Actualitzat a 7/10/2015
Les tres variants que han de contribuir a allunyar el trànsit del centre urbà de Gandesa estan en un estat de tramitació poc avançat malgrat que el 2015 la Generalitat licita el projecte constructiu de la variant sud.
Gandesa (3.091 habitants el 2014) és la capital de la Terra Alta. Es localitza fora dels grans eixos de comunicació de Catalunya per bé que creua el nucli urbà una via que forma part de la xarxa bàsica primària, l’N-420, que s’inicia a Reus (Baix Camp) i es prolonga, fora de Catalunya, fins a Córdoba passant per Conca. A Gandesa també s’inicien tres vies secundàries: la C-43 fins a Benifallet (que enllaça amb l’eix de l’Ebre), la TV-1231 fins a la Pobla de Massaluca (Terra Alta) i la TV-3531 fins a Bot (Terra Alta). Les intensitats de trànsit es calculaven en 3.800 vehicles diaris a l’N-420 i 2.000 vehicles diaris a la C-43.
Totes aquestes vies passen pel centre urbà de Gadesa, resseguint el centre històric, fet que alenteix el trànsit de pas de l’N-420 i genera queixes per part dels veïns. La situació és especialment greu a la rotonda de la plaça de la Farola, on conflueixen l’N-420 i la C-43, a causa de les dificultats dels camions a l’hora de maniobrar.
La variant nord
Les reivindicacions locals per a la construcció de les variants de Gandesa arrenquen els anys 80 i estaven avalades pels diversos plans sectorials de carreteres redactats pel Govern de l’Estat (titular de l’N-420) i de la Generalitat (titular de la resta de vies). No fou, però, fins l’any 2000 que el Ministeri de Foment va licitar l’Estudi informatiu i d’impacte ambiental de la variant de l’N-420, pel nord de Gandesa, que es va aprovar el 2007.
La variant de l’N-420 seria conjunta entre Gandesa (pel nord) i Corbera d’Ebre (pel sud) i tindria una longitud de 5 quilòmetres. El traçat es definia amb una velocitat de 100 km/h i una calçada de dos carrils de 3,5 metres d’amplària i vorals exteriors d’1,5 metres. Es preveien 3 viaductes, 6 passos superiors, 3 passos inferiors i un mur i es dissenyaven dos enllaços: Gandesa Oest i Gandesa Nord. La inversió total era de 26 milions d’euros (MEUR).
De manera paral•lela a la tramitació de la variant de Gandesa, entre el 2004 i el 2009 es va debatre la possibilitat que l’N-420, en el tram català, formés part del projecte d’
AUTOVIA A-68, una via de gran capacitat que ha de comunicar Miranda de Ebro, a Castella i Lleó, amb la costa mediterrània. El juliol de 2009, tanmateix, el Govern de l’Estat es va inclinar per l’opció sud, que aprofitava l’N-232 per Morella i fins a Vinaròs (País Valencià). Els alcaldes dels municipis del tram català de l’N-420 van reconèixer que s’havia perdut una oportunitat per ampliar i millorar la carretera i garantir la construcció de les variants pendents, en concret la de Gandesa, la de Corbera d’Ebre (Terra Alta) i la de Riudecols (Baix Camp).
El 2008 es va licitar la redacció del projecte constructiu de la variant de l’N-420 amb l’objectiu inicial de començar les obres el 2010. Aquest termini, però, no es va complir i els successius Pressupostos de l’Estat no van contemplar partides significatives per aquest projecte.