Divendres 26 de Maig de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-27 TARRAGONA-MONTBLANC (DESDOBLAMENT DE L'N-240)
Autovia A-27 Tarragona-Montblanc Mapa: Montse Ferrés
Albert Barrientos
Actualitzat a 31/12/2006

El retard en l’execució de l’autovia A-27 Tarragona-Montblanc és motiu de disputa entre diferents organismes catalans i el govern de l’Estat, a la vegada que es demana el desdoblament de l’N-240 entre Lleida i Montblanc. Aquesta demanda és recollida en la nova redacció del Pla d’infraestructures del transport de Catalunya (PITC), que a final de l’any anterior recollia la proposta d’execució de l’autovia entre Montblanc i Tàrrega. La projectada variant oest de Valls és rebutjada novament per l’Ajuntament d’aquesta localitat i continua la lluita per a canviar el traçat i allunyar l’autovia cap a l’est.


Antecedents 2004, 2005

Articles posteriors 2007, 2008, 2010, 2012, 2013, 2015

El projecte de construcció de l’autovia A-27 entre Tarragona i Montblanc, aprovat el 2003, s’anava fent realitat a partir de final de 2004, any en què el Ministeri de Foment (MIFO) licita i adjudica la redacció del primer tram entre Tarragona i el Morell (7,6 km). El gener de 2005 es liciten els projectes de redacció dels tres trams que resten: el Morell-variant de Valls (8,7 km), variant de Valls (5,7 km) i Valls-Montblanc (7,3 km), dels quals s’adjudiquen els dos primers el mes d’agost. Tot i això, el subdelegat del Govern espanyol a Tarragona, Joan Maria Abelló, reconeixent la dificultat de redacció del projecte constructiu del primer tram entre Tarragona i el Morell per ser un territori “ple d’indústries i habitatges”, assegurava que les obres no començarien fins a final de 2006, amb un any de retard.

La Generalitat i el Govern espanyol sumen esforços per a l’execució de l’autovia A-27
El 7 de desembre de 2005 el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va presentar el PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC), el qual ha de regir la vertebració futura de la xarxa viària i ferroviària catalana fins al 2026, per ser sotmès immediatament a informació pública i institucional i posteriorment tramitat i aprovat durant l’any 2006.

Pel que fa a l’autovia A-27 Tarragona-Montblanc, competència del MIFO i amb una inversió prevista total de 270,7 MEUR, s’acordà també el traspàs de diversos trams entre Tarragona i el límit de la província d’Osca, una vegada construïda l’autovia. El PITC també en preveu la complementació amb el PLA ESTRATÈGIC D’INFRAESTRUCTURES I TRANSPORTS (PEIT)  del MIFO, tot i que el primer dibuixa la prolongació de l’autovia des de Montblanc fins a Tàrrega, enllaçant amb l’A-2, i el segon des de la mateixa localitat fins a Lleida, desdoblant l’N-240 com ja havien reclamat anteriorment diverses institucions.

Endarreriment en l’execució i desdoblament de l’N-240 fins a Lleida
El febrer de 2006 el president de la Diputació de Lleida, Isidre Gavín i l’alcalde de Tarragona, Joan Miquel Nadal, reclamaven conjuntament l’autovia entre Tarragona i Lleida com una sortida natural als productes del port tarragoní i a la indústria agroalimentària lleidatana. A més, Nadal es queixava que el projecte no “estigui en els plans del govern estatal, ja que presenta un retard increïble”. I en el mateix sentit Isidre Gavín afirmava que no tenia constància que el MIFO hagués d’afrontar properament aquesta “important” infraestructura, parlant també “d’abandonament” i “deixadesa” del Govern espanyol a la demarcació lleidatana i al•legant que el govern anterior del Partit Popular (PP) ja havia dissenyat l’autovia entre Montblanc i Lleida però no l’havia arribat a tirar endavant.

Així mateix, el mes de març, el grup parlamentari d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), presentà una queixa al conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, per l’endarreriment de l’obra i en demanava l’execució en els terminis previstos, alhora que carregava contra Convergència i Unió (CiU) acusant l’agrupació “d’obstaculitzar el projecte” i criticava “l’actual govern de tenir el país paralitzat mentre ells eren els primers a posar traves a l’autovia”, atès que, com també afirmava la Plataforma en Defensa de la Vall del Francolí, l’Ajuntament de Valls, governat per CiU, sempre ha fet reverència a les propostes del MIFO.

Per altra banda, els consells comarcals de les Garrigues, Segrià, Conca de Barberà i els ajuntaments de les Borges Blanques, Lleida, Vinaixa i Juneda van demanar el desdoblament del tram de l’N-240 entre Lleida i Montblanc que passa per les Borges Blanques al subdelegat del Govern estatal a Catalunya. En un altre sentit, però, es manifestava el delegat del Govern de la Generalitat a Lleida, Jaume Gilabert, quan assegurava aquest mateix mes que la Generalitat estava treballant “colze a colze” amb el govern estatal per a fer realitat l’autovia de Montblanc a Fonolleres (Segarra), prop de Tàrrega, al més aviat possible.

Valls continua oposant-se al traçat oest de la variant
El mes de maig l’Ajuntament de Valls va adjudicar l’assessoria tècnica del projecte de construcció de l’autovia entre Tarragona i Montblanc a una empresa d’enginyeria perquè n’estudiés l’impacte ambiental. D’aquesta manera, l’Ajuntament, pretenia vetllar pels interessos dels veïns de les urbanitzacions afectades de Mas Clariana, Partida Freixa, Font Santa i la Plana d’en Berga, malgrat ser conscient que no era possible canviar-ne el traçat. Al juliol, les associacions de veïns de Valls i pedanies, i de les anteriors urbanitzacions demanaven a l’alcaldessa, Dolors Batalla (CiU), que des de l’Ajuntament es recolzés l’opció que revisa el traçat i el desvia més d’un centenar de metres a l’oest, cap a Alcover i Picamoixons, amb la finalitat de “no estrangular tant la ciutat i els barris”.

A l’octubre les Entitats per al Millor Traçat de la Variant de Valls, favorables a l’opció oest, titllaven de “caciquista” l’oposició al projecte i rebutjaven fermament la proposta llançada des dels col•lectius contraris al traçat, com la Plataforma en Defensa de la Vall del Francolí, per exercir un vot nul actiu en les properes eleccions com a acció de protesta. Aquest col•lectiu ja fa vuit anys que demana el desdoblament de l’N-240, o un traçat més allunyat de la població, a fi de conservar la riquesa mediambiental de la vall del riu Francolí, a fi d’evitar el risc que suposaria el pas massa proper al nucli urbà dels camions carregats amb matèries perilloses provinents de la indústria petroquímica de Tarragona i per a protegir l’activitat industrial i agrícola de la vall, a més de la vila romana de Centcelles, al municipi de Constantí (Tarragonès), declarada Patrimoni de la Humanitat.

Canvis i propostes de calendaris
Després d’haver estat en exposició pública durant quatre mesos, el PITC, que va entrar en vigor el 28 de juliol de 2006, va recollir les propostes de les diverses entitats territorials pel que fa a l’execució de l’autovia A-27 i recull com a novetat la prolongació de l’autovia de Tarragona-Montblanc fins a Lleida, passant per les Borges Blanques. En un altre àmbit, a l’octubre s’anunciava que el MIFO només executaria l’any vinent el tram entre Tarragona i el Morell i feia constar al seu pressupost una partida per a la redacció del projecte del quart tram entre Valls i Montblanc, mentre el Govern espanyol creava una societat pública de carreteres que incloïa als pressupostos els trams entre el Morell i Valls i la variant de Valls. Amb tot, però, el Govern espanyol assegurava que es mantenia la previsió de tenir enllestida totalment l’autovia de Tarragona fins a Montblanc el 2011.

Més informació
www.mfom.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati