Diumenge 18 de Febrer de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA N-152, COLLADA DE TOSES
Anna Jiménez

Actualitzat a 31/12/2003

El Ministeri de Foment dóna a conèixer el projecte per a la construcció de diversos túnels que, travessant la collada de Toses, comunicaran el Ripollès i la Cerdanya. Representants polítics de la zona aprofiten per reclamar més inversions.

Articles posteriors 2004

La Collada de Toses uneix les comarques del Ripollès i la Cerdanya i és la continuïtat de l’eix Barcelona-Vic-Ripoll (C17) fins a Puigcerdà (Cerdanya). Aquesta carretera de muntanya avança pels Pirineus amb un recorregut d’uns 25 km i supera un desnivell aproximat d’uns 900 m.

La construcció de la carretera de la Collada de Toses i d’un túnel que uneixi les comarques del Ripollès i la Cerdanya és una de les millores llargament reclamades per part dels ens locals d’aquestes comarques.

Les tres alternatives del projecte del Ministeri de Foment
Després de molts anys de reivindicacions, durant el mes de gener del 2003 es va donar a conèixer l’estudi informatiu redactat pel Ministeri de Foment per a la construcció de la carretera nova. El Ministeri de Foment preveia una intervenció inclosa dins del Pla d’Infraestructures de l’Estat 2000-2007, que partia de la construcció de túnels que permetessin salvar el desnivell que hi ha a la Collada de Toses i millorar la comunicació actual. Aquesta obra va ser incorporada al Pla per un acord entre CiU i el PP. L’ estudi informatiu redactat per l’enginyer Lluís Bonet presentava tres alternatives. Totes coincidien a desviar el traçat que passava pel nucli urbà de Ribes de Freser i projectar-lo fora per confluir finalment a la Molina. No s’aprofitava en cap moment el traçat de la Collada de Toses, ans al contrari, el nou traçat disminuïa la distància i el temps del recorregut incorporant un total de nou túnels.

La primera alternativa en sentit nord avançava des de Planoles i Fornells de la Muntanya cap a Toses, on canviava de direcció i passava per la dreta, sempre pròxima als nuclis de població. Tot seguit s’enfilava per superar el desnivell fins arribar a la Molina. En aquesta proposta es comptabilitzen cinc túnels d’entre 90 i 200 m de longitud. La segona alternativa era similar a l’anterior però incloïa un túnel després dels nuclis de població amb un recorregut de 1.616 m. La proposta preveia un total de nou túnels entre 90 i 1.920 m de longitud. La tercera era la més semblant al traçat actual de la carretera. Aquesta avançava pel costat dret de les poblacions de Planoles, Fornells de la Muntanya i Toses i projectava la construcció de sis túnels de longituds entre 140 i 1.850 m de recorregut.

L’ alcalde de Ribes de Freser, Pere Vigo (ERC), considerava que el plantejament de Foment representava «un desastre històric». Contra la idea del Ministeri, els ajuntaments i les entitats de la zona defensaven la construcció d’un túnel de 5 i 6 km de llargada, pel qual podria passar tant la carretera N-152 com la línia de ferrocarril Barcelona-Puigcerdà. «Hem de salvar el tren, que constitueix el futur del transport, i potenciar el caràcter internacional d’aquesta línia», va manifestar Vigo, que tot i celebrar l’alliberament de tràfic que suposaria per a Ribes de Freser va criticar que no s’hagués informat amb antelació els alcaldes afectats pel projecte.

La Diputació de Girona es reuneix a Puigcerdà per reclamar més inversions
Durant el mes d’octubre del 2003 va tenir lloc una reunió de la Comissió de Govern i un ple de la Diputació de Girona al Consell Comarcal de la Cerdanya, a Puigcerdà. La reunió, a la qual molts dels polítics van arribar per mitjà del ferrocarril amb la intenció de reivindicar millores a la LÍNIA FERROVIÀRIA VIC-PUIGCERDÀ, va tenir un fort component simbòlic ja que feia més de cent vuitanta anys que la Diputació de Girona no celebrava una reunió fora de la capital. Amb el vot favorable de tots els grups es va aprovar una moció amb què es reclamava que el futur túnel de Toses i la línia ferroviària Vic-Puigcerdà fossin peces claus en el mapa d'infraestructures gironí.

Fins al moment s’han realitzat millores en l’asfalt de la carretera i al voral de la N-152, entre Ribes de Freser i la Molina. També s’ha acabat d’asfaltar el tram de la GIV-4016 des de Planoles fins a Fornells de la Muntanya que va a parar a la GI400 i que enllaça amb la N-152.

Més informació
http://www.mfom.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati