Dilluns 26 d ' Agost de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-26 EIX PIRINENC, TRAM FIGUERES-BESALÚ-CASTELLFOLLIT DE LA ROCA
AUTOVIA A-26 EIX PIRINENC, TRAM FIGUERES-BESALÚ-CASTELLFOLLIT DE LA ROCA Mapa: Montse Ferrés
Moisès Jordi
Actualitzat a 31/12/2004

El Ministeri de Foment continua els treballs de desdoblament de l'eix Pirinenc entre Olot i Figueres, que convertirà l'actual carretera N-260 en l'autovia A-26. El tram Besalú-Figueres ha generat molta polèmica i ha aixecat les crítiques d' ajuntaments, ecologistes i pagesos.


Antecedents 2003

Articles posteriors 2005

L' N-260, o eix Pirinenc, uneix des del Mediterrani la població de Portbou (Alt Empordà), enllaçant Figueres (Alt Empordà), Olot (Garrotxa), fins a Puigcerdà (Cerdanya) a través, ara, de l'N-152 i des de Puigcerdà segueix en direcció cap a la Seu d'Urgell (Alt Urgell), Sort (Pallars Sobirà), la Pobla de Segur (Pallars Jussà) i el Pont de Suert (Alta Ribagorça) i d'aquí en direcció als Pirineus aragonesos fins a Jaca (Osca). L' N-260 enllaça amb les principals artèries de comunicació de la xarxa catalana, com LA CARRETERA C16, I L'AP-7, entre altres.

El projecte de desdoblament de la carretera Olot-Figueres pretén millorar la connexió entre aquestes dues ciutats i les comarques de l'Alt Empordà i la Garrotxa, convertint l'actual N-260 en l'autovia A-26. Entre Olot i Besalú el traçat avança per la vall del riu Fluvià i a partir de llavors s'endinsa a la plana de l'Empordà.

El projecte comprenia quatre trams: Olot-Montagut, Montagut-Argelaguer, Argelaguer-Besalú i Besalú-Figueres. La primera fase del desdoblament, entre Olot i Montagut, es va acabar l'estiu de 2003 i incloïa la variant de Castellfollit de la Roca, amb quatre túnels i un viaducte de 500 m de longitud. Durant l'any 2004 es va continuar executant el tram següent, entre Montagut i Argelaguer, que es preveia que finalitzés entre l'agost i el setembre de 2005. Per la seva banda, el tram entre Argelaguer i Besalú es va iniciar, amb cert retard, a final de 2004 i preveia la construcció d'una variant pel nord de Besalú per a evitar el pas de l'A-26 pel centre d'aquesta població.

Aquesta variant continua amb un nou tram, projectat en aquest cas per la Generalitat, a l'est de Besalú, i que ha de connectar l'A26 amb la C-66, que comunica aquesta població amb Banyoles i Girona.

El tram Besalú-Figueres, el principal escull
El desdoblament de l'eix Pirinenc continua amb el tram Besalú-Figueres, de 27 km, que des del 2003 es trobava en fase informativa. Segons dades del Ministeri de Foment, la intensitat mitjana diària (IMD) en aquesta via s'havia situat en els darrers anys al voltant dels set mil vehicles.

El mes d'abril vuit ajuntaments afectats pel desdoblament (Avinyonet de Puigventós, Cabanelles, Cistella, Lladó, Maià de Montcal, Navata, Ordis i Vilanant) van presentar al·legacions a l'estudi informatiu de Foment, en les quals mostraven la seva oposició al projecte.

Aquests mateixos ajuntaments van realitzar, el mes d'agost, una roda de premsa juntament amb les plataformes ecologistes Salvem l'Empordà i Salvem les Valls i el sindicat Unió de Pagesos on van exposar els motius de la seva oposició. Consideraven que el volum de trànsit de la carretera no justificava l'ampliació i demanaven la paralització del projecte, com a mínim mentre no s'acabés de redactar el PLA DIRECTOR TERRITORIAL DE L'EMPORDÀ, que havia d'incorporar la planificació de grans infraestructures. Reclamaven, a més, un major respecte per les necessitats rurals, agrícoles i ramaderes i pels valors ecològics i paisatgístics del territori.

La portaveu de la plataforma Salvem l'Empordà, Marta Ball-llosera, temia, a més, que l'objectiu últim del desdoblament fos convertir la via en un eix de transport internacional de mercaderies entre la frontera, Figueres, Olot, Vic i l'eix Transversal, aprofitant el túnel de Bracons. En aquest sentit, Salvem les Valls afirmava que el desdoblament demostrava que L'EIX VIC-OLOT PER BRACONS no es plantejava com una simple via de comunicació entre comarques.

L'eix Pirinenc a Figueres
Un cop arriba a Figueres l'eix Pirinenc continua pel centre d'aquesta ciutat fins a arribar a la carretera de Llançà i finalitza al municipi de Portbou. Per a evitar travessar els nuclis de Vilafant i Figueres, el Ministeri de Foment preveia, en un futur, realitzar una variant, també desdoblada, per l'oest i el nord de Figueres, travessant l'autopista i el Castell de Sant Ferran a través d'un túnel d'1 km de llargada. Seguidament l'eix Pirinenc continuaria pel nord de Vilabertran fins a enllaçar amb la carretera de Llançà, al terme municipal de Peralada. El desdoblament del tram Figueres-Llançà, reivindicat per Convergència i Unió (CiU), encara no havia estat estudiat per Foment.

Per al 2005 es preveia que finalitzés el tram Montagut-Argelaguer, que continués l'execució del tram Argelaguer-Besalú i que el Ministeri de Foment respongués a les al·legacions presentades contra el desdoblament entre Besalú i Figueres.

Més informació
www.mfom.es
www.salvem-emporda.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Alt Empordà, Garrotxa