Dissabte 21 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AEROPORT DEL BAGES (FONOLLOSA)
Elisabet Sau

Actualitzat a 31/12/2005

L'anunci de la possible instal·lació d'un aeroport al terme municipal de Fonollosa provoca les protestes de l'equip de govern i de part dels veïns del poble, que consideren que el projecte n'amenaça l'entorn rural i agrari. Tot i que el que havia de ser l'aeroport del Bages ja apareixia a l'antic Pla d'aeroports de 2003, l'aprovació i la localització definitiva de la nova infraestructura depèn de l'aprovació d'un nou pla d'aeroports per part del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP).

El municipi de Fonollosa es troba al centre-oest de la comarca del Bages, just al costat de Manresa, la capital comarcal. L’any 2005 hi havia empadronades més de mil dues-centes persones que es distribuïen en els quatre nuclis de la població: Fonollosa, Fals, Camps i Canet de Fals. El terme municipal és ocupat en bona part (70%) per boscos de pi i conreus de secà. L’economia agrària de la població es completa amb explotacions ramaderes de bestiar porcí, boví i avícola.

L’any 2005 l’Ajuntament era governat per la coalició de Convergència i Unió (CiU), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i la Candidatura Unitària d’Independents de Fals (CUIF), mentre que el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) era a l’oposició.

El Govern de la Generalitat, en l’etapa de Convergència i Unió (CiU), va aprovar el 26 d’agost de 2003, el Pla d’aeroports de Catalunya, en el qual es preveia la ubicació, entre el Bages i el Baix Llobregat, d’una instal·lació de nivell III, complementària a l’AEROPORT DE BARCELONA i a L’AERÒDROM DE SABADELL.

Segons el Pla, les instal·lacions de nivell III es definien com “aeròdroms de suport a l’aviació general i esportiva”, amb una pista de vols de 1.500 m de llarg per 30 m d’ample i les instal·lacions adients per al tipus d’aviació que l’utilitzaria, juntament amb l’adequació necessària per permetre les operacions aèries relacionades amb l’extinció d’incendis i el salvament. L’ objectiu era traslladar-hi part de les activitats aèries que s’efectuaven a Sabadell i que no es podien incrementar perquè la seva posició en un entorn urbà cada cop més poblat ho dificultava i derivar- hi, alhora, les activitats d’aviació privada i de negocis que operaven a l’aeroport del Prat. Aquesta instal·lació, la ubicació de la qual quedava poc concretada fins que no s’efectuessin estudis més detallats, no hauria d’allunyar-se més d’uns 50 o 60 quilòmetres cap al nord de Barcelona.

Un aeroport per a la descongestió de l’aeroport del Prat i de l’aeròdrom de Sabadell
El desembre del mateix any, després de la celebració d’eleccions es va produir la formació d’un nou govern a la Generalitat de Catalunya, fruit d’un ACORD entre el PSC, ERC i Iniciativa per Catalunya- Verds (ICV). El conseller socialista de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va decidir revisar el pla aeroportuari aprovat per l’anterior Govern. El novembre de 2005, Nadal va presentar al Parlament de Catalunya les línies mestres del nou pla d’aeroports, que s’hauria de tramitar al llarg del 2006. En relació amb el futur aeroport del Bages, va manifestar que seria un aeroport d’aviació general i esportiva i que la seva construcció no suposaria el tancament del de Sabadell, atès que aquest continuaria com a base per a emergències, per a aparells privats i aerotaxis si bé perdria el trànsit dels vols en pràctiques.

Malgrat que aquest nou pla d’aeroports encara s’estava discutint als serveis tècnics del DPTOP, el gener de 2005, l’empresa pública Gestió d’Infraestructures SA (GISA) va encarregar un estudi sobre la compatibilitat de l’espai aeri per al futur aeroport complementari metropolità. L’emplaçament indicat en el plec de prescripcions de l’estudi tècnic fixava com a localització el nucli de Canet de Fals, del municipi de Fonollosa.

Ajuntament i veïns de Fonollosa en contra de l'aeroport
La plataforma Respectem el Pla del Bages va ser la primera a adonar-se que l’emplaçament del futur aeroport fixat en l’estudi tècnic encarregat per GISA coincidia amb Fonollosa. La plataforma, que anteriorment havia liderat l’oposició al CENTRE PENITENCIARI DE SANT JOAN DE VILATORRADA, es va reorientar per defensar l’entorn agrari del Pla del Bages i evitar així que aquest espai es transformés en un enclavament de comunicacions. En el seu comunicat del febrer de 2005, la plataforma declarava que la Generalitat havia actuat d’una manera poc transparent i va denunciar que no disposava d’un planejament territorial que delimités els espais naturals que s’han de preservar.

La publicació de l’estudi encarregat per GISA al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) del 19 de gener i la denúncia efectuada per la plataforma esmentada van despertar la preocupació a Fonollosa, i Ezequiel Martínez, president del Consell Comarcal del Bages, va haver de reconèixer que el nom de Fonollosa es preveia, d’una manera no oficial, com una de les possibilitats per a la instal·lació aeroportuària.

La notícia va agafar per sorpresa els veïns i el consistori d’aquest municipi bagenc. L’alcalde de Fonollosa, David Bonvehí Torres (CiU), va mostrar la seva sorpresa davant del projecte. En declaracions fetes a principi d’any va reconèixer que les primeres informacions sobre la possible ubicació de l’aeroport les havia tingut a partir de la notícia relacionada amb l’estudi encarregat per GISA. Posteriorment es van efectuar reunions oficials entre el conseller Nadal i representants locals, als quals es va informar de l’estat dels estudis.

El novembre de 2005 grups de veïns van crear la plataforma Grup de Defensa de l’Entorn Rural. En un dels seus primers manifestos, l’argument principal en contra de la ubicació de l’aeroport es va centrar en la mala planificació de l’àrea metropolitana de Barcelona, en la qual no s’havien respectat les reserves de sòl necessàries per a aquest tipus d’instal·lacions aeroportuàries; també es van lamentar del poc interès que, a parer seu, mostraven les administracions per la preservació dels espais naturals i agraris i van demanar que el model de desenvolupament del seu municipi es basés precisament en la conservació del medi rural. Entre altres accions, la plataforma va organitzar una campanya de recollida de signatures contràries a la construcció de l’aeroport. La campanya es va tancar el desembre de 2005, quan els plecs de signatures es van lliurar a l’Ajuntament per tal de reforçar la moció que aquesta institució havia aprovat en contra de l’aeroport.

El conseller Nadal va criticar, per prematura, la constitució de la plataforma, ja que segons afirmava en una visita que va efectuar al Bages el novembre de 2005, el seu Departament encara no havia pres cap decisió ferma en relació amb la ubicació del nou aeroport a Fonollosa.

El desembre de 2005, el ple de l’Ajuntament de Fonollosa va aprovar una moció contrària a la possible implantació de l’aeroport, en la qual demanava respecte pel sòl no urbanitzable i també un procés més transparent i participatiu per decidir la ubicació de la instal·lació.

Si bé el DPTOP va admetre que Fonollosa era un dels emplaçaments possibles per ubicar l’aeroport complementari als de Barcelona i Sabadell, part de la decisió de la ubicació estava pendent d’un informe de la Direcció General d’Aviació Civil que hauria d’aclarir si les condicions aèries de la zona eren les idònies per a aquesta instal·lació.

Al llarg del 2006 estava previst iniciar la tramitació del nou pla d’infraestructures aeroportuàries del Govern tripartit. Segons el DPTOP, la decisió relativa als emplaçaments definitius de les instal·lacions que, finalment, recolliria el nou pla no seria ferma fins, com a mínim, d’aquí a un parell d’anys.

Més informació
www.barcelona.inymedia.org
www.gratisweb.com/aeroport/index.htm
www10.gencat.cat/ptop/AppJava/cat/index.jsp
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Bages
Fotogaleria relacionada