu per al municipi i per al Baix Llobregat i el Barcelonès, i que trencar-lo podria comportar importants perjudicis, com el de limitar el creixement urbanístic del Prat cap a la zona nord. L' acord no tan sols preveia la construcció de l'estació intermodal del FAV al voltant de l'actual estació de FERROCARRILS DE RODALIES de RENFE, amb l'arribada fins a aquest punt de les línies 1 i 9 del metro, sinó que també mantenia la pro-posta de soterrar uns 1.100 metres de la plataforma de vies existents i de les vies del futur traçat del FAV dins el terme urbà del Prat.

Per la seva banda, gran part de les entitats i col·lectius empresarials es van mostrar a favor de la proposta d'ubicar l'estació del FAV a l'aeroport, amb una línia directa de connexió. La Cambra de Comerç, l'Associació de Promotors, el Col·legi d'Enginyers Industrials i el Consorci de la Zona Franca van coincidir a destacar que la integració entre tren i avió era fonamental per al creixement de l'aeroport del Prat i de l'economia catalana.

Prioritat de l'arribada del FAV a Barcelona
La Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Foment pacten prioritzar l'arribada del FAV a Barcelona el 2007, mentre que l'arribada a l'aeroport es posterga a una segona fase.

Durant el mes de juny, el Ministeri de Foment va advertir que la proposta de portar el FAV a l'aeroport podia provocar que hi hagués un retard d'uns dos anys pel que feia a l'arribada del FAV A BARCELONA, prevista per al 2007. Per aquest motiu, el president de la Generalitat de Catalunya, Pasqual Maragall, va mostrar la seva preocupació perquè les obres no es retardessin i va assegurar que havia demanat als seus col·laboradors que estudiessin la relació entre els beneficis i el perjudici d'un altre retard en l'arribada del FAV. El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, va manifestar que estaven analitzant diferents possibilitats, costos i impactes ambientals.

A mitjan juny, la ministra de Foment, Magdalena Álvarez Arza, es va comprometre a fer que el FAV arribés a l'Estació de Sants de Barcelona el 2007. A canvi, va comentar que l'enllaç directe amb l'aeroport hauria d'esperar. Álvarez va donar la data del 2007 perquè el FAV arribés a Sants -no a l'estació i L'INTERCANVIADOR DE LA SAGRERA-, després de concretar que, del tram Lleida-Barcelona se n'havia executat fins aleshores el 45%. També va advertir que qualsevol canvi podria comportar retards de dos anys, que és el que costaria fer els tràmits d'informació pública i declaració d'impacte ambiental, abans d'adjudicar el projecte.

Per a facilitar l'acceleració de les obres, el Govern català va desistir de forçar un canvi en la ruta d'accés del FAV a Barcelona perquè la línia principal passés per les terminals de l'aeroport. Així doncs, es va mantenir el traçat pactat el 2003, que preveia el pas de les vies d'ample internacional per sota del nucli urbà del Prat de Llobregat, abans de creuar el riu i encarar l'Estació de Sants. Tot i això, Maragall va aconseguir el compromís del Ministeri de Foment per fer arribar el tren d'alta velocitat a l'aeroport, un dels objectius des que va accedir al Govern de la Generalitat, i al qual es va comprometre davant els empresaris -patronals Pimec-Sales, Foment del Treball, així com la Cambra de Comerç de Barcelona-, que van aplaudir el compromís. El projecte depenia dels estudis tècnics que la Generalitat havia encarregat als enginyers per a calibrar el cost econòmic i d'obra que suposaria el nou tram fins a l'aeroport.

A final de juny, Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) va proposar modificar el traçat del FAV per salvar els cultius del delta del Llobregat. La proposta pretenia aprofitar els corredors ferroviaris ja existents, el de mercaderies que s'estava construint en direcció cap al PORT DE BARCELONA i el de la línia de Vilanova i la Geltrú, per a fer entrar el FAV a l'Estació de Sants. Segons va explicar el diputat del Parlament català del grup republicà, Xavier Vendrell, aquesta proposta, que s'assemblava molt a un dels primers traçats que va estudiar el Ministeri de Foment l'any 2000, era la que suposava menys cost econòmic, més alta rendibilitat i permetia una major velocitat del ferrocarril. També va recordar que la Generalitat s'havia compromès a estudiar la proposta d'ERC al mateix nivell que les altres dues opcions que hi havia en aquell moment.

Per la seva banda, Convergència i Unió (CiU) va presentar una pro-posta a final de juliol, que no suposava un endarreriment de les obres i permetia complir el calendari segons el qual el FAV arribaria el 2007 a l'Estació de Sants i el 2009 a la frontera amb França. La proposta presentada pel portaveu del grup parlamentari de CiU, Felip Puig, era que el FAV circulés de manera provisional per la línia de mercaderies d'ample europeu -que s'estava construint al llarg del Baix Llobregat fins al port- fins que no es construís l'enllaç definitiu amb l'aeroport.

La solució definitiva es fa esperar: el Govern sospesa recuperar el bucle per dur el FAV a l'aeroport
A primers d'octubre, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques va recuperar la idea del bucle per portar el FAV a les terminals de l'aeroport de Barcelona. Segons va explicar el conseller, Joaquim Nadal, l'avantatge del traçat en forma de llaç que plantejaven, ideat el 2001 i descartat el 2003, era que ja havia sortit a informació pública i que per tant es podria tirar endavant sense haver d'emprendre'n de nou les tramitacions. Tal com va assenyalar Nadal, la Generalitat estava treballant per trobar una solució de consens i plantejar-la al Ministeri de Foment, tenint present que, fos quina fos, en cap cas perjudiqués el calendari proposat.

A mitjan desembre, es va anunciar que una comissió formada pels ministeris de Medi Ambient i Foment, la Generalitat de Catalunya, l'Agència Catalana de l'Aigua, el Consell Comarcal del Baix Llobregat i els ajuntaments implicats vetllaria perquè les obres del FAV no afectessin els aqüífers del pla de Barcelona i els del delta de Llobregat, que abasten aigua a Barcelona, el Prat i l'Hospitalet. L'objectiu d'aquesta comissió seria controlar que es complissin les vint-i-una mesures ambientals pactades pels dos trams projectats entre Sant Joan Despí i la Torrassa i entre la Torrassa i Sants.

El 23 de desembre de 2004 el Consell de Ministres va aprovar la contractació de les obres de la línia del FAV des de Sant Boi fins a l'Estació de Sants (FAV BAIX LLOBREGAT), tot i que es va deixar pendent el tram de l'aeroport.

Més informació
www.mfom.es
www.aj-elprat.es
www.elbaixllobregat.net
www.copaltav.org
www.tranvia.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada