Dilluns 19 d ' Agost de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
ESTACIONS D'ESQUÍ I URBANITZACIONS DE LA VALL FOSCA
ESTACIONS D'ESQUÍ I URBANITZACIONS DE LA VALL FOSCA Mapa: Montse Ferrés
Xavier Basora, Jordi Romero i Xavier Sabaté
 Actualitzat a 31/12/2004

S'inicien les obres del complex turístic de la Vall Fosca amb la construcció de la primera pista d'esquí. Paral·lelament es concreten altres projectes associats al complex com el lloguer de la muntanya de Llevata, que connectarà en un futur l'estació d'esquí de Filià amb la de Boí-Taüll, i la reconversió de l'antiga fàbrica de ciment de Xerallo en una pleta residencial de luxe. Grups opositors al complex realitzen una ascensió de protesta al pic de Filià i exigeixen una moratòria en la construcció de noves pistes d'esquí i un major control dels creixements urbanístics a les zones de muntanya.

Antecedents 2003

Articles posteriors 2005, 2008

A final de l'any 2003 es va fer públic el projecte de construcció del complex d'oci i turístic a la vall Fosca anomenat Vallfosca Mountain Resort. El projecte preveia diferents actuacions a la Vall Fosca, entre les quals destacaven la construcció d'una estació d'esquí -la primera del Pallars Jussà- a la muntanya de Filià, una zona residencial al poble d'Espui -dins el municipi de la Torre de Cabdella- i un camp de golf de 9 forats entre el bosc i el riu Flamicell, molt a prop d'Espui. El punt central del complex era, per tant, el nucli d'Espui, d'on sortiria un telecabina que permetria accedir a les pistes d'esquí. Tanmateix, al voltant del complex van sorgir al llarg del 2004 més projectes, alguns de més definits que altres, que li van donar una major dimensió territorial: la construcció de més pistes d'esquí a la muntanya de Llevata (propietat del poble de Manyanet), contigua a Filià, una urbanització de luxe al nucli de Xerallo i un tren cremallera que uniria Xerallo amb el poble de Manyanet i les pistes de Llevata.

S'inicia la construcció de l'estació d'esquí i la urbanització al nucli d'Espui
La primera fase de les obres del complex turístic es van iniciar a final del mes d'agost a Espui. Aquesta fase implicava: 1) la construcció de les infraestructures i els serveis bàsics d'una primera urbanització de 99 cases, 2) l'inici de les obres de l'estació d'esquí de Filià, incloent-hi la construcció de la primera pista d'esquí de les 18 previstes i 3) l'inici de les obres del camp de golf. Vallfosca Interllacs S.A., l'empresa promotora del complex, va encarregar les obres inicials de la urbanització i l'estació d'esquí a l'empresa Tècniques de Muntanya, amb seu a la Cerdanya. La inversió prevista d'aquesta primera fase era d'uns 6 milions d'euros.

Les obres de condicionament de la urbanització van implicar la construcció de la canonada que portaria aigua del riu Flamicell als dipòsits del complex residencial, així com la instal·lació de les línies elèctriques soterrades que abastirien els nous habitatges. Pel que fa a les pistes d'esquí, es va excavar la rasa per on avançarà subterràniament la línia d'alta tensió que alimentarà les instal·lacions mecàniques i es va construir la captació d'aigua per abastir els canons de neu artificial i la pista número 4, que connectarà amb el futur telecabina d'Espui. El projecte de camp de golf, de 9 forats ampliable a 18, va ser dissenyat pel taller d'arquitectura d'Alfonso Vidaor. Les obres es van iniciar el mes de novembre amb els primers moviments de terra.

Es garanteix l'ampliació de les pistes d'esquí de Filià cap a Manyanet i es presenten nous projectes
Un cop construïda l'estació d'esquí de Filià, l'empresa promotora té previst en el futur ampliar el domini esquiable cap a la muntanya de Llevata, de manera que es podrà connectar Filià amb l'actual ESTACIÓ D'ESQUÍ BOÍ-TAÜLL, ja a la comarca de l'Alta Ribagorça. La inversió prevista d'aquesta ampliació és de 15 milions d'euros. D'altra banda, també es preveu ampliar cap a la vall de Rus, fet que donaria lloc a un dels dominis esquiables més grans de Catalunya.

A mitjan agost, l'empresa promotora es va assegurar una part d'aquesta ampliació, ja que va ser l'única que va licitar per a la concessió de l'ús de la muntanya de Llevata. Aquesta muntanya té una superfície de 1.300 ha (de les quals un miler són esquiables) i pertany a l'Entitat Municipal Descentralitzada de Manyanet, que a la vegada pertany al municipi de Sarroca de Bellera. En la negociació de la concessió, l'empresa Vallfosca Interllacs SA va assumir dos compromisos importants per als habitants de Manyanet. El primer va ser construir quatre remuntadors a l'àmbit de la muntanya de Llevata, un dels quals partiria del nucli de Manyanet. Aquest nucli està deshabitat la major part de l'any. Un segon compromís va ser que no desenvoluparia cap activitat a la muntanya durant els mesos d'estiu, de manera que els ramats hi podrien continuar pasturant, com és tradicional. El lloguer de la muntanya, concedit per un termini de 50 anys, costarà a l'empresa 30.050 euros cada any, que s'aniran incrementant un 20% per any un cop construïts els remuntadors de les pistes.

Prop del nucli de Manyanet està situada l'antiga fàbrica de ciment de Xerallo, on es va projectar una pleta residencial de luxe. El Pla parcial de la pleta de Xerallo preveia construir 290 apartaments de luxe i un hotel de tres estrelles amb un centenar d'habitacions. Una de les particularitats d'aquest Pla és que una part dels apartaments se situaven a l'interior de les antigues sitges de la fàbrica de ciment. A mitjan octubre la Comissió Territorial d'Urbanisme de Lleida va rebutjar la tramitació del Pla parcial per tres raons: encara no s'havia iniciat la tramitació del Pla especial del domini esquiable de Manyanet, a la qual estaria vinculat el nucli de Xerallo; les edificacions plantejades eren impròpies de la zona, i el Pla no resolia la connexió de la pleta amb el futur domini esquiable.

La mateixa empresa promotora de la pleta de Xerallo va donar a conèixer el projecte de construcció d'un tren cremallera. Aquest tren connectaria el petit nucli de Xerallo amb el de Manyanet, fet que permetria l'accés a les pistes d'esquí projectades a la muntanya de Llevata. El tren tindria un recorregut de dotze quilòmetres i, partint de la cota 1.000, arribaria fins prop dels 2.000 metres. La inversió prevista és de gairebé 1,8 milions d'euros.

D'altra banda, es van donar a conèixer dues propostes en fase d'estudi d'una dimensió territorial molt més àmplia, però que podrien millorar les comunicacions per a accedir al complex de la Vall Fosca. La Generalitat de Catalunya va anunciar el mes de febrer que estudiaria la possibilitat de construir el túnel de Comiols, una eterna reivindicació dels pallaresos que permetria unir les comarques de la Noguera i el Pallars Jussà i aproparia Barcelona a les comarques del Pirineu lleidatà. Per la seva part, l'enginyer de Camins Carles Udina va presentar una proposta de ferrocarril que uniria la Pobla de Segur amb el Pont de Suert passant pels nuclis d'Espui, Cabdella, la nova estació d'esquí de Filià i l'ampliació cap a Manyanet, el Pla de l'Ermita (Boí-Taüll Resort), Taüll, Boí, Barruera i Vilaller.

Les previsions de futur
Les previsions de Vall Fosca Interllacs SA són que l'estació d'esquí de Filià comenci a funcionar la temporada de neu 2006-2007, si bé les obres s'allargarien durant quatre anys. Els 1.000 habitatges nous de tipus residencial i les 2.300 places hoteleres es desenvoluparien al llarg de 20 anys. Es preveu la inauguració del camp de golf per l'estiu del 2006. L' empresa calcula que tot el complex Vallfosca Mountain Resort crearà fins a 300 llocs de treball. Davant aquestes perspectives de creixement del municipi, l'Ajuntament de la Torre de Cabdella va anunciar la intenció de construir habitatges de lloguer per a joves i una escola de primària.

A la Pobla de Segur també es va iniciar la construcció de 120 pisos de protecció oficial dirigits a treballadors del complex hivernal. Pel que fa a la pleta de Xerallo, la seva construcció s'ajorna fins que es comenci a tramitar el Pla especial del domini esquiable de la muntanya de Llevata.

Durant el 2004 altres PLANS URBANÍSTICS estaven en marxa al Pallars.

Més informació
www.ipcena.org
Udina, Carles. “El ferrocarril de la Vall Fosca i de Boí”, Muntanya, núms. 851-852-853-854. Barcelona, 2004
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada