Dimecres 24 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-7 A TARRAGONA (DESDOBLAMENT DE L'N-340)
Moisès Jordi

Actualitzat a 31/12/2005

El Ministeri de Foment aprova el traçat d'una part del segon cinturó de Tarragona, entre el sector de la Móra i el camp de futbol del Gimnàstic, al nord-est de la ciutat, que convertirà l'N-340 en l'A-7. D'aquesta manera es rebutja l'alternativa proposada per l'oposició municipal i la plataforma Tàrraco Verda que evitava el pas per la zona del camp del Gimnàstic per reduir l'impacte sobre els veïns i el paisatge. Foment es compromet a realitzar un estudi per continuar el segon cinturó al costat de l'AP-7 fins a la variant de Vila-seca.

Articles posteriors 2009, 2011

L’N-340 recorre el llevant peninsular des de Cadis fins a Molins de Rei. Al seu pas per Tarragona aquesta via patia nombrosos col·lapses circulatoris malgrat la creació, entre mitjan dels anys noranta i el 2003, d’una primera variant entre la platja de l’Arrabassada i Vila-seca. Es calculava que la via suportava una intensitat mitjana diària (IMD) de vehicles pròxima als vint mil durant l’hivern i als cinquanta mil a l’estiu. Per això, ja el 2001, el Ministeri de Foment va treure a exposició pública el projecte de segon cinturó viari de Tarragona limitat, no obstant això, al tram més problemàtic en termes de mobilitat, al nord-est de la ciutat, entre la urbanització de la Móra i el camp de futbol del Gimnàstic de Tarragona. El recorregut projectat era de 8,5 km amb dos carrils per cada sentit de circulació i tenia un pressupost previst de 50 MEUR. El desdoblament formava part, de la conversió de l’N-340 en l’autovia A-7 (AUTOVIA A-7 A LES TERRES DE L’EBRE i AUTOVIA A-7 ALTAFULLA-VILAFRANCA DEL PENEDÈS).

El projecte de Foment tenia el suport de l’equip de govern de l’Ajuntament de Tarragona format per Convergència i Unió (CiU) i el Partit Popular (PP) i també de l’Associació de Veïns de la Urbanització de la Móra. En canvi l’oposició municipal –el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV) – i la plataforma Tàrraco Verda –que agrupava veïns de les urbanitzacions properes al camp del Gimnàstic i l’entitat ecologista Grup d’Estudi i Protecció dels Ecosistemes del Camp (Gepec)– el rebutjaven perquè consideraven que tindria un impacte negatiu sobre la qualitat de vida dels veïns i sobre el paisatge. Com a alternativa proposaven que el segon cinturó de Tarragona se situés al costat de l’autopista AP-7 des de la Móra fins a la variant de Vila-seca amb enllaços a les carreteres d’accés a Tarragona.

A mitjan 2004 el nou Govern de l’Estat, del Partido Socialista Obrero Español (PSOE), va assegurar que veia tècnicament possible la proposta alternativa i que l’estudiaria.

Veïns i Ajuntament protesten pel nou traçat
A principi de 2005, el Govern de l’Estat estudiava el traçat definitiu del segon cinturó. Mentrestant, l’Associació de Veïns de la Móra i l’Ajuntament de Tarragona asseguraven que plantejar-se un nou traçat retardaria el projecte i que un traçat proper a l’AP- 7 eliminaria l’enllaç de Loreto provocant una forta congestió de trànsit a l’accés a Tarragona pel barri de Sant Pere i Sant Pau.

Durant els mesos de març i abril l’Associació de Veïns de la Móra va realitzar diversos talls de l’N-340 per protestar pel possible nou traçat i reclamar l’inici immediat de les obres. Subratllaven que, a causa del col·lapse de trànsit, trigaven una hora per anar al centre de Tarragona i recordaven els nombrosos accidents que s’havien produït en aquell punt. En els talls els veïns van concentrar un màxim de dues-centes persones i en algunes ocasions hi van participar membres de l’equip de govern de l’Ajuntament de Tarragona com l’alcalde, Joan Miquel Nadal, o el regidor d’urbanisme Jordi Sendra, ambdós de CiU. Els veïns van presentar, a més, un document de protesta a la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, al qual es van adherir la Cambra de Comerç de Tarragona i altres associacions de veïns del municipi.

El Ministeri de Foment escull l'opció inicial
El 3 de maig el Ministeri de Foment va enunciar que el segon cinturó de Tarragona tindria el traçat proposat inicialment, des de la Móra fins al camp del Gimnàstic, si bé no es descartava la possibilitat de continuar-lo en un futur cap a l’oest, pel costat de l’AP-7, per evitar que la circulació desemboqués al centre de la ciutat. El Ministeri assegurava que estudiar un nou traçat podria retardar el projecte uns sis anys.

L’alcalde de Tarragona, Joan Miquel Nadal, es va mostrar satisfet amb l’anunci i va acusar els partits de l’oposició municipal d’haver paralitzat l’obra. Per la seva banda el portaveu del grup municipal del PSC, Josep Fèlix Ballesteros, va assegurar que la variant aprovada era un mal projecte per a la ciutat si bé va reconèixer que era millor descongestionar l’N-340 que no pas haver de retardar més la solució per estudiar un nou traçat. La també regidora del PSC i senadora, María José Elices, es va pronunciar en uns termes més contundents assegurant que la proposta aprovada només afavoria els promotors que volien urbanitzar TERRES CAVADES, en referència al pla immobiliari paralitzat pel Govern de la Generalitat pels presumptes interessos que hi tenia el regidor de CiU Àngel Fernández, ja que l’enllaç de Loreto se situava molt a prop d’aquesta zona. L’alcalde, Joan Miquel Nadal, va interposar uns mesos després una demanda per injúries derivades d’aquestes declaracions.

La plataforma Tàrraco Verda va protestar per la decisió del Ministeri de Foment i va subratllar que el traçat proposat obligaria a expropiar una quarantena de cases i tindria un fort impacte sobre el paisatge. Els veïns continuaven defensant la proposta alternativa i proposaven que, mentre se’n redactés el nou traçat, es fes gratuïta l’AP-7 al Penedès i al Tarragonès per evitar les congestions de trànsit. Durant els mesos de maig i juny la plataforma va realitzar diverses marxes lentes de vehicles i talls de carretera a l’N-340 per protestar pel traçat. Malgrat l’oposició al projecte, Tàrraco Verda va demanar el mes de setembre que es fessin modificacions puntuals al traçat previst com ara desplaçar cap al sud el tram més proper al camp del Gimnàstic per no afectar diversos habitatges i substituir terraplens per murs de contenció a fi de reduir l’impacte paisatgístic. El Ministeri de Foment es va comprometre a respectar les propostes dels veïns durant l’execució del projecte. D’altra banda l’Associació de Veïns de la Móra va aplaudir la decisió de Foment i va deixar de fer talls de carretera.

Per a la primera meitat de 2006 es preveia que s’adjudiquessin i s’iniciessin les obres amb l’objectiu d’acabar-les el 2008. També per al 2006 el Ministeri de Foment pretenia iniciar la redacció de l’estudi informatiu per completar la resta del segon cinturó fins a la variant de Vila-seca.

Més informació
www.gepec.org
www.mfom.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada