Divendres 28 d ' Abril de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
ESTACIÓ D'ESQUÍ I COMPLEX RESIDENCIAL BAQUEIRA-BERET
Xavier Basora, Jordi Romero i Xavier Sabaté

Actualitzat a 31/12/2004

L'estació d'esquí de Baqueira-Beret inaugura la primera fase de la seva ampliació cap al Pallars Sobirà al sector de la Peülla, tot i que els efectes econòmics de l'ampliació sobre els pobles de les valls d'Àneu són febles. D'altra banda, a l'estiu comencen les obres d'urbanització de Baqueira 1.500, un nou complex hoteler i residencial al sector aranès de la vall de Ruda que implica la construcció de més de cinc-cents habitatges. L'entitat ecologista IPCENA denuncia les obres per abocaments il·legals de runes i d'aigües residuals al riu Ruda.

Antecedents 2003

Articles posteriors 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2015

En ple debat sobre el creixement urbanístic a les zones de muntanya, els dies 3 i 4 de març es va produir un autèntic caos circulatori a la carretera C-28 que dóna accés a l'estació d'esquí de Baqueira-Beret des de Vielha i la resta de nuclis de la Val d'Aran, Centenars d'esquiadors van quedar atrapats a la carretera i els aparcaments de l'estació es van mostrar insuficients per a absorbir l'allau de vehicles.

El portaveu de l'estació d'esquí, Roberto Buil, i el president de Gremi d'Hotelers de la Val d'Aran, Juan Antonio Serrano, van coincidir en atribuir el col·lapse circulatori a la mala planificació del creixement de les segones residències i a les necessitats de mobilitat associades a les segones residències. Com a solucions urgents van proposar l'habilitació de més zones d'aparcament, una carretera en millors condicions, una variant per a accedir a Beret, més promoció del transport públic i, fins i tot, la construcció d'un telefèric des de la part baixa de la vall. L' aparcament subterrani amb capacitat per a 1.500 vehicles projectat a la vall de Ruda es va considerar una mesura necessària, però insuficient.

La primera ampliació cap al Pallars Sobirà no compleix les espectatives d'activitat econòmica
A principi d'any, es va inaugurar la primera fase d'ampliació de l'estació d'esquí de Baqueira-Beret cap al Pallars Sobirà. Aquesta fase s'ubicava a la zona coneguda com la Peülla, que enllaça directament amb el domini esquiable de la Bonaigua. L' ampliació incloïa cinc noves pistes i dos nous telecadires, un dels quals s'inicia al Pallars Sobirà, poc abans d'arribar al capdamunt del port de la Bonaigua. La segona fase de l'ampliació, pendent d'execució, corresponia a la polèmica expansió cap a la vall d'Àrreu i el poble de Sorpe, també al Pallars Sobirà.

L'ampliació de l'estació d'esquí de Baqueira-Beret cap al Pallars Sobirà s'està realitzant en un braç de territori comprès entre el PARC NACIONAL D'AIGÜESTORTES I L'ESTANY DE SANT MAURICI i l'àmbit del PARC NATURAL DE L'ALT PIRINEU. L' àrea d'ampliació de les pistes actualment no està subjecte a cap mena de protecció, però aquest fet ha estat motiu de protesta al llarg dels darrers anys per part de di-verses associacions ecologistes. L' any 2001 l'entitat ecologista Adena va presentar una denúncia a la Comissió Europea (CE), que fou recollida pel grup parlamentari dels Verds i està en tràmit. La demanda apuntava un possible tracte de favor de la Generalitat a l'empresa Baqueira-Beret, que hauria aconseguit que els terrenys on es volia expandir el domini esquiable quedessin exclosos de la protecció de la Xarxa Natura 2000.

Tanmateix, els pobles de la vall d'Àneu que havien donat suport a l'ampliació de l'estació d'esquí a través d'una consulta popular -sota l'argument que l'ampliació generaria noves oportunitats econòmiques- no van percebre cap augment en l'activitat el primer any. Els hotels i restaurants de les valls d'Àneu (Pallars Sobirà) van notar poc la primera ampliació i les expectatives no es van complir. La causa es va atribuir a les dificultats d'accés a l'estació pel port de la Bonaigua venint des de les valls d'Àneu. El port es va tancar al trànsit més de dues-centes hores en els dos primers mesos de l'any i les cadenes hi van ser necessàries durant més de vint dies. La Generalitat de Catalunya va ajornar fins a la primavera la instal·lació de pantalles contra les allaus al llarg de la carretera, previstes inicialment per al novembre de 2003.

S'inicia la urbanització Baqueira 1.500, un conjunt residencial i hoteler a la vall de Ruda
A l'estiu es van iniciar les obres de construcció de Baqueira 1.500, un nou conjunt residencial i hoteler ubicat a la vall de Ruda i promogut per l'empresa Neu 1.500. D'acord amb les qualificacions urbanístiques vigents, aquesta urbanització era l'última que es podia construir als voltants de l'estació d'esquí situada a Vaquèira.

El complex preveia la construcció de tres hotels de luxe, una pleta residencial amb 500 apartaments, 46 cases unifamiliars i un gran aparcament subterrani de 1.500 places, a més d'un nou telecadira que connectaria el complex amb la cota 1.800 de l'estació d'esquí. La primera fase, amb un total de 206 vivendes, estava prevista per a la temporada de neu 2006/2007, si bé tot el complex s'enllestiria l'any 2012 o 2013. Malgrat els elevats preus dels apartaments (quasi 5.500 euros per metre quadrat), el mes de setembre ja se n'havien venut la pràctica totalitat de la primera fase.

A final d'octubre, l'entitat ecologista IPCENA (Institució de Ponent per a la Conservació i l'Estudi de la Natura) va presentar diverses denúncies contra la promotora Neu 1.500 i la constructora Comapa per irregularitats durant les obres de Baqueira 1.500. Concretament, IPCENA va acusar les empreses d'abocar sense permisos runes i aigües residuals i de talar boscos de ribera a la vora del riu Ruda. S'incomplien, segons l'entitat, la Llei de residus pel que fa a la regulació dels enderrocs i la Llei d'aigües pel que fa a l'ocupació del domini públic hidràulic.

L'any va acabar amb l'inici de la temporada d'esquí 2004-2005 i amb la posada en marxa de noves mesures per a fer front als possibles problemes de trànsit d'accés a l'estació d'esquí de Baqueira-Beret. La promotora Neu 1.500 va habilitar un nou aparcament per a 400 cotxes en la zona on s'estava construint la nova urbanització. El Conselh Generau d'Aran va assumir la gestió de l'aparcament de Vaquèira a la cota 1.500, fins aleshores competència de la Generalitat de Catalunya. El Servei de Carreteres de la Generalitat va instal·lar també, a la carretera de Beret, més xarxes paraallaus per a poder accedir als pàrquings de Beret i Orri amb prou condicions de seguretat, com a mínim el 95% dels dies. Restaven pendents les obres de millora i eixamplament de la C-28 entre Vielha i Vaquèira i la construcció del gran aparcament subterrani al complex de la vall de Ruda.

Més informació
www.baqueira.es
www.baqueiraberet.net
www.depana.org
www.ipcena.org
www.nautaran.org
Nel·lo, Oriol (Ed.), 2003. Aquí no! Els conflictes territorials a Catalunya, Barcelona, Editorial Empúries.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada