Divendres 19 d ' Octubre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA N-II, TRAM DE LA PANADELLA
Àlex Tarroja

Actualitzat a 31/12/2003

Nou endarreriment en les obres de l’autovia N-II al pas per la Panadella. La inauguració definitiva del darrer tram pendent, entre Cervera i Santa Maria del Camí, queda ajornada fins al 2004. Els alcaldes de la zona reclamen l’obertura al trànsit d’un subtram abans de la data prevista.

Articles posteriors 2004

La transformació en autovia de la carretera N-II entre Madrid i Barcelona, iniciada els anys vuitanta, presentava un punt d’especial dificultat tècnica al pas pel port de la Panadella (municipi de Montmaneu). La conversió en autovia d’aquest tram de la N-II havia estat llargament reclamada atès que la via suportava una intensitat mitjana diària de trànsit d’uns 26.500 vehicles (amb un 25% de camions), amb les consegüents retencions que això comporta, i era un dels punts de sinistralitat més alta de la xarxa viària de Catalunya. El projecte inicial preveia que l'any 1992 tota l'autovia entraria en servei, però les dificultats tècniques del projecte i el debat social sobre el traçat en van ajornar l’execució. L’ any 1992 va entrar en servei el tram de l’autovia a les comarques de l’Urgell i el Pla d’Urgell, però la variant de Cervera es va ajornar fins l’any 2000 i el tram d’Igualada a Santa Maria del Camí (municipi de Veciana) fins el 2001, quedant aleshores només pendent de desdoblament el tram de Cervera a Santa Maria del Camí, el de més dificultat tècnica i el de més controvèrsia social.

Aquest tram havia estat objecte d’un intens i prolongat debat entre les alternatives del desdoblament de l’antiga N-II i d’un nou traçat per la Vall de Sió (o opció nord). Finalment, a la darreria de l’any 1994 el responsable del Ministeri d’Obres Públiques, Transports i Medi Ambient, Josep Borrell, va optar pel traçat nord que travessava la Vall de Sió i el Barranc de la Coma, tot i l’oposició manifesta dels grups ecologistes, els empresaris de la Panadella i els ajuntaments afectats que eren no només els dels municipis per on passava el nou traçat, sinó també els dels municipis que veien com el nou eix viari els deixava de banda. L’ opció nord també comptava amb el suport del president aleshores vigent de la Diputació de Lleida, Josep Grau, i va ser assumida pel ministre de Foment posterior, Rafael Arias-Salgado.

A mitjan any 1995 els ajuntaments d’Estaràs, Montmaneu i Santa Coloma de Queralt, amb el suport de grups d’empresaris i ecologistes agrupats en la Plataforma Prodesdoblament, van presentar un recurs en què al·legaven el fort impacte ambiental que hauria de suportar la Vall de Sió i l'impacte econòmic que patiria el nucli de la Panadella. Un acte judicial del 1997 va ordenar la paralització cautelar del projecte, abans que en comencés l'execució i, quatre anys després del recurs, una sentència de l’Audiència Nacional d’abril del 1999 va anul·lar l’alternativa de la Vall de Sió. L’ Audiència Nacional entenia que no hi havia diferències substancials de longitud i criteris constructius entre les dues alternatives i que l’Administració havia sobredimensionat els avantatges del traçat nord (l’estudi informatiu considerava que tot i que l’impacte ambiental era més fort, els costos de construcció eren inferiors) i havia desestimat les conclusions del procés d’informació pública en què els afectats s’havien inclinat unànimement pel desdoblament del traçat preexistent. Per tant, judicialment es concloïa que l’opció més recomanable era el desdoblament de la calçada de la N-II mantenint el traçat pel port de la Panadella, atès que els possibles avantatges econòmics de l’opció nord no compensaven l'impacte ambiental. El juliol del 1999 el Ministeri de Foment va aprovar el canvi de l’alternativa escollida, el desembre del 2000 va donar llum verda al projecte de construcció i el març del 2001 adjudicava les obres del darrer tram de l’autovia N-II Madrid-Barcelona.

El projecte definitiu del tram entre Cervera i Santa Maria del Camí constava de 21,8 km que discorrien paral·lels a l’antiga N-II (que quedaria reservada al trànsit local) i passaria a 600 m del nucli de la Panadella. L’autovia tindria característiques de doble calçada de dos carrils i dos túnels, el del Violí i el d’Albarells, a Santa Maria del Camí. L’obra va ser adjudicada a la unió temporal d’empresas (UTE) formada per Fomento de Construcciones y Contratas i Ploder per 113,6 milions d’euros. El termini d’execució previst era de trenta mesos, de manera que el tram havia d’entrar en servei el gener del 2004. Tanmateix, el desembre del 2002 es va avançar l’entrada en servei d’un subtram de 6 km entre Cervera i Sant Pere dels Arquells, per evitar els col·lapses de tràfic i la perillositat dels accessos a Cervera.

L’ octubre del 2003, el Ministre de Foment, Francisco Alvarez Cascos, va anunciar un endarreriment de les obres de cinc mesos respecte de les previsions inicials i l'ajornament de la inauguració fins al juny del 2004. Segons el Ministeri, la causa de l’endarreriment eren les modificacions que s'havien fet al projecte, com la construcció d’un tercer carril per a vehicles lents en algunes parts del traçat, les mi-llores dels drenatges, canvis en dos falsos túnels o la construcció de nous passos inferiors, entre d’altres. Aquestes modificacions comportaven un increment de 13,9 milions d’euros respecte al pressupost inicial i una prolongació del termini de sis mesos.

El novembre del 2003, el Consell Comarcal de la Segarra, els ajuntaments de Sant Guim de Freixenet i d’Estaràs i la delegació de Cervera de la Cambra de Comerç de Lleida van sol·licitar per escrit al Ministeri de Foment que avancés l’obertura al trànsit del subtram de 7 km entre Sant Pere dels Arquells i Sant Antolí, prop de la Panadella. Els alcaldes argumentaven que les obres ja estaven acabades, que només estaven pendents de la senyalització horitzontal i dels accessos a la nova estació de servei, i temien més endarreriments després d'haver vist que en el subtram de 9 km entre la Panadella i Santa Maria del Camí les obres no estaven tan avançades i no estarien a punt el gener del 2004, com s'havia previst inicialment.

A la darreria d’any, el Ministeri havia evitat pronunciar-se públicament respecte un possible avanç de l’entrada en funcionament del subtram i mantenia el compromís d’inaugurar el conjunt del tram Sant Pere dels Arquells-Santa Maria del Camí el juliol del 2004.

D’altra banda, l’Ajuntament de Montmaneu havia iniciat la revisió del planejament urbanístic per reactivar la zona del nucli de la Panadella, ja que, tan bon punt entrés en servei la nova autovia, aquest deixaria de ser un punt d’aturada per al trànsit entre Barcelona i Lleida.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati