Dijous 23 de Novembre de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA N-420 I C-43. VARIANTS DE GANDESA
Moisès Jordi
C-43 a Gandesa Foto: Àlex Tarroja
Actualitzat a 7/10/2015

Les tres variants que han de contribuir a allunyar el trànsit del centre urbà de Gandesa estan en un estat de tramitació poc avançat malgrat que el 2015 la Generalitat licita el projecte constructiu de la variant sud.


Gandesa (3.091 habitants el 2014) és la capital de la Terra Alta. Es localitza fora dels grans eixos de comunicació de Catalunya per bé que creua el nucli urbà una via que forma part de la xarxa bàsica primària, l’N-420, que s’inicia a Reus (Baix Camp) i es prolonga, fora de Catalunya, fins a Córdoba passant per Conca. A Gandesa també s’inicien tres vies secundàries: la C-43 fins a Benifallet (que enllaça amb l’eix de l’Ebre), la TV-1231 fins a la Pobla de Massaluca (Terra Alta) i la TV-3531 fins a Bot (Terra Alta). Les intensitats de trànsit es calculaven en 3.800 vehicles diaris a l’N-420 i 2.000 vehicles diaris a la C-43.

Totes aquestes vies passen pel centre urbà de Gadesa, resseguint el centre històric, fet que alenteix el trànsit de pas de l’N-420 i genera queixes per part dels veïns. La situació és especialment greu a la rotonda de la plaça de la Farola, on conflueixen l’N-420 i la C-43, a causa de les dificultats dels camions a l’hora de maniobrar.

La variant nord
Les reivindicacions locals per a la construcció de les variants de Gandesa arrenquen els anys 80 i estaven avalades pels diversos plans sectorials de carreteres redactats pel Govern de l’Estat (titular de l’N-420) i de la Generalitat (titular de la resta de vies). No fou, però, fins l’any 2000 que el Ministeri de Foment va licitar l’Estudi informatiu i d’impacte ambiental de la variant de l’N-420, pel nord de Gandesa, que es va aprovar el 2007.

La variant de l’N-420 seria conjunta entre Gandesa (pel nord) i Corbera d’Ebre (pel sud) i tindria una longitud de 5 quilòmetres. El traçat es definia amb una velocitat de 100 km/h i una calçada de dos carrils de 3,5 metres d’amplària i vorals exteriors d’1,5 metres. Es preveien 3 viaductes, 6 passos superiors, 3 passos inferiors i un mur i es dissenyaven dos enllaços: Gandesa Oest i Gandesa Nord. La inversió total era de 26 milions d’euros (MEUR).

De manera paral•lela a la tramitació de la variant de Gandesa, entre el 2004 i el 2009 es va debatre la possibilitat que l’N-420, en el tram català, formés part del projecte d’AUTOVIA A-68, una via de gran capacitat que ha de comunicar Miranda de Ebro, a Castella i Lleó, amb la costa mediterrània. El juliol de 2009, tanmateix, el Govern de l’Estat es va inclinar per l’opció sud, que aprofitava l’N-232 per Morella i fins a Vinaròs (País Valencià). Els alcaldes dels municipis del tram català de l’N-420 van reconèixer que s’havia perdut una oportunitat per ampliar i millorar la carretera i garantir la construcció de les variants pendents, en concret la de Gandesa, la de Corbera d’Ebre (Terra Alta) i la de Riudecols (Baix Camp).

El 2008 es va licitar la redacció del projecte constructiu de la variant de l’N-420 amb l’objectiu inicial de començar les obres el 2010. Aquest termini, però, no es va complir i els successius Pressupostos de l’Estat no van contemplar partides significatives per aquest projecte.
Variants de Gandesa previstes Font: Pla territorial parcial de les Terres de l'Ebre
La variant sud
El Pla d’infraestructures del transport de Catalunya 2006-2026 va preveure la construcció d’una variant sud de Gandesa per connectar la C-43 (que acaba el seu recorregut a Gandesa) i l’N-420, a l’oest de la capital de la Terra Alta. La nova infraestructura es justificava per tal de millorar la comunicació entre l’eix de l’Ebre (C-12) i l’N-420 en direcció a Aragó.

L’any 2009 es van iniciar els estudis informatius i d’impacte ambiental de la variant sud, que es van presentar a informació pública el 2011 i es van aprovar el 2013. La nova carretera tindria 4 quilòmetres de llargada i suposaria una inversió de 20 MEUR. El traçat s’iniciava al futur enllaç oest de la variant de l’N-420 i finalitzava a la C-43, al sud de Gandesa, a mig quilòmetre del barri de les Planes. La secció de la carretera seria de 10 metres d’amplada, formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres. Al mig del recorregut es preveia un enllaç amb la TV-3531 (Gandesa-Bot) amb un pas sota el tronc de la carretera i una rotonda a cada costat.

L’abril de 2015 el Departament de Territori i Sostenibilitat va licitar la redacció del projecte constructiu de la variant sud. El mes de juliol el va adjudicar per 496.000 euros amb l’objectiu d’enllestir-lo el 2016. No obstant això, no hi havia data prevista per a l’inici de les obres.

La variant est
A més de les variants de l’N-420 i la C-43, el POUM de Gandesa preveia, en els seus estudis previs, una nova via de connexió amb el polígon industrial de les Planes. Aquest polígon estava situat a l’est de Gandesa i es relacionava amb el nucli urbà únicament a través del carrer del Pouet de la Plana. La nova via comunicaria la C-43 (en el mateix punt on s’inicia la variant sud) amb l’N-420, a un quilòmetre a l’est de l’entrada al nucli urbà. Malgrat creuar el polígon aquesta via actuaria, a la pràctica, de variant est de Gandesa enllaçant la C-43 amb l’N-420 en direcció al Camp de Tarragona.

El POUM de Gandesa, que havia de substituir les Normes Subsidiàries aprovades el 1990, va iniciar els estudis previs l’any 2008 però la crisi econòmica en va aturar el desplegament. No hi havia data prevista per a la seva aprovació inicial.

Tres variants, cap d’elles en obres
Així doncs a mitjan 2015 encara no s’havien iniciat les tres variants previstes a Gandesa: la nord (que havia d’executar l’Estat), la sud (la Generalitat) i l’est (l’Ajuntament). La variant nord i la variant sud estaven en fase de redacció del projecte constructiu per bé que sense data d’inici de les obres mentre la variant est depenia del nou POUM, que estava aturat.

L’alcalde de Gandesa, Carles Luz, reclamava que les dues variants es fessin de manera conjunta per millorar la seva funcionalitat. A més recordava que dues capitals de comarca creuades per l’N-420 (Móra d’Ebre i Gandesa) sí que disposaven de variant.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Terra Alta