Dimarts 22 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA B-500 PER LA CONRERIA
CARRETERA B-500 PER LA CONRERIA Mapa: Montse Ferrés
Anna Jiménez
Actualitzat a 31/12/2004

El secretari general de Mobilitat, Manel Nadal, anuncia a principi d'any la decisió d'encarregar un estudi de mobilitat viària i ferroviària en relació amb el projecte de millora del traçat de la carretera B-500 per la Conreria i també expressa la necessitat d'obrir un procés de discussió amb els ajuntaments i les parts afectades, per a la redacció d'un nou projecte de consens.

Antecedents 2003

Articles posteriors 2005, 2009

Durant el 2003 la Direcció General de Carreteres del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va aprovar el projecte de millora i nou traçat de la carretera B-500 per la Conreria, carretera que uneix el Maresme amb el Vallès Oriental a través de Badalona, Tiana, Sant Fost de Campsentelles i Santa Maria de Martorelles fins a Mollet del Vallès. El projecte, dibuixat en l'anterior legislatura de Convergència i Unió (CiU) proposava la construcció d'una carretera entre Badalona i Mollet que implicava obrir un túnel d'1 km per a travessar el coll del Montnegre, una variant al municipi de Sant Fost de Campsentelles i un viaducte per a creuar el Besòs. El DPTOP va explicar que el traçat responia a la necessitat de millorar les comunicacions entre ambdues comarques.

El projecte va aixecar les crítiques dels ajuntaments de Badalona i Tiana, d'associacions de ciutadans com ara l'Associació d'Amics de la Cartoixa de Montalegre, el Grup d'Astronomia de Tiana i grups ecologistes de la zona, per l'impacte ambiental que podia ocasionar. Iniciativa per Catalunya-els Verds (ICV), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) van demanar la retirada del projecte per mitjà d'una proposició no de llei presentada al Parlament de Catalunya. Després d'una campanya de protestes, el mes de juliol de 2003, el DPTOP va acceptar introduir canvis en el projecte: s'enfonsaria el traçat vora la Cartoixa de Tiana i es protegiria amb talussos vegetals. La comunitat dels Cartoixans de Montalegre va declarar que no els acabaven de convèncer les mesures presentades per a reduir l'impacte acústic i lumínic que afectava al monestir i que amb la nova proposta encara perillava la continuïtat de la Cartoixa a Tiana.

Les demandes
A final de gener, els col·lectius socials, polítics i culturals que havien presentat al·legacions al projecte de modificació de la B-500 tenien l'esperança que es modificaria el traçat que havien projectat els responsables de l'anterior govern. Tanmateix, les primeres declaracions de Joaquim Nadal com a conseller d'Obres Públiques no van aclarir quina posició prenia el seu Departament en relació amb el projecte, malgrat que els socialistes de Badalona i de Tiana havien sumat forces perquè es revisés la proposta.

En paral·lel, els representants locals d'ERC i d'ICV van expressar la seva posició. El diputat badaloní Uriel Bertran, acompanyat del regidor Mateu Chalmeta i el representant d'Els Verds a Badalona, Francesc Alfambra, van presentar un document en què exposaven els motius pels quals demanaven que qualsevol tràmit administratiu se suspengués de manera cautelar fins que no s'hagués revisat el projecte. Les dues formacions van donar deu raons per a rebutjar el projecte presentat, entre les quals destacaven: l'impacte que crearia la nova carretera en el patrimoni natural de la serralada de Marina, l'agressió ecològica als aqüífers de la zona, l'impacte sobre l'Observatori Astronòmic de Tiana i la promoció del vehicle privat que implicava la continuïtat d'un model de desenvolupament allunyat dels criteris de sostenibilitat i del compliment dels acords de Kyoto. Les dues formacions defensaven un traçat més segur i digne, amb més línies d'autobús.

A més, els republicans i els ecologistes es van fer ressò de la sol·licitud que la comunitat de cartoixans havia fet a Jordi Pujol quan era president de la Generalitat de protegir el patrimoni de la Cartoixa de Santa Maria de Montalegre de Tiana declarant-la conjunt monumental historicoartístic d'interès nacional.

A principi de febrer, unes tres-centes cinquanta persones es van reunir a Tiana per fer una plantada d'arbres i protestar contra el projecte. L' Ajuntament de Tiana també va mostrar la seva disconformitat amb el projecte, així com el Grup d'Astronomia de Tiana, que va organitzar una observació col·lectiva del sol en senyal de protesta.

S'anuncia la realització d'un estudi de mobilitat viària i ferroviària
A mitjan abril el secretari general de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, va anunciar que el projecte de millora de l'actual traçat de la B-500 restava pendent de la realització durant el proper any d'un estudi de mobilitat viària i ferroviària i que caldria consensuar un projecte amb els ajuntaments afectats.

D'altra banda, a final d'any, el president de la Federació Empresarial de Badalona (FEB), Joaquim Padrós, va reclamar al conseller d'Economia, Antoni Castells, de visita a la localitat, una resposta al projecte de construcció del polèmic túnel de la B-500. El conseller va manifestar que podien comptar amb el suport del Govern català, sense concretar en quins termes.

El mes de desembre el conseller de PTOP, Joaquim Nadal, va anunciar que la carretera B-500 per la Conreria formava part del Pla d'autovies de Catalunya que va acompanyar la presentació de L'AGENDA DE PTOP: 50 ACTUACIONS PRIORITÀRIES.

A la darreria de 2004, s'estava a l'espera, tal com va anunciar el secretari General de Mobilitat, de trobar una solució al projecte de traçat de la B-500 per la Conreria.

Més informació
www.vilaweb.com/elpunt/noticies/noticia-951092.html
www.vilaweb.com/elpunt/noticies/noticia-943340.html
www.aj-badalona.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati