Dilluns 17 de Desembre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
Educar en urbanisme i amb urbanisme a les escoles.
Cas de l’Escola Baloo de Montbau.
Fidel Explicant Persona de Contacte:
Fidel Vázquez.
-Correu: fidel.vza@gmail.com

Localització: Barcelona,
Barri de Montbau

Impulsor:
-Arquitecte Fidel Vázquez
-Escola Pública Baloo de Montbau

Any: Curs acadèmic 2016-2017

Tipus de cas analitzat:

Projecte educatiu i de difusió de l’urbanisme.

Estat: En curs. Finalitzada la primera activitat

RESUM
Iniciativa d’educació, formació i difusió de l’urbanisme per a estudiants de primària adaptant els continguts, treballant amb documents gràfics i identificació cartogràfica. Complementada amb conferències informatives sobre l’entorn urbà als habitants del barri on s’aplica el projecte.

ÀMBIT GEOGRÀFIC

Educar en i amb l’urbanisme és un projecte extrapolable a qualsevol entorn urbà on hi hagi infants, carrers i escoles.
La primera acció s’ha dut a terme a l’escola Baloo del barri de Montbau del districte d’Horta-Guinardó de Barcelona.

De gran importància per aquest projecte és l’entorn i la realitat urbanística del barri de Montbau, projectat el 1957 pel Patronat Municipal d’Habitatge amb l’aprovació d’un Pla General d’Ordenació del Territori. La construcció es va iniciar en dues fases a partir de 1961.

L’entorn urbà on es troba l’escola fa la funció de frontissa entre la ciutat de Barcelona i el parc natural de Collserola. El fet que el barri es construís en dues fases ens mostra una diferenciació urbanística que permet enriquir el projecte pedagògic amb els alumes.

LA INICIATIVA

“Educar en i amb l’urbanisme a les escoles” neix de la mà de l’arquitecte Fidel Vázquez i de la comunió d’aquest amb el claustre educatiu de l’escola d’educació primària Baloo del barri de Montbau.
El projecte capitalitza el patrimoni urbanístic i arquitectònic del barri com a material pedagògic a les aules, contribuint a la presa de consciència per part dels alumnes dels valors i singularitats existents i enfortint el seu vincle amb el barri.

D’aquesta manera, s’involucra als infants en un programa de treball que comença amb una presentació del barri als nens i als professors implicats directament en el curs, i a continuació, en 3 sessions, se’ls proposa la creació col·laborativa d’un quadre dels conceptes bàsics de l’urbanisme fet per ells mateixos, un procés d’identificació cartogràfica de diferents elements urbans del barri, una sortida pel barri per tal de fer-se selfies amb l’urbanisme i finalment una exposició en què els alumnes expliquen a altres nens de l’escola i a pares l’urbanisme del seu barri.
Mapa resultats Webs i enllaços d’interès

- Uniteva.Montbau
Blog de temàtica urbanística i arquitectònica del Barri de Montbau de Barcelona

- Educar en urbanismo y con urbanismo en la escuela Baloo de Montbau. On Fidel Vázquez presenta el projecte

Promotors de la iniciativa
El promotor principal és l’urbanista Fidel Vázquez junt amb el claustre que conforma l’equip educatiu de l’escola pública Baloo del barri de Montbau. Aquest esdevé el primer centre educatiu on es plasmen les diferents activitats i conferències.

Costos associats i vies de finançament
En aquest primer cas pilot el cost de la iniciativa ha estat zero, aprofitant el material disponible de l’escola.
En futures rèpliques s’haurà d’incloure els costos de la dedicació d’un tècnic que fa de “guia/urbanista de barri” que prepara la informació relativa al barri en estudi.
Els impulsors pensen en vies de finançament d’aquest tipus d’activitats a partir del pressupost de l’escola o bé buscar l’ajut en subvencions públiques, especialment les convocatòries municipals per a projectes socials, educatius o culturals.

Capacitat d’aplicació en d’altres entorns

Educar en i amb l’urbanisme és un projecte extrapolable a qualsevol entorn urbà on hi hagi infants, carrers i escoles. La iniciativa té una gran capacitat d’adaptació a qualsevol barri o zona urbana.

Interès d’aplicació per a la ciutadania i l’administració

El principal atractiu d’aquest projecte és l’acostament del camp de l’urbanisme als infants i joves que no acostumen a estar involucrats en els processos de planificació i urbanització dels seus entorns. També enfortir el lligam dels alumnes amb el seu barri. Així, esdevé una important eina pedagògica per deselititzar un camp moltes vegades exclusiu de les administracions i d’entorns jurídics i arquitectònics com és l’urbanisme.

Dificultats tècniques i administratives previstes
La principal dificultat que es presenta amb aquest projecte és la inserció dins del programa pedagògic i educatiu del centre. Doncs les diferents sessions pràctiques i de conferències es duen a terme en horari lectiu i cal arribar a un consens i trobar un espai que permeti dur a terme la iniciativa.

L’àmbit i el projecte a les Xarxes Socials:

#Educació en l’Urbanisme
#Participació Ciutadana

@fidelvza
Arquitecte impulsor del projecte, gestiona la pàgina web d’urbanisme “Uniteva.Montbau”

@RaonsPubliques
Cooperativa d’urbanisme que treballa en l’àmbit de la educació, l’arquitectura i la participació

@Urbanins_
Consultora especialitzada en experiències urbanes amb nens i nenes, pedagogia urbana, espai públic i participació

@paistransversal
Oficina d’innovació Urbana que publicà el 27 d’Octubre de 2017 l’article ¿Jugamos a diseñar una ciudad sostenible? presentat jocs i iniciatives per incentivar la participació de la ciutadania infantil en els processos de decisió i planificació de la ciutat futura
Resultat general Conclusions del projecte:
Els infants van fer un exercici d’avaluació i propostes d’elements que torben que manquen al seu barri, i van demanar més espais amb sales grans per fer activitats i esdeveniments en grup, llocs on poder anar a jugar amb videojocs i llocs per deixar les bicicletes al carrer. Alhora que van expressar el seu desconcert per la inexistència d’estacions del servei de Bicing.

Aquesta darrera reivindicació va servir per reconèixer i parlar de la topografia en pendent del barri i les dificultats per implantar una parada de Bicing i de com les parts de Barcelona amb una topografia més pronunciada no tenen presència d’un gran nombre d’estacions de Bicing, tot al contrari que les zones amb menys pendent i més pròximes al