Diumenge 22 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA C-37 VIC-OLOT PEL TÚNEL DE BRACONS
CARRETERA C-37 VIC-OLOT PEL TÚNEL DE BRACONS Mapa: Montse Ferrés
Moisès Jordi
Actualitzat a 31/12/2005

Les obres de l'eix Vic-Olot pel túnel de Bracons arriben a la Garrotxa mentre diverses entitats i l'Ajuntament de la Vall d'en Bas reclamen noves mesures per reduir l'impacte ambiental. Els ajuntaments d'Olot, les Preses i la Vall d'en Bas no arriben a un acord en el darrer tram de la connexió entre les dues capitals, que passa entre la C-63, prop de Sant Esteve d'en Bas, i Olot.


Antecedents 2003, 2004

Articles posteriors 2006, 2007, 2009, 2013

L’origen de l’eix Vic-Olot (EVO) es troba al Pla general de carreteres de 1985, on es plantejava la construcció d’un eix viari que unís les comarques d’Osona i la Garrotxa i que substituís la carretera local existent que tenia un traçat molt sinuós. El primer projecte es va presentar el 1994, fou modificat el 1998 i es va acabar aprovant l’any 2000 pressupostat en 215 milions d’euros. Tenia un traçat d’uns 36 km des de Manlleu fins a Olot i incloïa un túnel de 4.170 m al coll de Bracons. La major part de l’EVO seria d’un sol carril per sentit de circulació, però es preveia un tram de 3 km amb quatre carrils i mitjana als accessos per la banda de la Garrotxa al túnel. Tot plegat havia de permetre reduir uns vint minuts el trajecte entre Olot i Vic.

El 1995 es va formar la coordinadora Salvem les Valls que s’oposava al projecte pel seu impacte sobre diversos espais naturals protegits com el PEIN Milany, Santa Magdalena i Puigsacalm i sobre la plana agrícola de la Vall d’en Bas (la Garrotxa). Alertaven, a més, de la possibilitat que es convertís en una autovia per al trànsit de pas de mercaderies entre la península i la resta d’Europa aprofitant el futur desdoblament de la CARRETERA C-25-EIX TRANSVERSAL  i de la N-260 en direcció a Figueres que la convertia en l’AUTOVIA A-26. Com a alternatives de connexió entre Olot i Vic proposaven la millora de la C-63 i la C-25 (per Anglès i l’eix Transversal) i també de la C-26 i la C-17 (pels túnels de Capsacosta i Ripoll).

En canvi, diverses associacions d’empresaris com la Cambra de Comerç de Girona, Micro Petita i Mitjana Empresa de Catalunya (PIMEC), la Unió Intersectorial d’Empreses de la Garrotxa o el Consell Empresarial d’Osona van manifestar el seu suport a l’obra afirmant que era necessària per al desenvolupament econòmic de la zona.

Pel que fa als partits polítics, Convergència i Unió (CiU) i el Partit Popular (PP) donaven ple suport al projecte, Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i Iniciativa per Catalunya Verds (ICV) s’hi oposaven i el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) defensava que fos únicament una via de connexió intercomarcal i no una via de llarg recorregut utilitzada per vehicles pesants.

L’any 2002 es va construir el tram Manlleu-Torelló i el 2003 es van iniciar les obres del tram Torelló-la Vall d’en Bas que incloïen la construcció del túnel de Bracons. El març de 2004 el nou Govern de la Generalitat va decidir, malgrat l’oposició d’ERC i ICV, continuar el projecte, si bé es van proposar diverses mesures per reduir l’impacte ambiental i paisatgístic. Així, per exemple, es reconvertien els 3 km d’autovia entre el túnel i Joanetes (la Garrotxa) de quatre carrils amb una mitjana de tres sense separació gràcies a la reducció del pendent, es realitzaven diversos túnels i falsos túnels al voltants dels nuclis de Joanetes i de Sant Andreu de la Vola (Osona) i es preveia la redacció dels plans directors urbanístics de la vall del Ges i de la Vall d’en Bas amb l’objectiu d’impedir aprofitaments urbanístics a l’entorn del traçat. A causa de les modificacions es va haver de sotmetre el tram situat entre el túnel i la Vall d’en Bas a informació pública i a estudi d’impacte ambiental, que es va presentar el novembre de 2004.

Al·legacions al tram de Joanetes
El febrer de 2005 l’Ajuntament de la Vall d’en Bas, l’associació de veïns de Joanetes i la Cooperativa Agrícola de la Vall d’en Bas van presentar al·legacions a l’estudi informatiu i d’impacte ambiental del tram entre el túnel i la Vall d’en Bas. Es proposaven diverses millores al voltant del túnel de la Codina, d’1 km, de llargada situat a l’altura de Joanetes, com ara la suavització del desnivell de 20 m d’altura que tenia respecte a la vall amb la construcció de terrasses agrícoles i el fet d’accentuar la trinxera de la boca nord.

Salvem les Valls també va presentar al·legacions, en les quals, a part de reiterar la seva oposició a l’obra, reclamaven la modificació del tram entre el nord de Joanetes i la boca nord del túnel de Bracons per tal que passés més a prop de la muntanya i es realitzés un túnel que comunicaria amb el de la Codina. D’aquesta manera, segons la coordinadora, s’evitaria afectar unes pastures amb un alt valor agrícola i paisatgístic. Així mateix, Salvem les Valls va reclamar que l’enllaç amb la carretera C-63 s’efectués amb un sol giratori i no amb dos com estava projectat.

No hi ha acord sobre el tram entre la Vall d'en Bas i Olot
Un altre canvi previst pel nou Govern consistia a acabar l'EVO a la carretera C-63, prop de Sant Esteve d'en Bas, i no a Olot, de tal manera que l'últim tram que avança per la plana agrícola de la Vall d'en Bas no tindria un traçat nou sinó que aprofitaria les variants previstes a les Preses i a Olot. No obstant això, aquest tram esdevenia estratègicament molt important perquè permetria connectar l'EVO amb Olot i l'eix Pirinenc i pel seu possible impacte sobre el riu Fluvià, la plana agrícola de la Vall d'en Bas i el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa.

Durant el 2005 es va intensificar la discussió sobre aquest tram. El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) treballava sobre tres opcions de traçat. La primera era fer una petita variant a l'oest de les Preses, al terme municipal de la Vall d'en Bas, entre la zona urbanitzada i l'escola, que enllaçaria amb la futura variant oest d'Olot. La segona preveia una variant a l'est de les Preses, amb un túnel sota la serra de Xenacs, que connectaria amb la variant oest d'Olot en perpendicular amb una connexió elevada sobre la C-63. La darrera opció també incloïa una variant a l'est de les Preses, més allunyada del nucli urbà que l'anterior i que, amb un o diversos túnels, transcorreria per l'est d'Olot fins a Begudà.

Cap de les tres opcions no generava consens per part dels municipis afectats. L'Ajuntament de les Preses apostava per la primera alternativa i rebutjava frontalment la segona per l'efecte barrera sobre el municipi. L'Ajuntament de la Vall d'en Bas rebutjava la primera opció per l'afectació sobre el sòl agrari i perquè provocaria que l'escola i diversos habitatges quedessin en un encreuament de carreteres, i defensava la segona o la tercera. Finalment l'Ajuntament d'Olot defensava les dues primeres opcions ja que la variant oest d'Olot ja estava escrita en el Pla d'ordenació urbana municipal (POUM) i rebutjava la darrera pel seu impacte sobre els espais de la Moixina i Batet del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. D'altra banda, diverses entitats com Salvem les Valls, l'associació de veïns de Joanetes o la Junta del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa defensaven la segona opció.

Es desestima el contenciós administratiu presentat per Salvem les Valls
El mes d’octubre el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va desestimar el recurs contenciós administratiu que havia presentat l’any 2000 la coordinadora Salvem les Valls contra l’estudi informatiu i d’impacte ambiental del tram entre Torelló i la Vall d’en Bas. La sentència remarcava la poca solidesa de les proves aportades per Salvem les Valls (per exemple, informes de la Institució Catalana d’Història Natural –ICHN–, el Grup Català d’Anellament i cites bibliogràfiques i de legislació sobre hàbitats naturals) que volien demostrar que l’estudi d’impacte ambiental era defectuós i insuficient. Salvem les Valls va defensar el treball tècnic fet per la coordinadora i va enunciar que, malgrat que ja no seria possible aturar les obres, recorreria la sentència a una altra sala del TSJC i al Tribunal Suprem per aconseguir una “victòria moral”.

D’altra banda, el mes de novembre es va presentar un estudi realitzat per la Fundació Centre d’Iniciatives i Recerques Europees a la Mediterrània (CIREM) per encàrrec de l’Ajuntament de les Preses i el Consell Comarcal d’Osona, en el qual s’assegurava que l’eix Vic-Olot permetria impulsar l’economia de les dues comarques, especialment en el sector de la indústria càrnia i derivats i en el del turisme i la construcció en tot el conjunt de la Garrotxa. En canvi, el comerç d’Olot podria ser-ne el màxim perjudicat per la competència amb el comerç de Vic, molt més modern i competitiu, per la qual cosa requeria un període d’adaptació.

L'EVO arriba a la Garrotxa
El mes de novembre el DPTOP va aprovar l’estudi d’impacte ambiental del tram entre el túnel de Bracons i Joanetes i en va licitar les obres. L’aprovació no responia les al·legacions presentades per l’Ajuntament de la Vall d’en Bas i per les entitats que esperaven el projecte constructiu que s’havia de realitzar a principi de 2006. Mentrestant, a final de desembre es va començar a perforar el túnel de Bracons per la boca nord i continuaven les obres en el tram entre Torelló i la boca sud. Amb tot, es preveia poder inaugurar l’eix Vic-Olot el gener de 2008.

Pel que fa a la connexió amb Olot i davant la manca d’acord entre els ajuntaments, el DPTOP va enunciar que faria, durant el primer trimestre de 2006, els estudis informatius de les variants d’Olot i les Preses i que prendria una decisió sobre el traçat definitiu. Per a la variant d’Olot s’estudiaria fer-la de quatre carrils, una possibilitat que es descartava a la variant de les Preses.

Més informació
www.gencat.net/ptop
www.salvemlesvalls.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati