Dimecres 23 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA C-37 VIC-OLOT PEL TÚNEL DE BRACONS
Carretera C-37 Vic-Olot pel túnel de Bracons Mapa: Montse Ferrés
Moisès Jordi
Actualitzat a 31/12/2006

Continuen avançant les obres de l’eix Vic-Olot amb la perforació del túnel de Bracons i la licitació i adjudicació de les obres del tram de la Garrotxa. Salvem les Valls denuncia l’impacte que estan provocant les obres a la zona de Sant Mateu i l’Ajuntament de la Vall d’en Bas reclama que el Govern català li sufragui la construcció d’un museu del camp com a compensació per la carretera. Mentrestant surten a informació pública les variants de les Preses i Olot, amb dues alternatives per l’est i l’oest de les Preses que no generen consens entre l’Ajuntament de les Preses i el de la Vall d’en Bas.


Antecedents 2003, 2004, 2005

Articles posteriors 2007, 2009, 2013

L’origen de l’eix Vic-Olot (EVO) es troba al Pla general de carreteres de 1985, si bé no fou fins a l’any 2000 que es va aprovar el projecte. Estava pressupostat en 215 MEUR, tenia un traçat d’uns 36 km des de Manlleu fins a Olot –majoritàriament d’un sol carril per sentit de circulació i amb un tram de 3 km amb quatre carrils– i incloïa un túnel de 4 km al coll de Bracons.

L’obra tenia l’oposició de la coordinadora Salvem les Valls, creada el 1995, per l’impacte que representava sobre diversos espais naturals protegits com el PEIN Milany, Santa Magdalena i Puigsacalm i sobre la plana agrícola de la Vall d’en Bas (la Garrotxa), una de les més fèrtils de Catalunya. Unió de Pagesos (UP), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV) donaven suport a Salvem les Valls. Per contra diverses associacions d’empresaris, Convergència i Unió (CiU), el Partit Popular (PP) i, tot i que amb matisos, el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) defensaven el projecte.

L’any 2002 es van iniciar les obres amb la construcció del tram Manlleu-Torelló si bé, el 2004, el nou Govern de la Generalitat format pel PSC, ERC i ICV hi va introduir diverses mesures per a reduir l’impacte ambiental i paisatgístic, com la reconversió dels 3 km d’autovia a tres carrils o la realització de diversos túnels i falsos túnels en diferents punts del traçat. Un altre canvi previst consistia a acabar l’EVO a la carretera C-63, prop de Sant Esteve d’en Bas, de tal manera que l’últim tram que avança per la plana agrícola de la Vall d’en Bas no tindria un traçat nou sinó que aprofitaria les variants previstes a les Preses i a Olot. Les diferents alternatives de traçat d’aquestes dues variants, per l’est o per l’oest d’aquestes poblacions, no generaven consens entre els tres ajuntaments afectats (les Preses, Olot i la Vall d’en Bas) que discutien sobre l’impacte que tindrien sobre el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, la plana agrícola de la Vall d’en Bas i els nuclis habitats.

Obres al túnel de Bracons
A començament de 2006 continuaven les obres entre Torelló i el túnel de Bracons, que ja s’estava perforant per la boca sud, la que afecta la part d’Osona, mentre que a la banda de la Garrotxa s’estava treballant en el fals túnel posterior a la boca nord. El 9 de gener Salvem les Valls va denunciar que les obres en aquest últim punt no respectaven la zona de Sant Mateu, prop de la boca nord del túnel. La coordinadora es queixava que s’havien abocat tota mena de residus en aquell indret (tubs metàl•lics, caixes de plàstic...), que s’havia tallat l’accés a l’ermita de Sant Mateu i que s’estaven posant en perill espècies com el cranc autòcton o el tritó pirinenc.

El mes de juliol es van acabar les obres de perforació de la boca sud del túnel en haver perforat ja 2.900 dels 4.000 m totals i el mes de setembre es va iniciar la perforació del túnel a la boca nord.

A final de setembre el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va licitar les obres del darrer tram de l’EVO, entre el túnel de Bracons i la C-63 prop de Sant Esteve d’en Bas, després que s’hagués sotmès a informació pública i a estudi d’impacte ambiental a causa de les modificacions introduïdes pel Govern de la Generalitat el 2004. Aquest tram tindrà 4,1 km dels quals 3,3 disposaran d’un carril addicional per a avançar a causa del fort pendent que varia entre el 5 i el 6,5%. Un 60% del traçat, uns 2,4 km, transcorreran en túnel o en viaducte, i hi destaca el túnel de la Codina, prop de Joanetes, que tindrà una longitud de 1.450 m.

També el mes de setembre l’Ajuntament de la Vall d’en Bas va reclamar al Govern català que li sufragués la construcció d’un museu del camp, que hauria d’incloure igualment una oficina de turisme amb central de reserva inclosa, com a compensació pel pas de l’EVO per aquell municipi. L’alcalde, Miquel Calm (CiU), proposava que el nou equipament se subvencionés amb aportacions del Pla únic d’obres i serveis (PUOSC) de la Generalitat i amb fons de l’anomenat 1% cultural.

El tram entre la Vall d’en Bas i Olot a informació pública
El 15 de setembre el DPTOP va sotmetre a informació pública l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental de les variants de les Preses i Olot que, malgrat no formar part de la C-37, permetrien unir l’EVO amb Olot i l’EIX PIRINENC. La carretera suposarà una inversió d’entre 97,5 MEUR i 146,5 MEUR, en funció de l’alternativa de traçat escollida, tindrà una distància que oscil•larà entre 11 i 12 km i comptarà amb un carril per sentit de circulació.

L’estudi informatiu preveia dues alternatives de traçat de la variant de les Preses. Una de les alternatives, de 4 km, avança per l’oest del nucli de les Preses, entre aquest nucli i el riu Fluvià. L’altra alternativa ho fa per l’est de les Preses, en una zona de forta accidentalitat orogràfica, fet que obliga a construir-hi dos túnels, de 730 m i de 605 m de longitud, i un fals túnel que n’encareix el cost. Les dues variants desemboquen al sector de la Codella i a partir d’aquí el traçat transcorre per l’oest d’Olot, a través d’una zona muntanyosa que fa necessari preveure tres túnels més, i finalitza al voltants de l’Hostal del Sol on connecta amb l’N-260, l’eix Pirinenc. A més, l’estudi informatiu també proposava el desdoblament de l’N-260, de titularitat estatal, entre l’extrem nord de la variant d’Olot i l’enllaç amb la carretera de la Canya, a partir de la qual ja està desdoblada.

Per tal d’informar i recollir opinions, el DPTOP va organitzar tres actes informatius a les poblacions afectades pel traçat amb la presència del director general de Carreteres, Jordi Follia, i el secretari de Mobilitat, Manel Nadal. El 3 d’octubre es va fer a les Preses, on l’Ajuntament (governat pel PSC) va defensar l’opció oest en considerar que generaria un menor impacte visual i sonor sobre el nucli de les Preses i va alertar que l’alternativa est provocaria un efecte barrera sobre el municipi quan connectés en perpendicular amb la variant oest d’Olot. El 5 d’octubre la reunió es va celebrar a la Vall d’en Bas i aleshores l’Ajuntament (governat per CiU) i Salvem les Valls hi van defensar la variant est perquè consideraven que l’opció oest tindria un fort impacte sobre la plana agrícola de la Vall d’en Bas. En tot cas, tant l’Ajuntament de les Preses com el de la Vall d’en Bas, defensaven que, fos quina fos l’opció escollida, caldria invertir més diners per reduir l’impacte ambiental i paisatgístic tal com s’havia fet en el tram de l’EVO de la Garrotxa. La darrera reunió es va celebrar a Olot on l’Ajuntament (governat pel PSC) i els grups municipals de CiU, ERC i el PP van reclamar que la variant es projectés desdoblada en considerar que, a part del trànsit de pas, hi hauria també el trànsit propi de l’àrea urbana d’Olot. També van reclamar que es reduís l’impacte sobre la riera de Riudaura i als voltants de l’Hostal del Sol.

A punt de començar el tram de la Garrotxa de l’EVO
A final de desembre continuaven les obres del tram entre Torelló i el túnel de Bracons amb la previsió d’acabar-les la primavera de 2008. D’altra banda, ja s’havien adjudicat les obres de construcció del tram de la Garrotxa, entre la boca nord del túnel de Bracons i la C-63, que es preveia que s’iniciessin la primavera de 2007. Amb tot, l’objectiu era poder inaugurar l’EVO el 2009. Pel que fa a les variants d’Olot i les Preses, el Govern de la Generalitat estava estudiant les al•legacions presentades i assegurava que a començament de 2007 decidiria quina alternativa escollia.

Més informació
www.gencat.net/ptop
www.salvemlesvalls.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati