Dimarts 25 de Juliol de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AEROPORT DE LA SEU D'URGELL O PIRINEUS-ANDORRA (MONTFERRER)
Aeroport de la Seu d'Urgell Mapa: Montse Ferrés
Marta Pallarès
Actualitzat a 31/12/2007

Durant el 2006 continuen les negociacions polítiques i econòmiques per a fer avançar el projecte d'aeroport de la Seu d'Urgell o de Pirineus-Andorra. La compra de la major part dels terrenys de l'antic aeroport per part del govern català és el principal factor desllorigador que permet accelerar el procés tècnic i administratiu del projecte amb perspectives de ser una realitat a final del 2010.


Antecedents 2004, 2006

Articles posteriors 2008, 2010, 2012, 2015

Després de vint-i-quatre anys tancat, i després d’un únic any de funcionament, l'aeroport de la Seu d'Urgell (Alt Urgell), situat a uns quatre quilòmetres d'aquesta ciutat, rebia especial atenció a partir de l'1 de març de 2004 amb dos acords destacats. Per una banda, era notícia la signatura de la Declaració comuna sobre l’aeroport internacional Pirineus-Andorra entre representants de l'Estat espanyol i del Principat d'Andorra, que acordava que el finançament de les instal•lacions aniria a càrrec dels dos governs, mentre que l'explotació seria competència de la part andorrana i la gestió dels serveis públics i tècnics dependria del govern espanyol. Per altra banda, els pactes del grup d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) amb el govern de l'Estat espanyol permetien establir una partida inicial pel projecte de 15.000 euros. Quedava pendent per al 2005 la definició del model de gestió de l’aeroport. Però no va ser fins a principi de 2006 que hi hagué mostres de compromís per part del govern de la Generalitat. Així, a començament del 2006 el conseller del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), Joaquim Nadal Farreras, apostava per la compra o expropiació dels terrenys i perquè una empresa privada entrés a formar part de la gestió, juntament amb els governs català, espanyol i andorrà.

La Generalitat compra els terrenys per al futur aeroport
La primera notícia del 2007 en relació amb l'aeroport era la confirmació, per part de l'Institut Català del Sòl (INCASOL), de la compra del 85% dels terrenys de l'aeroport, fins aleshores propietat de la família que havia construït l'aeroport. En total, havien estat adquirides 168 ha, de les 198 previstes per a la infraestructura. "A partir d’aquest moment, el Govern de la Generalitat”, segons manifestava el conseller Nadal, “continuarà les negociacions amb diversos propietaris per adquirir la totalitat dels terrenys de l'aeroport". Així, la infraestructura tindria la titularitat de la Generalitat però quedaven per definir els mecanismes de coordinació institucionals per a la seva explotació. Nadal informava sobre la possibilitat de crear un consorci per a la gestió de l'aeroport, i es comprometia a contribuir en el finançament de la renovació de les instal•lacions, sense descartar-hi la participació d'inversors privats.

En aquella mateixa data, 9 de maig, el conseller també informava de l'inici de la redacció d'un pla de viabilitat i dels informes ambientals necessaris per a donar llum verd a la infraestructura. Després de la realització d'aquests documents s'encarregà el Pla director aeroportuari amb què es definiren i concretaren les possibilitats i les necessitats de l'aeròdrom. Des del 10 d’octubre de 2006, la Comissió Territorial d’Urbanisme de Lleida (CTUL) ja va haver aprovat el Pla especial per a la delimitació de sòl de l’àmbit del futur aeroport de la Seu. Així mateix, el govern aprovava el 12 de setembre l'elaboració de l'estudi que hauria d'incloure un pla de negoci i desenvolupament empresarial del futur aeroport Pirineus-Andorra.

L'acord del Consell de Govern de la Generalitat, celebrat el dimarts 25 de setembre, autoritzava la constitució de la societat limitada unipersonal Aeroports Públics de Catalunya (PLA D’AEROPORTS DE CATALUNYA). Amb aquesta nova eina, el Govern de la Generalitat gestionava les infraestructures aeroportuàries que ja impulsava (aeroport de la Seu d'Urgell i AEROPORT DE LLEIDA-ALGUAIRE i les que li serien traspassades.

Noves possibilitats per al sector turístic pirinenc
El president de l'Associació d'Hostaleria de l'Alt Urgell, Miquel Àngel Sánchez Figols, assegurava en declaracions a l'Agència Catalana de Notícies (ACN), fetes públiques el dia 8 de juliol, que l'aeroport seria una infraestructura molt positiva. Aquest aeroport, declarava el representant del sector hostaler, “no només beneficiarà la comarca, sinó tot el Pirineu, ja que portarà clientela amb una estada mínima molt més llarga, i procedent de mercats de llarga distància, cosa que permetrà al sector turístic de la zona accedir als mercats exteriors, actualment encara molt minoritaris".

Heliport d’Andorra
Per altra banda, segons una notícia publicada per l'ACN el 27 de setembre, l'heliport d'Andorra ben aviat hauria de ser una realitat. L'heliport funcionaria amb helicòpters amb una capacitat per a vint viatgers la funció dels quals seria faclitar els enllaços amb el futur aeroport de la Seu d’Urgell i el de Tolosa. El ministre d’Ordenament Territorial, Urbanisme i Medi Ambient del govern andorrà, Xavier Jordana Rossell, recordava que les condicions que va posar Andorra per a pactar amb l'Estat espanyol eren que es respectés el nom de "Pirineus-Andorra", que hi poguessin operar avions d’un mínim de setanta passatgers, que hi hagués zona de trànsit internacional per a fer el desplaçament directe cap a Andorra a través d'un servei d'helicòpters i que se’n garantís el funcionament durant un mínim del 95% dels dies de l'any.

L'any acabava amb la notícia que l'aeroport de la Seu es començaria a construir al 2009 i que les obres durarien fins al 2010. L’obra comportaria un pressupost de 112 MEUR. La diputada socialista per Lleida Agnès Pardell Veà, fent balanç dels pressupostos del govern per a l'any 2008, informava que durant l'estiu de 2008 s'acabaria d'expropiar el 15% del terreny de sòl que faltava i que es duria a terme l'estudi aeronàutic i també el Pla director del futur aeroport.

Més informació
www10.gencat.net/ptop/AppJava/cat/actuacions
www.laseu.org
www.seudigital.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada