Dilluns 26 d ' Agost de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-14 LLEIDA-VIELHA I TÚNEL DE VIELHA (DESDOBLAMENT DE L'N-230)
Marta Pallarés

Actualitzat a 31/12/2005

L'abril de 2005 la perforació del nou túnel de Vielha queda completada amb la unió de les boques sud i nord. Poc temps després les obres són alentides perquè el Ministeri de Foment preveu fer diverses modificacions en els treballs encara pendents d'execució, si bé no presenta el nou projecte amb la inclusió d'aquestes. A l'octubre, el Ministeri fa públic el compromís d'incloure les obres de desdoblament de la carretera N-230 en el Pla estratègic d'infraestructures i transport 2005-2020 (PEIT) per al període 2006-2012, per convertir-la en l'autovia A-14.

Antecedents 2004

Articles posteriors 2006, 2007

El túnel d’Alfons XIII o de Vielha comunica la Val d’Aran amb la resta de Catalunya i fou obert l’any 1948. Considerat un dels túnels més insegurs d’Europa, l’any 2000 el Ministeri de Foment incloïa el projecte de construcció d’un nou túnel al Pla d’infrastructures 2000-2007. Les obres van ser adjudicades a la Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per les societats OHL, COPCISA i COMSA amb un pressupost de 128,11 milions d’euros, i s’iniciaren l’any 2002 amb la previsió d’acabar-les a final de 2005.

D’altra banda, l’any 2004 el Ministeri de Foment va presentar a informació pública l’estudi de conversió de la carretera N-230, entre Lleida i la Val d’Aran, en autovia.

Perforació completada
Amb un retard de sis mesos sobre les previsions inicials, el 2 de març de 2005 el conseller del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), Joaquim Nadal i Farreras (PSC), el delegat del Govern central a Catalunya, Joan Rangel Tarrés (PSC), i el síndic d’Aran, Carlos Barrera Sánchez (CDA), van presidir l’acte de calada, o darrera perforació, del nou túnel de Vielha per unir les boques nord i sud.

El nou túnel, batejat amb el nom de Joan Carles I, tindrà una longitud de 5.230 m i una amplada de 12. Comptarà amb tres carrils per a la circulació, amb el central reversible, capaços d’absorbir el trànsit previst d’uns 12.500 vehicles diaris cap al 2030. En matèria de seguretat, es preveu que disposi de dotze galeries de connexió amb el túnel vell (que avança en paral·lel, a 100 m de distància), el qual passarà a ser la via d’evacuació i complirà la funció de refugis antiincendis, entre altres mesures. Un altre aspecte que cal destacar és el pla de mesures correctores per minimitzar l’impacte ambiental, que varen rebre una partida d’1,3 milions d’euros.

Obres aturades
El bon ritme que portaven les obres es va veure frenat a final d’abril, moment en què l’empresa constructora en demanà al Ministeri de Foment la suspensió temporal fins que no estigués tramitat i aprovat el projecte tècnic modificat del nou pas soterrani (amb incidència en les mesures de seguretat), que ja havia suposat un increment de 15 milions d’euros sobre el pressupost inicial. Un cop es tingués el nou projecte, l’empresa tornaria a engegar les obres.

Així, els responsables de l’obra decidiren seguir únicament els treballs d’excavació i acomiadar vint-i-quatre treballadors. Alhora, demanaven una pròrroga per evitar que els endarreriments en les obres es traduïssin en sancions en cas d’incomplir el termini que establia el contracte d’adjudicació (trenta-nou mesos).

A final de juliol s’havien completat les excavacions, i les constructores es negaven a continuar els treballs a l’interior de la galeria sense el nou projecte, al·legant que en cas de produir-se alguna incidència elles en serien les responsables.

L'autovia A-14
A mitjan febrer el Ministeri de Foment presentava el PLA ESTRATÈGIC D'INFRAESTRUCTURES I TRANSPORT (PEIT), en el qual s'incloïa el desdoblament de la carretera N-230 per convertir-la en l'autovia A-14. Pocs dies abans, els alcaldes dels set municipis lleidatans afectats per l'obra havien demanat a l'Estat que iniciés amb urgència els 30 km d'autovia entre Lleida i Alfarràs, per tenir-la enllestida abans de disposar del futur AEROPORT DE LLEIDA. La previsió que l'aeroport pugui estar construït vers el 2008, abans que les obres de desdoblament estiguin executades, sumat al fet que encara s'havien de redactar projectes de seguretat per a la carretera i que en aquell territori vivien prop de 19.000 persones van fer que el president del Consell Comarcal del Segrià, Gonçal Serrate i Cunill (Convergència i Unió, CiU), advertís sobre la inseguretat que patien els municipis i denunciés que el govern de l'Estat encara no havia respost a les al·legacions presentades al projecte feia més de set mesos.

A final d'any, els ajuntaments de Torrefarrera, Alguaire, Almenar, Alfarràs i Vilanova de Segrià van convidar els seus veïns a constituir una plataforma i manifestar-se per reclamar les millores en la carretera i exigir avanços en el projecte de l'autovia.

Perspectives incertes
A mitjan novembre, el subdelegat del Govern central a Lleida, José Ángel Flores (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), admetia públicament que el nou túnel de Vielha no podria estar enllestit el febrer de 2006, tal com s’havia previst, però va evitar de fixar una nova data per a la inauguració. En finalitzar l’any les obres comptaven amb un nombre de treballadors molt reduït, i seguien pràcticament aturades.

El 27 d’octubre el conseller del DPTOP, Joaquim Nadal, i la ministra de Foment, Magdalena Álvarez Ariza (PSOE), signaven un conveni en què s’establia el calendari de l’execució de les actuacions prioritàries a la xarxa viària catalana per al període 2006- 2012. Entre aquestes actuacions quedava inclosa l’execució de l’autovia A-14 entre Lleida i Alfarràs.

Més informació
BOE 058 de 08/03/2004. Sec 5. pàg. 2087 art. 2087
www.tuneldevielha.com
www.tuneles.info
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada