Dimecres 24 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CENTRAL INTEGRADA DE MERCADERIES DE LA SELVA (RIUDELLOTS I VILOBÍ D'ONYAR)

Juli Valdunciel

Actualitzat a 31/12/2007

S’inicia la redacció del Pla director urbanístic de l’entorn de l’aeroport de Girona amb l’objectiu d’ordenar el creixement de les instal•lacions i la nova àrea logística del seu entorn. Les empreses BAX Global, DHL i el Grup Logístic Vilaroya inauguren les seves instal•lacions al CIM de la Selva. CIMALSA licita les obres d’urbanització del Parc Aeroportuari i Logístic de la CIM de la Selva, que ha d’acollir oficines aeroportuàries i serveis. A final d’any, el subdirector de l’Incasol, Lluís Berenguer, anuncia que la Generalitat ha iniciat la compra de terrenys per ampliar la CIM a 300 ha.


El creixement dels municipis de la plana de la Selva es va iniciar a final de la dècada dels seixanta del segle XX amb la construcció de l’AEROPORT DE GIRONA-COSTA BRAVA i la perllongació de l’AUTOPISTA AP-7 fins a la frontera amb França. Des d’aquest moment, l’espai situat al voltant de l’aeroport de Girona va esdevenir l’escenari de diverses actuacions industrials, vinculades a la descongestió de les àrees metropolitanes de Girona i Barcelona. L’obertura de l’EIX TRANSVERSAL DE CATALUNYA, la revaloració de l’aeroport com a plataforma per a vols de baix cost, i la possible construcció d’una estació conjunta per al Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) (FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT SELVA I GIRONÈS) i el futur FERROCARRIL TRANSVERSAL DE CATALUNYA) han rellançat de les expectatives de creixement d’aquest àrea per als propers anys.

Aquest procés ha confluït amb l’eclosió del sector de la logística, que troba el seu òptim de localització en espais amplis, situats prop dels grans centres urbans i que permeten la interconnexió entre diverses modalitats de transport. El 1992 la Generalitat de Catalunya va constituir Centrals i Infraestructures per a la mobilitat i les Activitats Logístiques SA (CIMALSA), una empresa pública depenent del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), encarregada de la promoció de infraestructures per a la mobilitat i les activitats logístiques. El pla inicial de CIMALSA implicava la construcció de vuit centrals logístiques a Catalunya, una de les quals era la Central Integrada de Mercaderies (CIM) la Selva, ubicada al costat de l’aeroport de Girona.

La construcció de la CIM de la Selva es va començar a tramitar el 2003 amb l’aprovació definitiva de dos plans parcials, situats als municipis de Riudellots de la Selva i Vilobí d’Onyar, amb una superfície global de 22,54 ha. El sòl qualificat delimitava una zona per a usos logístics de 13,52 ha i una zona per a equipaments privats de 0,45 ha, amb un sostre total de 101.465 m². En total, CIMALSA calculava que el projecte suposaria una inversió pública de 25,8 MEUR, cofinançada per la Generalitat i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

La Generalitat inicia la compra de terrenys per a ampliar la CIM de la Selva
Al febrer de 2007, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal (del Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va anunciar que l'Institut Català del Sol (Incasol) havia adquirit 150 ha de terrenys a cavall entre els municipis de Riudellots de la Selva i Aiguaviva, per a l’ampliació de la CIM de la Selva. Paral•lelament, la Comissió Territorial d’Urbanisme de Girona (CTUG) aprovava un canvi d’usos de la parcel•la de la CIM que dóna façana a la carretera d’accés a l’aeroport (C-25) per poder desenvolupar el donominat Parc Aeroportuari i Logístic del CIM de la Selva. La modificació comportava desafectar un espai de 3,4 ha destinat inicialment a usos logístics i destinar-la a oficines aeroportuàries i usos de serveis, com aparcaments, oficines, hotels, comerços i benzineres.

Al març, la Comissió d'Urbanisme de Catalunya va encarregar la redacció del Pla director urbanístic de l’entorn de l’aeroport de Girona. L’objectiu del Pla, que abraçaria els municipis d’Aiguaviva, Vilobí d’Onyar, Riudellots de la Selva i Fornells de la Selva, seria ordenar el creixement de les instal•lacions, millorar-ne les connexions viàries i ferroviàries i crear una nova àrea logística al seu entorn.

S’instal•len al CIM les primeres empreses
A principi de maig, el secretari de Mobilitat, Manel Nadal (PSC), va inaugurar les inatal•lacions de la distribuidora d’alta tecnologia BAX Global, que era la primera empresa que començaria a operar a la CIM de la Selva. El nou centre de distribució, d’11.000 m², havia suposat una inversió de 2,5 MEUR i donaria feina a 45 persones de manera directa. Paral•lelament, Nadal va anunciar que totes les parcel•les de la CIM ja havien estat venudes i que CIMALSA estava construint una gran nau modular, de 25.100 m², amb un cost de 5,9 MEUR, per a donar cabuda a empreses en una d’elles. Unes setmanes més tard, l’empresa DHL va inaugurar una nova seu, amb una superfície de 20.500 m² i una inversió de 5 MEUR, per a ubicar-hi els serveis terrestres marítims i aeris de l’Estat espanyol i internacionals de la companyia. El director general de l’empresa, Felipe Corcuera, va destacar que les noves instal•lacions donarien feina directa a 87 persones i permetrien desenvolupar una mitjana de 2.650 expedicions diàries. Tanmateix, Corcuera va assegurar que de moment la seva flota aèria seguiria operant des de l’AEROPORT DEL PRAT.

Al setembre, el Grup Logístic Vilaroya, que s’encarrega de distribuir tota la premsa a les comarques de Girona i que té una plantilla de 120 treballadors, inaugurava una nova seu de 8.500 m2 a la CIM de la Selva.

Es liciten les obres d’urbanització del Parc Aeroportuari i Logístic
Al novembre CIMALSA va licitar les obres d’urbanització del Parc Aeroportuari i Logístic de la CIM de la Selva per un valor de 2,2 MEUR. CIMALSA preveia adjudicar les obres a principi de 2008, executar-les en un termini de set mesos i, finalment, adjudicar l’explotació del recinte amb una inversió privada prevista d’uns 40 MEUR. D’altra banda, l’entitat pública anunciava que al recinte ja hi havia un total de quinze empreses instal•lades o a punt de fer-ho.

Al desembre es coneixia la notícia que el nou espai destinat a l’ampliació de la CIM de la Selva tindria 300 ha, se situaria entre la carretera N-2, l’autopista AP-7 i l’eix Transversal (C-25) –en el tram de la carretera d’accés a l’aeroport– i que en els propers mesos l’Incasol signaria un conveni amb els ajuntaments de Riudellots de la Selva i Aiguaviva per posar en marxa el projecte. El subdirector de l’Incasol, Lluís Berenguer, va anunciar que s’encarrragaria un estudi per a definir els usos del nou espai, que el sector es començaria a desenvolupar a partir de 2010 a través de diversos plans parcials i que la Generalitat retindria la propietat dels terrenys per a facilitar-ne la gestió, el manteniment i el disseny de polítiques de mobilitat. Berenguer va anunciar també que l’ordenació es fonamentaria en una nova concepció de polígon, basada en el model anglès, que implica un disseny esponjat i adaptat a les característiques ambientals del territori.

Més informació
www.cimalsa.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
La Selva
Fotogaleria relacionada