Dimecres 13 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOPISTA AP-7 A LES COMARQUES DE GIRONA
Anna Jiménez

Actualitzat a 31/12/2006

El Ministeri de Foment (MIFO) i Acesa signen un conveni per ampliar a tres carrils l’autopista AP-7 a les comarques de Girona, després de la reivindicació de diverses entitats públiques i privades de la zona com a conseqüència de l’alt trànsit registrat a la via ràpida. Es preveu que les obres acabin el 2009, any en què ha d’entrar en funcionament. Amb tot, ajuntaments i associacions es pronuncien en contra de l’ampliació de la carretera per l’impacte ambiental que pot generar.

Antecedents 2003, 2004, 2005

Articles posteriors 2007, 2008

L’Autopista AP-7 és la via ràpida que travessa Catalunya de nord a sud. Al nord de Barcelona avança entre la Serralada Litoral i la Prelitoral per la plana del Vallès, passa entre el Montseny i el Montnegre i travessa les comarques de la Selva, el Gironès i l’Alt Empordà, deixant a l’est les ciutats de Girona i Figueres fins a arribar a la frontera francesa al coll del Pertús. En bona part del traçat la via, també anomenada autopista del Mediterrani, disposa de tres carrils per banda, però a la zona de la Costa Brava nord i sud, tot i el volum de trànsit que suporta, té dos carrils en cada sentit de circulació.

L’any 2005, el conseller delegat d’Abertis, Salvador Alemany, va anunciar la voluntat de l’empresa d’invertir en l’ampliació a tres carrils de l’autopista AP-7 entre l’Hospitalet de l’Infant i la frontera francesa, mentre les obres de desdoblament de l’A-2 avançaven en diversos trams al sud de Girona. Igualment, a final d’any, el Ministeri de Foment (MIFO) i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) van signar un conveni on es preveien les actuacions prioritàries en matèria d’infraestructures a la xarxa viària catalana previstes també al PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC), entre els quals hi havia l’ampliació de l’autopista AP-7.

Entrat el 2006, l’Ajuntament de Salt va anunciar la voluntat d’aprovar en sessió plenària al consistori les al•legacions que volia presentar al PITC pel desdoblament de la carretera nacional N-II que el Govern volia portar a terme mitjançant l’ampliació a un carril més a l’AP-7, i convertir-la en una via de quatre carrils. L’Ajuntament considerava que es podia plantejar l’ampliació de l’autopista mitjançant el soterrament de la via del tram que circulava pel seu municipi, a fi d’evitar l’impacte ambiental i l’afectació a les edificacions que hi havia a la zona.

Igualment, en el ple de l’Ajuntament de la Jonquera que va tenir lloc a final de febrer, es va aprovar per unanimitat reclamar la gratuïtat de l’últim tram de l’autopista en aquesta zona. El motiu eren les llargues cues que havien de suportar cada cap de setmana els veïns de la zona per poder circular entre els nuclis de la Jonquera i el Pertús, separats només per 3 km. La última entrada a l’autopista es troba situada molt a prop de l’N-II, i quedava bloquejada pels vehicles que esperen a entrar a l’AP-7.

Acord entre el MIFO i Acesa per impulsar un conveni d’ampliació de l’AP-7
Al febrer es va anunciar l’acord que havien arribat a establir el MIFO amb Acesa –concessionària d’autopistes de la corporació Abertis– per a l’ampliació fins a tres carrils de l’autopista AP-7 des de la frontera francesa fins al límit de la província de Tarragona. L’acord esperava la firma d’un conveni entre les diferents entitats, que s’hauria de ratificar en el Consell de Ministres després de rebre’n el corresponent informe del Consell d’Estat.

El projecte, que també va disposar de la participació de la Generalitat, tenia com a objectiu principal donar resposta a l’important increment de trànsit que registrava la via durant els últims anys i solucionar les congestions de vehicles que es vivien en alguns trams de l’AP-7 durant determinats dies o èpoques de l’any. A més, l’acord preveia l’ampliació a quatre carrils a la circumval•lació de Girona

Al març l’Associació de Naturalistes de Girona (ANG) i la Plataforma en Defensa de les Hortes i Ribes del Ter es van adherir a la manifestació que va convocar la plataforma Salvem Sarrià en contra de l’ampliació de l’autopista AP-7. Les dues associacions demanaven un canvi d’orientació en la planificació de la mobilitat a la zona i al mateix temps consideraven sobredimensionada l’ampliació de l’autopista fins a vuit carrils, considerant que no responia a les necessitats reals dels gironins i hipotecava el futur de la gent de l’àrea metropolitana. Per la seva banda, Salvem Sarrià proposava com a alternativa el desdoblament de l’A-2, antiga N-II, que passava per la vall de Sant Daniel.

Al mateix temps feien una crida a les entitats, ciutadans i ajuntaments dels pobles afectats per unir-se i fer front al projecte i per participar en la creació de l’observatori de les infraestructures, ens que consideraven del tot necessari per a planificar correctament la gestió del territori a les comarques gironines. En paral•lel, l’entitat Mou-te en Bici també es va declarar contrària al projecte i defensava que no calia asfaltar més territori sinó potenciar alternatives reals als cotxes i camions.

Es firma el conveni entre el MIFO i Acesa per l’ampliació de l’AP-7
Al 20 d’abril la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i el president d’Acesa, Salvador Alemany, amb la presència del delegat de l’Estat Joan Rangel i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, van signar un conveni per a l’ampliació a tres carrils de l’AP-7 en 123 km de l’autopista des del Vendrell fins a Vila-seca-Salou i des de Maçanet fins a la Jonquera. El conjunt d’actuacions que integraven el projecte d’ampliació de l’AP-7 suposarien la millora del corredor estratègic del Mediterrani.

L’acord també preveia l’ampliació a quatre carrils del tram que va des de Fornells de la Selva (Gironès) fins a Medinyà (Gironès), amb nous enllaços. En aquest sentit, l’ampliació estava encaminada a solucionar les cues que es produïen a Girona on, a més, la via faria de variant de la ciutat, tram gratuït per als desplaçaments entre Medinyà i Fornells de la Selva. Igualment evitaria el desdoblament de l’A-2 al seu pas per la vall de Sant Daniel, en considerar que aquesta opció comportaria un impacte ambiental i paisatgístic major per la seva proximitat al PEIN de les Gavarres.

L’acabament de les obres es preveia de cara al 2009, any en què haurien d’entrar en funcionament els nous trams. El pressupost estimat era de 500 MEUR assumits per la concessionària, que recuperaria la inversió gràcies a l’augment de trànsit previst per als anys vinents. En aquest sentit, Acesa preveia un increment de vehicles a l’AP-7 de més d’un 2% anual. Tanmateix, si no fos així i si arribés al final de la concessió l’any 2021 sense haver recuperat la inversió, l’Estat hauria d’abonar-li la diferència.

Reaccions
La ministra de Foment, Magdalena Álvarez va valorar positivament l’acord amb la concessionària i va voler destacar que no suposaria cap despesa ni per als usuaris ni per a l’Administració. En la mateixa línia, el responsable d’obres públiques de Convergència i Unió (CiU), Josep Rull, va valorar positivament l’acord, tot i que apuntava que aquest arribava massa tard.

Des del DPTOP, el conseller Joaquim Nadal considerava que l’acord entre el MIFO i la concessionària Acesa representava la culminació de molts mesos de treball i converses per ampliar l’autopista a tres carrils en aquells trams on actualment només disposava de dos. Al mateix temps destacava que les inversions a la via proporcionarien més seguretat viària i més fluïdesa de la circulació. També anunciava que era molt significatiu per a la millora de la mobilitat en aquest eix de comunicació i demostrava la importància que tant el MIFO com la Generalitat donaven a la necessitat de millorar la xarxa viària a Catalunya.

Igualment, la Cambra de Comerç i la patronal de la Micro, Petita i Mitjana Empresa de Catalunya (PIMEC) a les comarques gironines van rebre positivament l’acord entre el MIFO i Acesa per ampliar l’autopista AP-7. En aquest sentit, segons el president de la Cambra de Comerç de Girona, Antoni Hostench, l’ampliació de l’autopista era un projecte necessari que s’esperava des de feia molts anys. En la mateixa línia es va manifestar la PIMEC que alhora demanava l’ampliació del tram gratuït de Girona fins a la sortida de L’AEROPORT DE GIRONA-COSTA BRAVA. Tanmateix demanaven que s’ampliés el quart carril fins a Riudellots de la Selva, on hi hauria un centre intermodal.

Alguns municipis de l’àrea metropolitana de Girona mostraven el desacord per la construcció del nou carril entre Fornells i Medinyà. Els ajuntaments de Sarrià de Ter, Salt i Sant Gregori, coincidien en què el projecte trinxaria l’actual territori i proposaven com a alternativa el desdoblament de l’A-2

Tot i això, la concessionària de la infraestructura informava que l’impacte de l’ampliació a quatre carrils per banda de l’AP-7 entre Fornells de la Selva i Medinyà seria el mínim possible als municipis de Salt, Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis, on es reduiria l’amplada de la mitjana per a no afectar les zones urbanes d’aquest tram.

Per la seva banda, l’Ajuntament de Girona hi estava a favor, tot i que segons l’alcaldessa, Anna Pagans (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), volia estudiar la lletra petita. Per això, conjuntament amb els ajuntaments de Fornells de la Selva i Sant Julià de Ramis van celebrar la mesura, ja que facilitaria la descongestió de l’A-2.

Manca de passadissos per a la biodiversitat
Un estudi de la Diputació de Girona, presentat a final d’agost, assenyalava els vint-i-tres punts conflictius on les diferents infraestructures del territori –A-2, AP-7 i FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT– s’havien assentat sobre el territori formant una barrera que es traduïa en la manca de passadissos que permetessin el pas de la fauna i garantissin la preservació de la biodiversitat.

L’objectiu del projecte era garantir la continuïtat ecològica dels diferents cursos fluvials. En aquest sentit, proposaven alternatives per a corregir l’impacte i esponjar la barrera artificial amb la prolongació dels túnels i viaductes existents i també amb la creació d’alguns de nous, que s’haurien de portar a terme coincidint amb el desdoblament de l’A-2 i l’ampliació de l‘AP-7.

A final de setembre, l’Ajuntament de Sant Julià de Ramis va mantenir converses amb responsables del MIFO i d’Acesa per sol•licitar el cobriment del tram de l’AP-7 a l’alçada de l’antiga carretera de Banyoles.

A final d’any, tot i no haver definit un calendari de les obres d’ampliació a tres carrils de l’AP-7 a les comarques gironines i al Camp de Tarragona, es preveia que els treballs començarien a la zona sud de Catalunya, al Camp de Tarragona.

Més informació
www.autopistas.com
www.gencat.cat/ptop
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame