Dilluns 18 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA C-31, DESDOBLAMENT PALAMÓS-PALAFRUGELL
Moisès Jordi

Actualitzat a 31/12/2004

El projecte de desdoblament de la C-31, entre Palamós i Palafrugell, es modifica després d'un acord entre la Direcció General de Carreteres i els ajuntaments de Palamós, Mont-ras, Vallllobrega i Palafrugell. L'objectiu és reduir l'impacte ambiental i paisatgístic mantenint els dos carrils per banda previstos inicialment.

Articles posteriors 2005, 2006, 2007, 2008, 2011

La carretera C-31, anomenada també eix costaner, ressegueix diverses poblacions del litoral de les comarques gironines des de Sant Feliu de Guíxols, passant per Santa Cristina d'Aro, Palamós, Mont-ras Palafrugell, Begur, Pals, Torroella de Montgrí, Verges i els termes de l'Escala o Sant Pere Pescador, fins a arribar a Figueres. En el tram que avança entre Sant Feliu de Guíxols i Palafrugell aquesta carretera forma part, juntament amb la C-65 i la C-66, de L'ANELLA DE LES GAVARRES, que comunica la ciutat de Girona amb la Costa Brava central. Aquest tram era l'any 2001 un dels més saturats de les comarques gironines amb una intensitat mitjana diària (IMD) de 23.683 vehicles.

El 2003 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), que ja havia manifestat la seva voluntat que l'anella de les Gavarres tingués dos carrils per banda en tot el recorregut, va presentar el projecte de desdoblament del tram de la C-31 entre Palamós i Palafrugell, d'un total de 6,8 km, el qual passava pel centre del nucli urbà de Mont-ras. La carretera passava entre els ESPAIS NATURALS DE CASTELL-CAP ROIG  i les Gavarres, inclosos al Pla d'espais d'interès natural (PEIN). El traçat no convencia l'alcalde de Palafrugell, Lluís Medir, ni el de Vall-llobrega, Joan Surroca, ambdós d'Iniciativa per Catalunya-els Verds (ICV), ni tampoc l'alcaldessa de Palamós, Teresa Ferrés, del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), que asseguraven que alguns trams del projecte estaven sobredimensionats i no respectaven el paisatge. La plataforma ecologista Salvem l'Empordà i l'Assemblea de Pobles en Defensa del Territori s'oposaven al desdoblament d'aquest tram i de la resta de l'anella de les Gavarres ja que a parer seu es tractava d'un projecte sobredimensionat i que "hipotecava el futur turístic, social, cultural i mediambiental del Gironès, la Selva, el Baix i l'Alt Empordà".

El nou Govern decideix modificar el projecte
A l'inici del 2004 els nous responsables del DPTOP van reiterar l'aposta pel desdoblament de tota l'anella de les Gavarres, tot i que es mostraven disposats a modificar el projecte entre Palamós i Palafrugell. Aquest compromís el va adoptar el director per a la Mobilitat, Manel Nadal (PSC), el mes de febrer, després de reunirse amb els alcaldes afectats. La modificació suposaria reduir diversos accessos, carrils laterals i interseccions per tal de disminuir les dimensions de la via i el seu impacte ambiental. També es va acordar realitzar un estudi d'integració paisatgística del projecte i constituir una comissió de seguiment, formada per representants del Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH), el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) i els ajuntaments. La modificació del projecte va suposar un retard respecte del calendari inicial, que preveia la licitació de l'obra a mitjan 2004.

El mes de novembre es van presentar les modificacions del projecte inicial que s'havien d'incloure en el projecte constructiu, en aquells moments en redacció. Es pretenia, entre altres coses, "garantir l'harmonia visual i paisatgística del projecte" i assegurar les connexions per a vianants i usuaris de la bicicleta. El pressupost previst era de 60 milions d'euros.

Entre les mesures concretes es trobava l'eliminació del pas elevat amb rotondes a l'extrem a l'enllaç de Castell, a Palamós, per a construir-hi una rotonda subterrània. A Mont-ras s'ampliava el pas subterrani pel centre, previst inicialment de 800 m, fins als 1.120 m del projecte final, i es construïa una rotonda d'accés al nucli antic d'aquest municipi. A Palafrugell es simplificaven els ramals de pas elevat de la zona del cementiri i es perllongava l'accés al centre amb quatre carrils.

D'altra banda, i des d'un punt de vista ambiental, el projecte es fixava com a objectiu preservar els corredors biològics per a garantir la connectivitat entre els espais d'interès natural de Castell-Cap Roig i les Gavarres, d'acord amb la declaració d'impacte ambiental.

El Govern confiava que podria concloure la redacció del projecte constructiu i licitar-lo a principi de 2005 i iniciar-ne les obres, que havien de durar dos anys, passat l'estiu.

Més informació
www.gencat.net/ptop
agenda.pangea.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati