Dilluns 22 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-7 ALTAFULLA-VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Arnau Urgell - Mercè Mauri

Actualitzat a 31/12/2007

El projecte de desdoblament de la carretera N-340 per a esdevenir autovia A-7 al tram entre Altafulla i Vilafranca del Penedès durant el 2007 té com a principal punt d'atenció Calafell. El fet que el PITC i el Pla territorial parcial del Camp de Tarragona dibuixin la via per la Cobertera genera un important moviment popular en contra. Per altra banda, bona part de les administracions i entitats del Baix Penedès continuen manifestant que el millor traçat és aquell que compacti en una sola infraestructura de quatre carrils per sentit la nova autovia A-7 amb l'autopista AP-7.


Antecedents 2006

Articles posteriors 2009, 2011

La carretera N-340, eix prelitoral paral•lel a l'autopista AP-7, travessa entre Altafulla (el Tarragonès) i Vilafranca del Penedès diversos nuclis turístics ―amb nombrosos accessos a les platges― i zones altament industrialitzades, fet que suposa una elevada intensitat de trànsit i una creixent sinistralitat viària. Per aquests motius, el 1999 el Ministeri de Foment (MIFO) va autoritzar l’estudi informatiu per a desdoblar-la, la qual cosa havia de suposar la construcció de l'autovia A-7. El febrer de 2005 es va presentar l'estudi que proposava diverses alternatives de traçat per a la nova autovia i que també preveia la possibilitat d'ampliar els carrils de l'autopista AP-7 per a esdevenir un sol eix viari d'alta capacitat. Aquesta possibilitat la defensaven els consells comarcals de l'Alt i el Baix Penedès, diversos ajuntaments i els grups ambientalistes Salvem el Penedès i el Grup Ecologista del Vendrell i el Baix Penedès (GEVEN). Totes aquestes entitats i administracions feien èmfasi en la necessitat de preservar les planes agrícoles tant pels seus valors productius com paisatgístics, ja que entenien que “la comarca estava molt trinxada pel pas de grans infraestructures”.

En canvi, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), el MIFO i les cambres de Comerç de Tarragona i Barcelona apostaven per construir una autovia independent resseguint parcialment l'eix de l'actual N-340.

Conflicte pel traçat a Calafell
Al municipi de Calafell, Política Territorial va fer, en el marc del PLA D'INFRAESTRUCTURES DEL TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC), una proposta alternativa al sud de les les tres presentades pel Ministeri ―més o menys paral•leles a l'actual carretera― que no va agradar gens al municipi. Per aquest motiu el gener de 2007 es va constituir la plataforma Salvem la Cobertera que considerava la proposta del DPTOP molt negativa pel seu elevat impacte paisatgístic ―un talús de 30 m visible des del nucli―, la desaparició de terrenys agrícoles i dos jaciments ibèrics per a explorar, la pèrdua de la Cantera ―una antiga pedrera restaurada en espai de lleure―, l'expropiació de parcel•les d'un polígon industrial que encara no s'havia desenvolupat i l'afectació d'algunes cases de la urbanització Masia de la Font.

Per tot plegat van anunciar que iniciarien una recollida de signatures i que presentarien estudis tècnics i ambientals per a defensar que el traçat avancés ben en paral•lel a l'actual carretera. La Plataforma tenia el suport de tots els grups polítics municipals: Convergència i Unió (CiU), Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV) i Agrupació Democràtica Municipal de Catalunya (ADMC). En aquest sentit, tant l'Ajuntament com el Consell Comarcal del Baix Penedès van presentar-hi ràpidament al•legacions. També a nivell popular es va organitzar una mostra de rebuig, una calçotada a la Cantera, que va reunir un miler de persones encapçalades per l'alcalde Joan Olivella (CiU).

El mes de març la situació no havia avançat. Des de la Plataforma No Fem el Cim que lluitava contra la construcció del LOGIS PENEDÈS van proposar establir un front comú entre societat civil i representants polítics per a “lluitar contra els projectes que es volien imposar a la comarca”, com el mateix centre logístic, el pas de l’N-340 per la plana agrícola del Baix Penedès i un creixement urbanístic desmesurat.

Per altra banda, els esforços de Calafell continuaven. El 10 d'abril, en motiu del dilluns de Pasqua, gairebé 2.000 persones es van reunir a la Cantera convocades per Salvem la Cobertera.

La presentació de l'Avantprojecte del PLA TERRITORIAL PARCIAL (PTP) DEL CAMP DE TARRAGONA per part del DPTOP continuava dibuixant la nova autovia A-7 al seu pas per Calafell amb la mateixa proposta que afectava la Cobertera. El grup municipal de CiU ―que havia passat a l'oposició després de les eleccions municipals de 2007― va manifestar el seu més enèrgic rebuig. El seu portaveu, Joan Olivella, es mostrava esperançat que el nou alcalde, Josep Parera (PSC), conjuntament amb els exsocis dels convergents, l'ADMC, mantindrien la negativa al traçat que defensava Política Territorial.

Des de l’àmbit comarcal, des de CiU es reiterava que l'única solució passava per compactar en una mateixa infraestructura l'AP-7 i l'A-7. En aquest sentit apostaven per solucions electròniques per evitar impactes negatius per a l'empresa concessionària de l'autopista. Dies més tard, l'arquitecte Pau Batlle, membre de la Plataforma No fem el CIM i regidor de l'Entesa, una Alternativa Independent per a Bellvei-Federació d'Independents de Catalunya (L'E*B-FIC), recordava que “gairebé tots els municipis aprovarien que l'AP-7 tingués quatre carrils per sentit entre el peatge de Martorell i el de Salou i que, a banda, tot aquest tram fos gratuït”. Així mateix afegia que mentre l'opció de construir una autovia segregada suposava expropiar 127 ha ―bona part de terrenys agrícoles de gran valor―, en el cas d'ampliar l'autopista només caldria ocupar 3,5 m per sentit aprofitant la construcció del tercer carril de l'AP-7.

L'any acabava a l'espera de la redacció de l'estudi d'impacte ambiental, pas previ a la redacció del projecte constructiu previst per al 2009.

Més informació
www.calafell.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada