Dimecres 26 d ' Abril de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-27 TARRAGONA-MONTBLANC (DESDOBLAMENT DE L'N-240)
AUTOVIA A-27 TARRAGONA-MONTBLANC (DESDOBLAMENT DE L'N-240) Mapa: Montse Ferrés
Moisès Jordi
Actualitzat a 31/12/2005

Avancen els tràmits del projecte d'autovia A-27 entre Tarragona i Montblanc que comporta un nou traçat de quatre carrils per l'oest de l'N-240. Mentrestant, diverses entitats continuen defensant que el desdoblament se situï sobre l'N-240, amb una variant a l'est de Valls per preservar la vall agrícola del riu Francolí i articular els sectors industrials de l'Alt Camp. El Consell Comarcal de les Garrigues proposa desdoblar el tram següent de l'N-240 entre Montblanc i Lleida passant per les Borges Blanques però el Pla d'infraestructures del transport de Catalunya preveu un traçat per Tàrrega.


Antecedents 2004

Articles posteriors 2006, 2007, 2008, 2010, 2012, 2013, 2015

La carretera N-240 uneix les ciutats de Sant Sebastià, al País Basc, i Tarragona. El Pla de carreteres de la Generalitat de Catalunya de 1995 proposava desdoblar el tram entre Tarragona (Tarragonès) i Montblanc (Conca de Barberà), que tenia un sol carril per sentit de circulació, amb una variant per l’oest de Valls (Alt Camp), amb l’objectiu d’alleugerir els col·lapses que patien l’AP-7 i l’N-340 al seu pas per Tarragona.

El 1999 el Ministeri de Foment va presentar l’Estudi informatiu i l’Estudi d’impacte ambiental de l’Autovia A-27 Tarragona- Montblanc, de 30 km de llargada, amb dos carrils per cada sentit de circulació i amb un nou traçat per la vall del Francolí, a l’oest de l’N-240, que fou aprovat l’any 2003. El projecte començava a l’enllaç de la variant N-340 amb el vial d’accés al port de Tarragona, vorejava per l’oest el polígon petroquímic nord de Tarragona i seguia per la vall del Francolí passant també per l’oest de Valls. A partir d’aquí travessava la Serra de Miramar mitjançant un túnel sota el coll de Lilla de 1.800 m de longitud i finalitzava al punt on s’inicia la variant de Montblanc.

Tots els partits polítics catalans, excepte Iniciativa per Catalunya Verds (ICV), es van mostrar favorables al traçat definit per Foment. En canvi, la Plataforma en Defensa de la Vall del Francolí, ICV i l’Associació d’Empresaris i Industrials de Valls s’hi van oposar. Defensaven un traçat, també desdoblat, sobre l’eix de la mateixa N-240 i amb una variant per l’est de Valls per tal de protegir la vall del riu Francolí i per garantir una bona articulació dels polígons industrials de l’Alt Camp, situats a l’est de Valls. També s’oposava al projecte l’entitat Salvem Lilla, que denunciava que l’autovia passaria a gairebé 150 m del nucli urbà de Lilla, una pedania del municipi de Montblanc, i que obligaria a enderrocar-hi tres habitatges.

A final de 2004 es va licitar i adjudicar la redacció del primer tram de l’autovia, entre Tarragona i el Morell, de 7,6 km, amb l’objectiu que se’n poguessin iniciar les obres a la darreria de 2005.

Liciten la resta de trams
El mes de gener el Ministeri de Foment va licitar el projecte de redacció dels tres trams restants del desdoblament Tarragona- Montblanc: el Morell-variant de Valls (8,7 km), variant de Valls (5,7 km) i Valls-Montblanc (7,3 km). Els dos primers trams es van adjudicar el mes d’agost.

Mentrestant, a principi d’any es va iniciar la redacció del projecte constructiu del primer tram de l’autovia, entre Tarragona i el Morell. El subdelegat del Govern espanyol a Tarragona, Joan Maria Abelló, va reconèixer que la redacció era molt feixuga perquè transcorria per un territori “ple d’indústries i habitatges” que dificultaven encaixar el traçat, per la qual cosa va assegurar que les obres no començarien fins a final de 2006, un any més tard del previst.

D’altra banda el mes de març els ajuntaments de Valls i Montblanc van reclamar al Ministeri de Foment diversos canvis en el tram que uniria aquestes dues ciutats. Proposaven reduir la cota del túnel de Lilla per evitar l’impacte sobre aquest nucli, allunyar l’eix de l’Autovia del nucli de Masmolets i garantir una millor connexió amb el polígon industrial de Valls.

Continuen reclamant una variant per l'est de Valls
Durant el 2005 diverses entitats van continuar reivindicant el canvi del traçat previst pel Ministeri de Foment. El gener ICV va demanar una moratòria de les obres de l’autovia fins que no s’acabés de redactar el Pla director territorial del Camp de Tarragona i el Pla de recuperació fluvial del riu Francolí, impulsat pel Centre d’Iniciatives Ecològiques Mediterrània, que aspirava al programa Life de la Unió Europea.

El mes de juny es va fer públic un informe encarregat per la Cambra de Comerç de Valls i elaborat pel Departament d’Infraestructures de Transport i Territori de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) sobre l’impacte territorial de la variant de l’N-240 sobre la comarca de l’Alt Camp. L’estudi defensava que la variant est de Valls era la millor opció, ja que donaria una bona accessibilitat a l’activitat socioeconòmica de l’Alt Camp i permetria protegir el potencial mediambiental de la comarca. En canvi, el traçat per l’oest seria, a parer seu, excèntric a l’activitat industrial i afectaria la vall del Francolí, àrees agrícoles de regadiu i el patrimoni romà de Centcelles, al municipi de Constantí (Tarragonès). L’informe assegurava que el Ministeri de Foment en cap moment no havia estudiat les implicacions del projecte de traçat sobre el territori i que l’únic plantejament que havia tingut en compte era la unió entre nuclis urbans amb el trajecte més curt possible.

Les Garrigues reclama el desdoblament de l'N-240 fins a Lleida
El mes de setembre el Consell Comarcal de les Garrigues va aprovar per unanimitat una moció en la qual reclamava el desdoblament de l’N-240 des de Montblanc fins a Lleida (el Segrià) passant per les Borges Blanques, amb l’objectiu de reforçar el paper de la comarca com a eix vertebrador entre Tarragona i Lleida. No obstant això, el PLA D’INFRAESTRUCTURES DEL TRANSPORT (PIT) DE CATALUNYA, que dibuixava les prioritats en el desenvolupament de la xarxa viària des del 2006 fins al 2026 tant en les carreteres propietat de la Generalitat com en les de l’Estat, preveia la conversió en autovia entre Tarragona, Montblanc i Tàrrega (l’Urgell). D’aquesta manera el desdoblament entre Montblanc i Lleida no passaria per les Borges Blanques, a través de l’N-240, sinó que transcorreria per la C-14 i aprofitaria el tram ja desdoblat de l’N-II entre Tàrrega i Lleida. El Consell Comarcal i l’Ajuntament de les Borges Blanques van lamentar aquesta decisió.

Per al 2006 es preveia que s’iniciessin les obres del tram Tarragona-el Morell, que continués la redacció dels trams entre el Morell i Valls i de la variant de Valls i que s’adjudiqués el tram Valls-Montblanc. La redacció del projecte constructiu d’aquest últim tram hauria de donar resposta a les demandes realitzades pels ajuntaments de Valls i Montblanc. El Ministeri de Foment confiava que el 2009 es pogués inaugurar el tram Tarragona-Valls i abans del 2012 el tram Valls-Montblanc. En total es preveia invertir en l’autovia uns 185 milions d’euros.

Més informació
www10.gencat.net/ptop/AppJava/cat/plans/sectors/pitc.jsp
www.mfom.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati