Dissabte 14 de Desembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AERÒDROM DE SABADELL
Helena Cruz

Actualitzat a 31/12/2006

El mes de febrer la jutgessa del Jutjat d’Instrucció de Sabadell crida a declarar el regidor de l’àrea de Territori de l’Ajuntament de Sant Quirze del Vallès, el responsable de l’empresa constructora Mas Duran i l’apoderat de l’empresa que va instal•lar la grua amb la qual va xocar una avioneta que s’enlairava de l’aeròdrom de Sabadell a Sant Quirze del Vallès l’octubre de 2005. L’accident, amb la mort de quatre persones, va fer que el Ministeri de Foment clausurés durant tres setmanes l’aeroport i que s’acordessin una sèrie de mesures de millora de les instal•lacions. Un any després, els veïns dels quatre municipis afectats continuen denunciant l’incompliment dels acords i reclamant el tancament de les instal•lacions.

Antecedents 2005

L’aeròdrom de Sabadell (Vallès Occidental), situat al sud-est del municipi, té una extensió de 85 ha i és molt pròxim a les poblacions de Sant Quirze del Vallès, Badia del Vallès i Barberà del Vallès. Obert a mitjan 1934, actualment està destinat a donar suport a l’aviació general i esportiva i a recolzar l’activitat de salvament, d’extinció d’incendis, d’aviació sanitària i altres serveis públics.

A l’aeròdrom, hi operen trenta-tres empreses, que donen feina a quatre-cents noranta treballadors. Hi estan ubicades dues escoles d’hostesses i quatre escoles de vol dedicades a la formació de pilots d’avió i d’helicòpter. Els vols d’aprenentatge representen el 70% de l’activitat de l’aeroport i la resta d’activitats fan referència a vols privats, de publicitat, de fotografia, aerotaxis, serveis i vols institucionals. Segons dades d’Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), l’ens gestor de l’aeroport, durant el 2006 s’hi van realitzar un total de 48.695 moviments d’aeronaus.

El 21 de setembre de 2005 una avioneta tripulada per un pilot i un fotògraf que treballaven per a l’empresa Paisajes Españoles S.A. es va estavellar a Badia del Vallès, al costat d’un bloc d’onze pisos, quan intentava realitzar un aterratge d’emergència i avisava d’una fallada de motor a la torre de control. Un mes més tard, els quatre tripulants d’una avioneta que s’enlairava van perdre la vida en estavellar-se contra una grua d’un edifici en construcció a la zona de Mas Duran, a Sant Quirze del Vallès.

El Ministeri de Foment va tancar cautelarment les instal•lacions durant tres setmanes. Fruit de les reunions entre el Ministeri de Foment (MIFO), la Generalitat, Aviació Civil i els alcaldes de Sabadell, Sant Quirze, Badia i Barberà es va acordar la reobertura de l’aeroport amb condicions: la retirada de les grues il•legals, la limitació del nombre de vols als serveis d’emergència, el trasllat en un any dels vols en pràctiques a l’aeròdrom de Calaf (Anoia), la modificació de la ruta per evitar sobrevolar les zones habitades, la reducció del soroll, i l’establiment de les negociacions per a traspassar les competències de gestió de l’aeroport a la Generalitat. L’aeròdrom va engegar novament l’activitat amb la protesta dels treballadors i usuaris de l’aeròdrom, que reclamaven l’obertura sense limitacions de la instal•lació

Els imputats presten declaració i segueixen les queixes dels veïns
El mes de febrer de 2006, els imputats pel segon accident mortal, el regidor responsable de l’Àrea de Territori de l’Ajuntament de Sant Quirze, Francisco Contreras (Convergència i Unió, CiU), el representant legal de l’empresa constructora Mas Duran SL, i el representant de l’empresa Hergús SL, que va instal•lar la grua, Jesús Hervàs, van prestar declaració davant el Jutjat d’Instrucció de Sabadell, el qual investiga si hi va haver irregularitats en la col•locació de la grua en un lloc que necessitava l’autorització de la Direcció General d’Aviació Civil.

En el marc de la competició de vols acrobàtics Red Bull Air Race World Series 2006, els veïns van denunciar l’incompliment dels acords del Ministeri, ja que no es respectaven les rutes aèries i se sobrevolaven les zones poblades. Joan Manuel Arruga, portaveu de la Federació d’Associacions de Veïns de Sant Quirze, afirmava que els entrenaments “mostraven que aquell pacte era un engany amb ambigüitats i trampes”. L’alcaldessa de Sant Quirze, Elisabeth Oliveras (d’Esquerra Republicana de Catalunya, ERC), va enviar una carta al director general d’AENA on demanava que es complissin els acords i denunciava que en comptes de complir-se semblaven “caminar en la direcció contrària a l’acordada, amb l’anunci d’AENA de nous vols d’aeronaus comercials destinats al transport col•lectiu de viatgers”.

A la tardor, l’Ajuntament de Sabadell, la Cambra de Comerç de Sabadell i l’aeròdrom van signar un document on demanaven a l’Estat i a la Generalitat participar en el traspàs i en el futur òrgan de gestió de l’aeroport i defensaven un model aeroportuari que fomentés l’aviació civil i empresarial, la formació de pilots i l’activitat d’indústries aeronàutiques. Davant la demanda de les entitats veïnals perquè es fessin públiques les dades dels beneficis que aporta la instal•lació a Sabadell i a les empreses de la zona, el ple de l’Ajuntament va aprovar a final d’any l’encarrec d’un estudi que analitzés l’impacte socioeconòmic de l’aeroport sobre Sabadell i els municipis dels voltants.

Un any després del segon accident, una part de les empreses operadores a l’aeròdrom presentaven una reclamació econòmica d’1,5 MEUR al MIFO per les pèrdues que va comportar la clausura de l’aeròdrom durant vint-i-un dies. El president del Govern de l’estat, José Luis Rodríguez Zapatero (Partit Socialista Obrer Espanyol, PSOE), es comprometia a negociar el traspàs de l’aeroport amb el nou Govern de la Generalitat que sorgís de les eleccions de l’1 de novembre.

A final d’any, restava pendent el traspàs de les pràctiques de vol a l’aeròdrom de Calaf i l’inici de les negociacions per a traspassar les instal•lacions a la Generalitat.

Més informació
www.favsq.org/aeroport
www.sqvalles.org
www.bdv.es
www.aena.es
www10.gencat.net/ptop/AppJava/cat/aerotrans/index.jsp
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Vallès Occidental