Diumenge 21 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AGENDA PTOP: 50 ACTUACIONS PRIORITÀRIES
Xavier Basora, Jordi Romero i Xavier Sabaté

Actualitzat a 31/12/2004

L'Agenda PTOP recull les actuacions prioritàries que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) vol impulsar durant els darrers tres mesos de 2004. Aquesta agenda distingeix entre actuacions de planificació territorial i urbanisme, mobilitat i xarxa viària, i inclou des d'iniciatives legislatives a inversions en infraestructures viàries. La presentació d'aquest document va anar acompanyada de l'anunci d'un augment dels pressupostos del DPTOP previstos per a l'any 2005 del 43% respecte als del 2004.

A la darreria del mes de setembre, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va presentar una agenda de més de cinquanta actuacions prioritàries per impulsar fins a final d'any. El recull d'actuacions, batejat com Agenda PTOP, s'estructurava en accions de política urbanística, planejament territorial, gestió paisatgística, mobilitat i obra pública arreu de Catalunya. Durant la presentació de l'agenda, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va destacar que els criteris generals de les propostes eren posar fre al creixement urbanístic dispers i planificar la ciutat compacta.

Actuacions de planificació territorial i urbanisme
L'agenda preveia fins a vint-i-set actuacions en l'àmbit de la planificació territorial i l'urbanisme, amb els objectius de fomentar l'habitatge assequible i l'urbanisme sostenible, remodelar barris, avançar en el planejament del territori i preservar el litoral, la muntanya i el paisatge. Entre aquestes actuacions destacaven iniciatives legislatives com la MODIFICACIÓ DE LA LLEI D'URBANISME, la LLEI DE MILLORA DE BARRIS i la LLEI DE PROTECCIÓ, GESTIÓ I ORDENACIÓ DEL PAISATGE coordinada amb la creació de l'OBSERVATORI DEL PAISATGE.


Pel que fa a la planificació, es proposava enllestir el PLA DIRECTORI TERRITORIAL DE L'EMPORDÀ, el PLA TERRITORIAL PARCIAL DE L'ALT PIRINEU I ARAN i el de la Catalunya central. També es proposava enllestir el PLA DIRECTOR URBANÍSTIC DERA VAL D'ARAN, el PLA DIRECTOR TERRITORIAL DE L'ALT PENEDÈS i el PLA DIRECTOR URBANÍSTIC DE L'ACTUR DE SANTA MARIA DE GALLECS. També destacaven els plans directors urbanístics de la Vall d'en Bas i la Vall del Ges, vinculats a la construcció de la CARRETERA C-37 VIC-OLOT PEL TÚNEL DE BRACONS.

Finalment, el DPTOP preveia l'aprovació definitiva del PLA DIRECTOR URBANÍSTIC DEL SISTEMA COSTANER I l'adjudicació dels treballs vinculats al conveni de REGENERACIÓ DE PLATGES assolit amb deu ports esportius del litoral català.

Actuacions de mobilitat i xarxa viària
D'altra banda, l'agenda també preveia unes trenta-cinc actuacions relacionades amb el transport públic, les infraestructures viàries, portuàries i aeroportuàries. Hi destacava el desplegament de la LLEI DE MOBILITAT, l'inici dels treballs per a desenvolupar una llei ferroviària i el traspàs del FERROCARRIL LLEIDA-LA POBLA DE SEGUR a la Generalitat de Catalunya.

També es proposava una sèrie d'actuacions per a impulsar l'activitat econòmica i la creació de riquesa intervenint en àrees logístiques i realitzant inversions estratègiques de política industrial. Igualment, preveia impulsar una nova política de PEATGES A LA XARXA VIÀRIA.

Pel que fa a la millora de la xarxa viària, el DPTOP proposava una sèrie de mesures, entre les quals destacava el DESDOBLAMENT PALAMÓS-PALAFRUGELL DE LA CARRETERA C-31 , el DESDOBLAMENT DE LA CARRETERA C-25 (EIX TRANSVERSAL) i la redacció d'un nou pla de carreteres. Altres actuacions de rellevància tenien a veure amb el METRO de Barcelona i l'AEROPORT DE LLEIDA (ALGUAIRE).

Pressupostos del 2005: més diners per al DPTOP
Els pressupostos del DPTOP per a l'any 2005 van assolir els 1.227 milions d'euros, la qual cosa representava un augment del 43% respecte a l'any 2004. Les prioritats dels pressupostos estaven marcades per la inversió en carreteres i en transport públic, els programes de remodelació urbana i la reactivació econòmica i logística. Bona part del pressupost serviria per a mantenir les actuacions plantejades en l'agenda PTOP del darrer trimestre de 2004.

Entre les actuacions pressupostades, destacava la primera fase del programa d'autovies, que preveia la construcció de 133 km d'autovies gratuïtes en quatre dels corredors més transitats: el de Vic a Ripoll (CARRETERA C-17) , el de Maçanet a Platja d'Aro, C-35, el de Vilanova a Manresa per Vilafranca del Penedès i el de Reus a Alcover, C-14. Per a desenvolupar aquestes autovies es reservaven uns 515 milions d'euros.

Malgrat que la presentació de l'Agenda PTOP no va despertar una reacció rellevant per part dels diversos agents territorials, moltes de les accions incorporades a l'Agenda van implicar debats i conflictes territorials diversos allí on es van plantejar.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame