Dimarts 16 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-2 A LA SELVA MARÍTIMA
Arnau Urgell

Actualitzat a 31/12/2006

El desdoblament de l’N-II a les comarques gironines avança a diferents ritmes. Mentre que els trams que enllacen Caldes i Fornells estan en execució, altres com el de la Selva Marítima fins al mes d'octubre no se n'ha decidit el traçat. En aquest sentit al llarg de tot l'any els ajuntaments de Tordera i Blanes han intentat que la nova autovia A-2 no passés pel seu terme. La Declaració d'impacte ambiental (DIA) ha apostat per l'opció sud que afecta els paratges de Sant Daniel i el Vilar (Blanes). Aquest fet ha indignat els grups polítics blanencs i una Plataforma opositora al traçat que han acusat l'alcalde Josep Marigó i el conseller Joaquim Nadal de pactar en contra de la voluntat del municipi. La decisió s'ha produït l'endemà d'iniciar el procediment per a expropiar les finques afectades per l'ampliació de la C-32.

Antecedents 2003, 2004, 2005

Articles posteriors 2007, 2008, 2009, 2010, 2011

El projecte de desdoblament de l’N-II entre Tordera i la Jonquera, el va aprovar el Ministeri de Foment (MIFO) l'any 2004 però va optar per fragmentar-lo en trams d'entre 4 i 10 km. Aquell any només es van licitar dos sectors entre Caldes de Malavella i Fornells de la Selva. El tram més polèmic era el de la Selva Marítima que havia d'enllaçar Tordera i Maçanet de la Selva. Pendent de l'ampliació de la C-32 entre Palafolls i Tordera, la nova autovia A-2 ha de permetre connectar aquesta autopista amb l'AP-7.

En principi, es va fer públic un projecte que afectava el terme de Blanes. Després de creuar la Tordera, es desplaçava cap al sud i passava per la vall de Sant Daniel, a tocar d’una urbanització. Tenia el suport del consistori blanenc i el de Tordera, mentre que només s'hi oposava Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) de Blanes. A banda de l'impacte sobre la vall de Sant Daniel, es creava un gran enllaç a les portes de la població per unir l'autovia amb la futura ronda de Lloret de Mar (segona prolongació de la C-32 de dos o quatre carrils).

El novembre de 2005 el MIFO va presentar un segon traçat amb un impacte menor que va ser molt ben rebut per part de Blanes. Consistia en una via que després de superar la Tordera avançava en paral•lel a l'actual N-II. A final de desembre, i per tal de recuperar el consens perdut, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va presentar un traçat alternatiu per a l'opció sud que consistia a allunyar l'autovia de les cases de Sant Daniel i mitigar l'impacte de l'encreuament viari. La notícia va coincidir amb la presentació de la Plataforma Salvem el Vilar i Sant Daniel que tenia com a objectiu preservar els dos paratges.

Desacord entre Blanes i Tordera
El 3 de gener de 2006 els grups municipals de Blanes i Tordera es van reunir al consistori blanenc amb l'objectiu de defensar un únic traçat. Només es va aconseguir el compromís de reunir-se de nou juntament amb el Ministeri de Foment i el DPTOP. Els representants de Blanes no veien amb bons ulls la proposta de la Generalitat, ja que afectava el santuari del Vilar i mantenia –encara que amb un impacte menor– el nus de comunicacions entre l'autovia i la futura ronda de Lloret. El mateix dia, la Plataforma Salvem el Vilar i Sant Daniel presentava en forma d'al•legacions les nou-centes signatures en contra del traçat sud.

L'1 de febrer es van reunir les quatre administracions implicades. Malgrat que no es va arribar a cap acord, la Generalitat es va comprometre a estudiar l'alternativa nord. El dia abans, el ple municipal de Blanes havia votat per unanimitat defensar els paratges de Sant Daniel i el Vilar.

Pressió de Blanes a favor de l'opció nord
Al llarg de la primavera es van succeir les accions tant polítiques com populars per tal d'evitar el desdoblament per Sant Daniel. El 6 de març un centenar de vehicles van recórrer en marxa lenta la distància entre Tordera i Blanes. Alberto García, portaveu de la Plataforma Salvem el Vilar, va afirmar que l'objectiu de la manifestació era “impedir la pèrdua de l'únic pulmó verd que queda entre el Maresme i la Costa Brava". Joan Puig, regidor d’ERC de Blanes i diputat al Congrés espanyol, va assistir a la marxa i va criticar molt durament el paper del conseller del DPTOP Joaquim Nadal (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), i el va convidar a defensar l'opció nord per l'estalvi econòmic (70 MEUR) i un impacte ambiental menor.

El 26 d'abril l'alcalde de Blanes, Josep Marigó (PSC), va encapçalar una delegació amb els grups municipals i el portaveu de la Plataforma per reunir-se amb representants dels ministeris de Medi Ambient i Foment. Els polítics de Blanes van descobrir amb sorpresa que l'opció nord pràcticament no s'havia estudiat.

L'endemà, el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal (PSC), va visitar el Ministeri de Foment per informar-se de la tramitació del projecte. Després de la reunió va declarar que la discussió entre els dos ajuntaments podia “ajornar l'obra deu anys més”.

El 12 de maig, el ple municipal de Blanes aprovava per unanimitat una moció que instava al MIFO a estudiar l'impacte del traçat per Tordera per tal que les dues alternatives gaudissin de les mateixes oportunitats. Tot i això, també hi havia disputes internes a Blanes, especialment entre el PSC i ERC. El dia 28 de maig, el confidencial Sa Palomera –proper al partit republicà– feia públic que l'alcalde s'havia negat a signar el manifest de la Plataforma. Malgrat aquest fet, dies després, el ple municipal aprovava l'adhesió al col•lectiu opositor. Josep Marigó no va voler respondre la interpel•lació de Joan Puig que afirmava que el conseller Joaquim Nadal s'havia reunit diverses vegades amb el batlle de Tordera, Joan Carles Garcia (Convergència i Unió, CiU), mentre que havia declinat fer-ho amb ell mateix.

Foment licita el desdoblament entre Tordera i Maçanet
El 25 de juny el MIFO va licitar la redacció del projecte de desdoblament Tordera-Maçanet (8,5 km). La partida era de 2,5 MEUR però no es concretava quin traçat es tiraria endavant.

L'endemà, el ple municipal de Blanes va mostrar el desacord amb la decisió. Joan Puig va declarar que les condicions del concurs deixaven entreveure que s'apostava pel traçat per Sant Daniel. Així mateix va intentar que el ple donés facultats als serveis jurídics municipals per impugnar el procediment. Malgrat que els grups de CiU, PSC i Esquerra Unida i Alternativa (EUiA) també estaven molt molestos amb el MIFO, es va decidir estudiar el cas i posposar la decisió d'interposar un contenciós administratiu. Finalment, aquest tràmit es va tirar endavant al setembre.

El desdoblament per Sant Daniel
El 23 d'octubre CiU, EUiA, ERC i el Partit Popular (PP) de Blanes van aprovar una moció per tal d'impugnar l'inici de les expropiacions per a ampliar l'autopista C-32 entre Palafolls i Tordera. Josep Marigó va justificar el vot negatiu del PSC, ja que, a diferència dels altres grups, considerava que aquest fet no tenia res a veure amb el desdoblament de l’N-II. L'endemà, es feia públic que la Declaració d'impacte ambiental (DIA) es decantava per l'opció sud. ERC de Blanes considerava que hi havia hagut un pacte entre Marigó i Nadal, fet que consideraven “una traïció”.

Per la seva banda, l'alcalde de Tordera es mostrava molt satisfet, ja que considerava que es tractava de l'alternativa menys agressiva amb el territori, atès que creava un corredor únic per a les dues noves infraestructures (A-2 i C-32).

Dies després, la Plataforma es manifestava en el tradicional aplec al santuari del Vilar. Diverses pancartes acusaven l'alcalde i el conseller del DPTOP de destruir el paratge.

A finals de novembre, l’alcalde de Maçanet Antoni Trincheria (Acord per Maçanet, AM) va acusar a Blanes d'endarrerir les obres amb la impugnació de la DIA. Trincheria s’havia manifestat sempre favorable al traçat sud, ja que era el que afectava menys el seu municipi. D’altra banda, havia aconseguit que el MIFO acceptés les seves propostes de modificació del tram Maçanet-Sils licitat el febrer de 2006. El projecte inicial provoca l’aïllament del veïnat del Pibitller i la urbanització de Montbarbat.

El desdoblament avança a diferents ritmes arreu de les comarques gironines
El mes d'octubre de 2006 el Ministeri de Foment va licitar amb una dotació de 26,9 MEUR el tram Sils-Caldes. D'altra banda, tant el DPTOP com el Ministeri apostaven per fer passar el desdoblament entre Fornells i Medinyà per l'AP-7. L'autopista a l'alçada de la ciutat de Girona tindria quatre carrils per sentit, ja que s'aprofitaria la construcció del tercer carril per incorporar-hi la nova A-2. Aquesta proposta té l'oposició de l'Ajuntament de Sarrià de Ter i de la Plataforma Salvem Sarrià que defensen el desdoblament per l’actual traçat.

Per la seva banda, al nord de Girona el procés està molt endarrerit i només es va licitar el juliol de 2006 la redacció del projecte Medinyà-Bàscara. De cara al 2007 el pressupost per al conjunt de la infraestructura a les comarques gironines és de 33 MEUR. Les partides majors són per als trams en els quals s'inicien les obres (Caldes-Sils-Maçanet), mentre que els que rebran menys diners són els de Fornells-la Jonquera (0,5 MEUR) i el polèmic Maçanet-Tordera (2,3 MEUR).

Més informació
blocs.esquerra.cat/joanpuig
www.fomento.es/
www.gencat.net/ptop
sapalomera.blogspot.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Selva