Divendres 26 de Maig de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-27 TARRAGONA-MONTBLANC
Autovia-A27 TM Mapa: Montse Ferrés
Arnau Urgell - Mercè Mauri
Actualitzat a 31/12/2007

El març de 2007 s'adjudica la construcció del primer tram de l'autovia A-27 entre Tarragona i el Morell. Així mateix, se'n liciten dos trams més entre el Morell i Valls i la variant de Valls. En aquest darrer cas al llarg de l’any continua la polèmica entre la Plataforma Salvem la Vall del Francolí i el consistori vallenc pel traçat d'aquesta infraestructura a l'oest de la població. L'any finalitza amb el vistiplau dels tècnics del Ministeri de Foment al projecte del tram Valls-Montblanc –que supera el coll de Lilla amb un túnel de 1.800 metres– però sense que les obres de l'A-27 s'hagin iniciat en cap punt.


Antecedents 2004, 2005, 2006

Articles posteriors 2008, 2010, 2012, 2013, 2015

L'estudi informatiu i d'impacte ambiental de l’autovia A-27 entre Tarragona i Montblanc –desdoblament de l’N-240– es va aprovar el 2003 mentre que el 2004 se'n va licitar i adjudicar la redacció del projecte constructiu del primer tram entre Tarragona i el Morell (7,6 km) per part del Ministeri de Foment (MIFO). Entre gener i agost de 2005 es van licitar i adjudicar la redacció dels projectes constructius dels altres tres trams: el Morell-variant de Valls (8,7 km), variant de Valls (5,7 km) i Valls-Montblanc (7,3 km). D'aquests, l'únic que se'n van licitar les obres (el novembre de 2006) va ser el primer per valor de 56,5 MEUR.

Al llarg de 2006 es va produir un gran debat sobre la conveniència d'allargar l'autovia fins a Tàrrega –enllaçant en aquell punt amb l'A-2– o bé directament fins a Lleida tot resseguint l'actual N-240. El juliol de 2006 va entrar en vigor el PLA D'INFRAESTRUCTURES DEL TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC) que optava per la segona alternativa: prolongar l'A-27 fins a Lleida a través de les Borges Blanques.

El març de 2007 va transcendir que el MIFO també apostava per aquesta opció ja que mig any enrere havia anul•lat la redacció dels estudis informatius –encarregats el 2002– per construir l'autovia entre Montblanc i l'A-2 a l'alçada de Fonolleres (la Segarra). Aquest fet va ser molt criticat per part d'institucions i empresaris de l'Urgell i la Segarra que ho entenien com “un perjudici per al territori i el manteniment del col•lapse a l'A-2”. Així mateix lamentaven que no se'ls hagués informat de la decisió sinó que s'hagués fet públic a través de la premsa sis mesos després.

Dos nous trams
A final de març el MIFO va adjudicar les obres del tram entre Tarragona i el Morell a Cyopsa-Sisocia i va licitar-ne dos trams més: el Morell-variant de Valls (77 MEUR i 39 mesos d'obres) i la variant de Valls (34 MEUR i 30 mesos d'execució). Els dos nous trams suposaven la construcció de 30 estructures –8 viaductes, 12 passos inferiors i 10 de superiors– i tindria una doble calçada de 7 m d'amplada.

La proposta de variant de Valls va generar la indignació de la Plataforma en Defensa de la Vall del Francolí que, juntament amb més d'una vintena d'associacions de veïns, van presentar un manifest per denunciar la “inhibició” dels polítics locals davant del traçat de Foment per l'oest de la població. La Plataforma defensava un traçat per l'est ja que la proposta aprovada “no aportava ni riquesa ni servei a la comarca” i suposava la creació d'uns 9 km d'enllaços amb Valls que “seguiran trinxant i consumint el territori i hipotecant el desenvolupament futur de l'entorn de la vall del Francolí”. Segons fonts de la Plataforma, “diversos polítics locals estaven d'acord amb la seva posició” però no ho manifestaven per “disciplina de partit”.

En l'assemblea de la Plataforma del 7 de maig es va acordar demanar en les eleccions municipals “un càstig als partits polítics que donaven suport a la desfeta de la Vall del Francolí”. Es van editar 12.000 díptics que de manera explícita demanaven no votar el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i Convergència i Unió (CiU) i afirmava que hi havia “altres alternatives de vot”.

L'equip de govern vallenc va reaccionar amb duresa a la posició de la Plataforma i va afirmar que es basava en “una manca total de veracitat” sobre els possibles expropiats tant pel traçat de l'autovia com per la qüestió dels suposats 9 km d'enllaços “que no apareixien al projecte de Foment”. Per tot plegat des de l'Ajuntament es va decidir crear una oficina d'atenció als ciutadans. La resposta de la Plataforma no es va fer esperar i van recordar que la seva tasca de divulgació es basava en documents oficials. Així mateix van afirmar que el procés no estava tancat tal com assegurava l'Ajuntament, ja que hi havia un recurs presentat al Tribunal Suprem. Finalment, consideraven “injustificable” que el consistori posés en marxa pocs dies abans de les eleccions una oficina d'atenció, tasca que fins al moment havia estat “inexistent”.

Superar el coll de Lilla
A mitjan mes de maig el subdelegat del Govern espanyol a Tarragona, Joan Maria Abelló, va afirmar en una visita a Montblanc que les obres del quart tram –entre la variant de Valls i la capital de la Conca de Barberà– s'adjudicarien abans de finalitzar el 2007. Aquest tram obligaria a travessar el coll de Lilla amb un túnel d’1,8 km, fet que en complicaria la construcció. Per la seva banda l'alcalde de Montblanc, Josep Maria Campdepadrós (Acord per Montblanc), va demanar que la via continués fins a Tàrrega i que des d'allà s’assegurés la connexió amb Lleida i també amb el nord de l'Estat –diversos trams de l’N-240 a l'Aragó i Navarra s'havien convertit en autovia–. Abelló va contestar que “el Ministeri entenia la preocupació de la Conca de Barberà” i que per aquest motiu ja estaven fent un treball previ a l'estudi informatiu. Finalment, Abelló va afirmar que el tram inicial entre Tarragona i el Morell es començaria a construir entre els mesos d'octubre i novembre de 2007.

Per altra banda el 22 de juny es van adjudicar les obres de desdoblament dels altres dos trams a Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) –el Morell a Valls per 54,7 MEUR– i a Constructora Hispánica el de la variant de Valls per 25,0 MEUR. En el cas de Valls es mantenia viu el debat sobre el traçat ja que a banda de la Plataforma Salvem la Vall del Francolí –que qualificava la notícia com “a mala notícia per tots els que s'estimen el territori”– hi havia un col•lectiu denominat Pel Millor Traçat que estava d'acord amb la proposta de Foment i titllava els membres de la Plataforma de “propietaris proteccionistes dels béns propis”. Així mateix, cinc dies més tard el MIFO va adjudicar per un valor de 0,9 MEUR els treballs de consultoria i assistència tècnica per a la redacció de l'estudi informatiu previ per prolongar l'autovia des de Montblanc fins a Lleida i definir-ne les alternatives de traçat.

Al llarg de la tardor es va realitzar el procés d'aixecar actes prèvies d'ocupació en el tram entre el Morell i Valls –es va constituir un col•lectiu d'afectats a l'empara d'Unió de Pagesos (UP)– mentre que en el tram entre Tarragona i el Morell quedaven tràmits pendents com resoldre una al•legació per tal de protegir la mina dels Tarongins que utilitzaven dos centenars de pagesos per regar les seves terres. També calia resoldre al•legacions dels ajuntaments de Constantí i el Morell per tal de millorar el traçat de la futura autovia. D'aquesta manera, l'any finalitzava sense que cap dels trams de l'A-27 hagués començat a construir-se tasca que es preveia, en el cas del tram Tarragona-el Morell, al llarg del primer trimestre de 2008. Així mateix, el 31 de desembre es donava a conèixer que els tècnics de Foment donaven el vistiplau al projecte constructiu del tram Valls-Montblanc que costaria uns 130 MEUR, 60 més dels previstos inicialment.

Més informació
defensa-altcamp.blogspot.com
www.ajvalls.org
www.mifo.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati