Dimarts 28 de Març de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
L'AUTOVIA A-7 A LES TERRES DE L'EBRE
AP7-2015
Elisabet Sau
Actualitzat a 31/12/2015

L’any 2015 és un any de mobilitzacions a les Terres de l’Ebre. Els veïns i els alcaldes que viuen en els municipis que travessa la Nacional 340 estan farts d’accidents mortals i dels prop de 15 anys de retards en la construcció de l’autovia A-7 que hauria de facilitar el trànsit sense peatges i amb variants dels nombrosos vehicles, especialment camions, que diàriament circulen per aquesta nacional i que no empren l’autopista AP-7. La reivindicació demana aixecar les barreres de peatge de l’autopista AP-7 en el tram de les Terres de l’Ebre per a tots els vehicles que l’utilitzin per travessar aquest territori però això no s’accepta ni des del ministeri de Foment ni des de la concessionària de l’autopista. Per fer-se forts en la reivindicació, s’organitzen talls setmanals a l’N-340 en diferents punts.

Antecedents: 2005, 2006, 2007, 2009, 2011, 2014

La carretera N-340, ja convertida en alguns trams en autovia A-7, uneix Algesires (Andalusia) amb Barcelona pel litoral mediterrani en un traçat més o menys paral·lel a l’autopista de peatge AP-7. L’any 2015 es va calcular una circulació diària de prop de 17.000 vehicles que dificulten la fluïdesa de la conducció en els trams conflictius, dels quals, uns 5.000 són camions. Bona parta del seu recorregut presenta una elevada intensitat de trànsit i un alt índex de sinistralitat i, per aquest motiu, el Ministeri de Foment (MIFO), titular de la infraestructura, va apostar per desdoblar-la.

El tram entre la Jana-Traiguera (al País Valencià) incloïa el pas pels municipis del Montsià fins al Perelló (Baix Ebre) va tenir aprovat l’Estudi Informatiu i d’impacte ambiental l’any 2014 (AUTOVIA A-7 ALCANAR-BARCELONA) quan també es va aprovar l’estudi informatiu del tram entre el Perelló i Vandellòs. A partir d’aquell moment s’havien de redactar els projectes constructius, però no tenien un calendari massa clar.

Com que les obres no comencen, el Servei Català de Trànsit ha provat de fer una actuació de tipus pal·liatiu l’any 2015: va posar cons per evitar els avançaments de vehicles en alguns trams però els veïns van poder constatar com es desplaçaven pel vent i això augmentava, en la seva opinió, la perillositat en la conducció. Aquest mateix any, el MIFO va decidir construir unes quantes rodones amb l’objectiu d’alentir la velocitat del trànsit, que tampoc han estat ben acceptades pels veïns.

El Parlament resolt reclamar la gratuïtat de l’autopista AP-7 a les Terres de l’Ebre

Al juliol del 2015 tots els grups del Parlament de Catalunya, excepte el Partit Popular (PP) van aprovar una resolució on es reclamava la gratuïtat de l’autopista AP-7 al seu pas per les Terres de l’Ebre mentre no s’hagi construït el tram gratuït de l’autovia A-7. La iniciativa va sortir de la delegació ebrenca d’Iniciativa per Catalunya (ICV), que la va fer arribar al seu grup parlamentari.

Si el contingut d’aquesta resolució es fes efectiu, voldria dir que els peatges de Vinaròs- Ulldecona-Alcanar i l’Hospitalet de l’Infant-Móra d’Ebre serien gratuïts per als vehicles que entren i surten pel tram d’autopista comprès entre ells. L’aplicació de la gratuïtat podria ser temporal fins que s’acabés el tram d’autovia que va des de la Sénia i Alcanar (Montsià) fins a Salou (Baix Camp) i que s’ha demorat com a mínim 15 anys. L’objectiu seria alliberar de trànsit la carretera Nacional 340 que a hores d’ara suporta un elevat volum de trànsit i una elevada sinistralitat, a més d’ocasionar nombroses molèsties als veïns, ja que passa per l’interior de les poblacions. Aquesta reivindicació ja té antecedents al llarg del recorregut de l’AP-7. Així per exemple els veïns que circulen entre Salou (Baix Camp) i Torredembarra (Tarragonès) des de l’any 2000 no paguen peatge i a hores d’ara continuen sense pagar-lo malgrat que ja s’ha acabat el tram d’autovia A-7 que pertoca al tram entre l’Hospitalet de l’Infant (Baix Camp) i Altafulla (Tarragonès).

Aquesta resolució es va aprovar després que la Federació d’Associacions de Veïns de Tortosa emetés un comunicat al juliol per reivindicar-ne la gratuïtat després d’un accident de trànsit mortal de dos veïns del barri tortosí de Remolins. Al setembre hi van haver 4 morts al Perelló (Baix Ebre), que van elevar la xifra a 13 morts només en el tram de les Terres de l’Ebre.

Comencen els talls de trànsit a la carretera nacional 340

Arran d’aquest darrer accident, els representants municipals d’11 localitats del Baix Ebre i el Montsià, dos dels respectius consells comarcals i el delegat del Govern de la Generalitat a les Terres de l’Ebre es van reunir al Perelló i van acordar reclamar al Ministeri de Foment que obligués el desviament de camions, que representa un 30% del trànsit que circula diàriament per l’N-340, per l’autopista AP-7 i que concedís la gratuïtat d’aquest tram al trànsit intern. Per tal de donar més força a aquesta reivindicació, van convocar una manifestació al cap de pocs dies per tallar el trànsit de l’N-340 a Camarles (Baix Ebre). La concentració estava encapçalada per una pancarta amb el lema “Les Terres de l’Ebre volem l’A-7 ja!”. Aquesta marxa va afectar 1 km a l’alçada d’aquest municipi, va durar més d’1 hora i hi van assistir mig miler de persones.

A aquest primer tall en va seguir un altre convocat per les Federacions d’Associacions de Veïns d’Amposta i Tortosa per tallar la circulació durant 45 minuts als termes municipals l’Alcanar (Montsià) i Vinaròs (Castelló). En aquest tall les federacions van anunciar la seva voluntat de convocar talls setmanals a diversos punts de l’N-340 sempre a les 18.15 h i van denunciar el que ells consideren “carències viàries brutals per deixadesa a l’àmbit de les Terres de l’Ebre”. A la protesta a més dels alcaldes de l’Aldea, la Ràpita i el Perelló s’hi van sumar els representants de la CUP, Convergència i Unió (CiU), el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) i Esquerra Republicana de Catalunya (ERC). També hi van donar suport els sindicats UGT; CCOO, i USOC de les Terres de l’Ebre. A la concentració hi van anar un centenar de persones que van aconseguir fer una cua de cotxes des del riu Sénia fins a la cimentera d’Alcanar.

Les federacions de veïns aposten per la gratuïtat a l’autopista AP-7

En el tall de l’octubre que, de nou, va ser convocat per les Federacions d’Associacions de Veïns d’Amposta i Tortosa s’hi van reunir més de tres-centes persones en els dos punts de la convocatòria, l’Ametlla de Mar (Baix Ebre) i Alcanar. En aquesta acció es va fer evident la diferència de planteig de la reivindicació entre les federacions de veïns i els càrrecs locals. Mentre els alcaldes havien proposat presentar mocions als plens dels ajuntaments per demanar la represa de la redacció del projecte del tram ebrenc de l’autovia A-7 i fins que no estigués, que s’adoptés el model de la N II a Girona: desviar obligatòriament els vehicles pesants cap a l’autopista AP-7 amb bonificacions en el preu del peatge i la gratuïtat de l’AP-7 per al trànsit intern. Per contra, les entitats veïnals aposten per la gratuïtat immediata i per a tot el trànsit que circuli per l’AP-7 entre Peníscola i l’Hospitalet de l’Infant per a tot el trànsit.

Al novembre, la demanda es va veure ampliada amb el suport de la Confederació Estatal d’Associacions de Veïns a partir d’una reunió a València amb la Federació de veïns d’Amposta. La Confederació es va mostrar disposada a pressionar les administracions i actuar com mitjancera per a aconseguir la reivindicació. També es va comprometre a demanar informació al Ministeri de Foment sobre unes rotondes que s’havien de començar a construir al mateix mes de novembre del 2015 a Amposta i el Perelló i que el president de la Federació de Veïns d’Amposta, Àngel Porres, considerava d’antuvi una solució parcial que, a més, alentiria el trànsit.

Al mateix mes s’havien de reunir a Madrid un grup d’alcaldes de la zona afectada per parlar de la possible bonificació per als camions que circulen per l’autopista. Aquesta bonificació suposaria la reducció del preu dels peatges en un 30-35% al trànsit pesant però en opinió de Porres això suposarà un benefici per les concessionàries de les autopistes, ja que captaran més trànsit. En canvi, és l’opció defensada per la Generalitat, des del Departament de Territori i Sostenibilitat.

Una altra adhesió a la demanda de la gratuïtat de l’autopista va venir de la FEAT, la patronal de transportistes de Tarragona, que sempre ha defensat l’aixecament de les barreres com a solució més ràpida mentre no es construeix l’A-7.

Al desembre, les mobilitzacions per tallar l’N-340 arriben al màxim del 2015
Al desembre els alcaldes van considerar que, com que la resposta de Foment sobre les bonificacions als camions no arribava, la demanda de la gratuïtat o que s’aixequessin els peatges eren les úniques solucions possibles davant la lentitud en la construcció de l’A-7 tot i que no veurien malament aconseguir la bonificació per als camions.

A principis de desembre hi va haver una nova protesta veïnal que va ser en forma de vuit talls simultanis i durant 45 minuts a l’N-340 des de l’Ametlla de Mar a Alcanar. Amb aquests talls, el Servei Català de Trànsit va comptabilitzar uns 50 quilòmetres de retencions. Al mateix temps, els camions van circular a marxa lenta per l’autopista AP-7 tant en sentit nord com sud. A la manifestació, que va tenir com a lema “No més morts, prou peatges”, hi van assistir els representants dels municipis d’Alcanar (Montsià), Sant Carles de la Ràpita (Montsià), Amposta (Montsià), l’Aldea (Baix Ebre), Camarles (Baix Ebre), l’Ampolla (Baix Ebre), l’Ametlla de Mar (Baix Ebre) i el Perelló (Baix Ebre). També s’hi va adherir la Federació de Transport per Carretera de Tarragona (FEAT), els representants del tram nord de l’N-340 entre Tarragona i l’Arboç i de la Taula del Sénia, per visualitzar el mateix problema de sinistralitat en el tram valencià de l’N-340.

El darrer tall va ser a mitjans de desembre a l’Ametlla de Mar (Baix Ebre) i les Cases d’Alcanar (Montsià). En aquesta ocasió, els veïns van demanar als alcaldes que signessin un manifest a favor de la gratuïtat de l’AP-7 i per l’aturada de les rotondes que Foment estava construint a l’N-340. També es va anunciar que la Federació de Veïns d’Amposta demanaria a través de la Confederació Estatal d’Associacions de Veïns, una reunió amb el Govern de l’Estat que es formés després de les eleccions espanyoles del 20 de desembre a qui traslladarien la reivindicació de la gratuïtat de l’AP-7 així com les objeccions a la bonificació dels peatges per als camions i la paralització de la construcció de les onze rotondes projectades.

El 2015 va acabar amb un balanç de 13 setmanes consecutives de mobilitzacions a les Terres de l’Ebre per denunciar la perillositat de l’N-340 que es va cobrar 16 víctimes mortals. Al llarg del 2016 es preveu continuar amb aquestes accions setmanals.



Més informació:
Col·lectiu "Volem el desdoblament de la carretera N-340"
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati