Dilluns 16 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL BARCELONA-PUIGCERDÀ
Anna Jiménez

Actualitzat a 31/12/2006

Continuen les inversions a la línia entre Barcelona i Puigcerdà per part del Ministeri de Foment i el Govern català, amb la presentació d’un acord que recull la inversió en matèria de xarxa ferroviària per al període 2006-2012. A més Foment proposa reduir el temps del trajecte entre Barcelona i Puigcerdà. Paral•lelament continuen els treballs per a la posada en marxa del Tren Verd.


Antecedents 2003, 2004, 2005

La línia de ferrocarril Barcelona-Puigcerdà pertany a la xarxa de Rodalies de RENFE i travessa les comarques del Barcelonès, el Vallès Oriental, Osona, el Ripollès i la Cerdanya fins a arribar a la Tor de Querol (Alta Cerdanya). Durant el 2005, es van realitzar noves millores a la línia, després de llarg temps sense invertir en la xarxa, amb el consegüent empitjorament del servei, que havia provocat les queixes dels usuaris i de les administracions dels municipis per on passava el tren.

En paral•lel el Ministeri de Foment (MIFO) va iniciar els tràmits per a desdoblar la línia entre Montcada i Reixac (Vallès Occidental) i Vic (Osona), l’únic tram de Rodalies de Catalunya sense desdoblar, que quedava recollit al PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA 2006-2026 (PITC). El nou Pla descartava la ruta de Puigcerdà (la Cerdanya) com a ruta principal de passatgers i mercaderies a causa de l’orografia del terreny.

D’altra banda, continuaven els treballs iniciats anys abans per la posada en marxa del tren turístic del Pirineu, el Tren Verd, que aniria des de Ripoll (Ripollès) –inici del trajecte– fins a Puigcerdà a través de la collada de Toses. A final d’any es va constituir una fundació destinada a substituir la Comissió Gestora que actuava des de feia un any i que havia dirigit fins al moment el procés de la creació i establiment del Tren Verd. Independentment de la constitució de l’òrgan rector, el procés seguia al seu ritme, fruit de les gestions que es van desenvolupar amb el MIFO, l’Administrador d’Infrafestructures Ferroviàries (ADIF) i RENFE. Per la seva banda, la Compañía General de Ferrocarriles Turísticos S.A., encarregada d’aportar al projecte el material necessari per a posar en marxa el Tren Verd, es continuava ocupant de l’adquisició i rehabilitació de diferents vehicles.

EL PITC preveu el desdoblament entre Montcada i Vic i entre Vic i Ripoll
EL PITC 2006-2026 proposava millores a les línies ja existents, entre les quals hi havia el desdoblament entre Montcada i Reixac i Vic i entre Vic i Ripoll (Ripollès). La primera actuació se centrava a ampliar la capacitat de la línia entre Montcada i Vic amb mesures d’integració urbana de la línia ferroviària al pas pels nuclis urbans, i s’hi havia destinat un pressupost de 285 MEUR. L’administració competent d’aquesta actuació era l’Administració General de l’Estat.

Pel que fa al desdoblament entre Vic i Ripoll, l’actuació preveia ampliar la capacitat de la línia entre ambdues poblacions, amb mesures d’integració urbana al seu pas pels nuclis urbans. El pressupost estimat de l’actuació era de 125 MEUR, a càrrec de l’Administració General de l’Estat. Igualment es preveia la modernització i millora de la línia convencional entre Vic i Puigcerdà, amb actuacions de renovació i arranjament de les línies existents destinades a serveis regionals convencionals

El mes de març, els ajuntaments de Puigcerdà i d’Enveig (la Cerdanya) feien front comú per aconseguir el compromís de les administracions implicades amb la finalitat de potenciar definitivament la línia ferroviària, i en reclamaven el caràcter transpirinenc.

Crítiques de CiU
Al gener el diputat al Parlament de Convergència i Unió (CiU), Eudald Casadesús, va criticar que la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, encara no s’hagués reunit amb els alcaldes per on passa el tren de la línia des d’Osona fins a Puigcerdà, tal com s’havia compromès l’any anterior. En aquest sentit, mantenia que s’havien complert les inversions previstes però que calia concretar les actuacions entre les poblacions de Ripoll i Puigcerdà, el tram més sinuós i deteriorat de la línia.

Foment vol reduir el temps del trajecte entre Barcelona i Puigcerdà
A l’abril el MIFO va anunciar la voluntat de reduir el temps de trajecte entre Barcelona i Puigcerdà. Les noves millores previstes a la línia de tren entre les dues poblacions, amb les noves infraestrucutres de vies i de catenària, permetrien, segons el MIFO, reduir el trajecte entre Barcelona i Puigcerdà en quaranta minuts.

DPTOP i MIFO acorden una inversió per a la millora de la xarxa ferroviària
A final de setembre el conseller del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), Joaquim Nadal, va presentar l’acord entre la Generalitat i el MIFO referent a les actuacions prioritàries a la xarxa ferroviària catalana, un protocol que establia per al període 2006-2012 la inversió de 3.563 MEUR en trenta-una actuacions a la xarxa de Rodalies i Regional, de passatgers i de mercaderies. Del pressuost total, el MIFO aportaria 2.363 MEUR i el DPTOP, 1.200 MEUR. Entre les actuacions previstes Nadal va destacar el desdoblament de la via entre Barcelona i Vic de la línia que continua fins a Puigcerdà, obra a la qual Foment destinaria 250 MEUR.

L’objectiu principal era contribuir a la millora i desenvolupament d’una xarxa ferroviària que garantís unes condicions òptimes de funcionalitat, comoditat i seguretat. Al mateix temps es plantejava la coordinació en els programes d’actuació, gestió i conservació de la xarxa amb la finalitat de proporcionar una més bona atenció a la ciutadania, afavorir una mobilitat sostenible i contribuir a una acció administrativa més eficient.

En aquest sentit, es planificava conjuntament la programació de les dues administracions recollida en el PLA ESTRATÈGIC D’INFRAESTRUCTURES I TRANSPORT (PEIT) del MIFO i en el PITC del DPTOP. D’aquesta manera, el document definia un marc d’actuacions que englobava els aspectes econòmics, territorials i de funcionalitat del sistema ferroviari, considerant-lo en el seu conjunt, com un servei integrat, amb independència de la titularitat d’una infraestructura determinada.

IU-ICV demana al Congrés dels Diputats la competència dels trens de Rodalies i Regional
Al mateix mes, el portaveu del grup parlamentari d’Izquierda Unida-Iniciativa per Catalunya- Verds (IU-ICV), Joan Herrera, preveia que en la sessió al Congrés dels Diputats a Madrid s’obtindria el compromís per part del MIFO per al traspàs dels trens de Rodalies i Regional de RENFE a la Generalitat, tal com recollia l’ESTATUT D’AUTONOMIA DE CATALUNYA.

En aquest sentit la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va anunciar l’inici d’una fase de diàleg entre el govern estatal i la Generalitat per dur a terme una política de descentralització de les grans infraestructures. Paral•lelament, el Conseller de PTOP, Joaquim Nadal, va parlar d’un pla coordinat però no va reconèixer la competència exclusiva de la Generalitat en trens de Rodalies i Regional, tal com demanava IU-ICV. Herrera també demanava la creació d’un consorci entre el MIFO i la Generalitat per prioritzar la inversió en ferrocarril convencional i gestionar l’execució dels projectes necessaris a Catalunya. Per la seva banda, el portaveu de CiU al Congrés, Jordi Jané, també va demanar el traspàs de competències en matèria ferroviària a la Generalitat.

Amb tot es preveia que al llarg de l’any 2007, continuessin les intervencions de millora a la línia, amb les inversions per part del MIFO i el DPTOP.

Més informació
www.gencat.cat/ptop
www.mfom.es
www.tranvia.org
www.cgft.net
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame