Divendres 23 de Juny de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-27 TARRAGONA-MONTBLANC
Moisès Jordi
Esquema de l'autovia A-27 (2013) Elaboració: Moisès Jordi
Actualitzat a 21/8/2015

El Ministeri de Foment confia a enllestir els trams de l’autovia A-27 entre Tarragona i Valls el 2016 i el tram Valls-Montblanc el 2019, en tots els casos amb diversos anys de retard respecte a les previsions inicials. La connexió entre Montblanc i Lleida, per la seva banda, genera discrepàncies davant les dificultats econòmiques per desdoblar l’N-240: diverses entitats reclamen la gratuïtat de l’AP-2, el Govern català vol prohibir el pas de camions i Foment aplica bonificacions al pas de camions per l’autopista i vol fer una variant a Juneda.


Antecedents 2005, 2006, 2007, 2008, 2010, 2012, 2013

L’N-240 és una carretera estatal que uneix Tarragona amb Bilbao passant per Lleida, Osca, Pamplona i Vitòria. El tram que transcorre per Catalunya, d’un sol carril per sentit de circulació, neix a Tarragona, supera Valls per l’est i arriba a Montblanc pel coll de Lilla. A partir de llavors discorre paral•lelament a l’AP-2 fins a Les Borges Blanques i Lleida. Les intensitats mitjanes diàries de trànsit (IMD) són força variables en funció del tram, des dels 13.573 vehicles diaris entre Tarragona i Valls (any 2011) als 2.719 del tram entre Valls i Montblanc.

El Pla de carreteres aprovat pel Govern de la Generalitat el 1995 proposava desdoblar l’N-240 entre Tarragona i Montblanc (27,4 quilòmetres) per convertir-la en l’autovia A-27. L’objectiu principal era millorar la connexió de l’àrea urbana de Tarragona amb Lleida i el centre de la Península Ibèrica.

L’any 1999 el Ministeri de Foment va presentar l’Estudi informatiu i d’impacte ambiental de l’A-27 Tarragona-Montblanc, que es va aprovar l’any 2003. El traçat es dividia en quatre trams: Tarragona-el Morell (7,8 km), el Morell-variant de Valls (9,5 km), variant de Valls (5 km) i Valls-Montblanc (5,1 km). L’autovia tenia un recorregut diferent al de l’N-240: entre Tarragona i Valls el traçat es desplaçava uns dos quilòmetres a l’oest, superava Valls amb una nova variant per l’oest i entre Valls i Montblanc es creava un túnel sota el coll de Lilla d’1,5 quilòmetres. La inversió prevista total era d’uns 270 milions d’euros.

Entre els anys 2004 i 2005 es va licitar i adjudicar la redacció dels projectes constructius dels quatre trams de l’A-27 i entre 2006 i 2008 es van licitar i adjudicar les obres. Durant la tramitació del projecte es van succeir diverses reivindicacions per part d’ajuntaments i entitats que reclamaven l’allargament del túnel de Lilla per reduir l’impacte sobre aquest nucli, el replantejament de la variant de Valls a l’est del nucli urbà, la no afectació de la mina dels Tarragonins a Constantí o un segon accés al polígon petroquímic nord des del Morell. Tot i que no es van produir canvis significatius en el traçat, els projectes constructius definitius van introduir petites modificacions per reduir les afectacions.

El PLA D'INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA, aprovat el 2006 pel Govern de la Generalitat, va apostar per prolongar l’autovia A-27 des de Montblanc fins a Lleida de tal manera que hi hauria una via alternativa i sense peatge a l’autopista AP-2. D’aquesta manera la infraestructura formaria part del nou eix d’autovies (A-27, A-22, A-23, A-21, A-15) que, seguint l’N-240, preveien unir Catalunya i el País Basc per Osca. Tot i que s’havia especulat amb la possibilitat que el traçat de l’A-27 Montblanc-Lleida seguís la C-14 fins a Tàrrega i allà enllacés amb l’autovia A-2, finalment es va optar pel desdoblament de l’N-240 per les Borges Blanques. El juny de 2007 el Ministeri de Foment va iniciar la redacció de l’Estudi informatiu i d’impacte ambiental de l’A-27 entre Montblanc i Lleida per bé que no descartava la possibilitat d’alliberar el peatge de l’AP-2 entre aquestes dues ciutats.

Aturada de les obres
El febrer de 2008 es van iniciar els treballs dels tres primers trams (Tarragona-el Morell, el Morell-Valls i variant de Valls) i un any més tard del tram Valls-Montblanc. Les obres avançaven lentament a causa de les dificultats que comportava la galeria d’aigua de la mina dels Tarragonins que, en dos punts (al polígon Riu Clar de Tarragona i al terme municipal de Constantí) coincidia amb el traçat de l’autovia. A més, la presència d’argiles expansives al coll de Lilla, un material geològic abundant a la Conca de Barberà i que té tendència a desplaçar-se amb la humitat, obligava a efectuar canvis per reforçar el túnel projectat.

El juliol de 2010 el Ministeri de Foment va enunciar que, a causa de la crisi econòmica i les mesures d’austeritat per reduir el dèficit, es rescindiria el contracte amb Acciona per construir el tram Valls-Montblanc de l’A-27. Això suposaria aturar completament les obres –que estaven executades en un 30%- amb l’objectiu de reduir el cost del tram que, amb 105 milions d’euros, era el més car de tots a causa del túnel de Lilla. D’aquesta manera caldria reiniciar tot el procés: redacció d’un nou projecte, noves expropiacions, estudi d’impacte ambiental i noves licitacions i execucions. Tot i que, en principi, la mesura no afectava els altres tres trams, el cert és que les obres d’aquests també van quedar aturades a l’espera de saber si es produirien més canvis.

L’aturada de les obres va ser fortament criticada pels agents econòmics i polítics del Camp de Tarragona. Les patronals tarragonines van exigir que “es considerés molt fermament una decisió que hipotecava el futur de les comarques de Tarragona”. Per la seva banda la Diputació de Tarragona, governada per CiU i PP, va expressar “el rebuig i indignació” a una decisió que suposava “un greu perjudici per al desenvolupament”.
Obres aturades a l'A-27 entre Valls i Montblanc Foto: Agència Catalana de Notícies
Es reprenen les obres fins a Valls
Durant els primers mesos de 2011 es van reprendre les obres dels tres primers trams de l’A.27. De fet els Pressupostos Generals de l’Estat del 2011 havien reservat una partida de 50 milions d'euros per l’A-27: 26,6 pel tram Tarragona-el Morell (preveient-hi perioditzacions d'inversió fins al 2012), 15,1 pel Morell-variant de Valls (fins al 2014) i 7,6 per la variant de Valls (fins al 2013).

Pel que fa al tram entre Valls i Montblanc, on les obres seguien aturades, el Ministeri de Foment va descartar que es rescindís el contracte per bé que negociava amb Acciona, l’empresa adjudicatària, una rebaixa en el cost del projecte. Una altra possibilitat per desencallar les obres del tram Valls-Montblanc era buscar una fórmula de finançament públicoprivada per bé que, segons Foment, cap entitat financera volia assumir el risc geotècnic associat al túnel de Lilla a causa de la presència d’argiles expansives.

El febrer de 2012 la nova ministra de Foment, Ana Pastor, va anunciar el nou Pla d’Infraestructures, Transports i Habitatge 2012-2024, que marcava les prioritats i els programes de futur tenint en compte les limitacions pressupostàries. Entre les actuacions a desenvolupar fins el 2024 en l’àmbit de carreteres hi havia l’autovia A-27 des de Tarragona fins a Lleida tot i que no es concretava si, en el tram Montblanc-Lleida, s’aprofitaria l’AP-2 o es faria un nou traçat.

Durant el 2012 els esforços de Foment es van concentrar en el tram Tarragona-el Morell. Els Pressupostos Generals hi havien assignat una partida de 27 milions d’euros que havien de servir per finalitzar les obres. En canvi en els dos trams entre el Morell i Valls només es preveien 12 milions d’euros, fet que va provocar un alentiment dels treballs.

Proposen alliberar el peatge de l’AP-2 entre Montblanc i Lleida
El juny de 2012 dues entitats de les Garrigues i la Conca de Barberà, l’Ateneu Popular Garriguenc i Conca 21, van presentar una proposta per evitar el desdoblament de l’N-240 entre Montblanc i Lleida. Proposaven com a alternativa alliberar el peatge de l’AP-2 entre aquestes dues ciutats amb l’objectiu de fer un ús eficient de les infraestructures existents, evitar el cost econòmic i l’impacte ambiental del desdoblament i reduir la sinistralitat a l’N-240. De fet aquesta possibilitat estava essent estudiada pel Ministeri de Foment en l’Estudi informatiu i d’impacte ambiental del tram.

Segons les entitats, que recollien dades de Foment, el cost del desdoblament de l’N-240 podria ascendir als 305 milions d’euros, una quantitat que en la seva opinió no seria assumible a curt i a mitjà termini pel Govern de l’Estat. Per contra l’alliberament del peatge tindria un cost molt menor, d’uns 129 milions d’euros, ja que la concessió de l’AP-2 s’esgota en un període de temps relativament curt, el 2021. Una altra opció, segons les entitats, seria esperar a l’any 2021 ja que, en aquest cas, l’alliberament podria ser gratuït.

Cal tenir en compte que l’N-240 tenia, l’any 2011, una intensitat mitjana diària de trànsit de 10.032 vehicles en el tram entre Lleida i Montblanc, una mica per sota dels 15.000 que s’acostuma a considerar com a límit per justificar el desdoblament. Es tracta d’una intensitat molt similar a la de l’autopista AP-2 (10.042) que, no obstant això, està dimensionada per uns 40.000 vehicles diaris. Tanmateix el cost del peatge entre Montblanc i Lleida (5,75 euros pels vehicles lleugers i 12,75 pels pesants) impedia una major utilització de l’autopista.

La proposta de les dues entitats fou ben rebuda pels alcaldes de la zona, tal com es podia constatar en un reportatge d’El Punt Avui del 6 de juny. L’alcalde de Lleida, Àngel Ros (PSC), considerava bàsica la connexió de Lleida amb el port de Tarragona i recordava que, en el passat, s’havien alliberat peatges a Barcelona i Tarragona. Per la seva banda l’alcalde de Montblanc, Josep Andreu (ERC), tot i que es mostrava favorable a la idea, considerava que no es duria a terme ja que “la resta de municipis de Catalunya també ho demanarien”. L’alcalde de les Borges Blanques, Enric Mir (CiU), assegurava que un dels principals problemes de l’N-240 era l’elevat percentatge de vehicles pesants que es dirigeixen a Lleida. Finalment l’alcalde de Juneda, Antoni Villas (CiU) recordava que en aquest terme municipal es produïen nombrosos accidents i considerava que l’alliberament de l’AP-2 podria ser una bona solució sempre i quan es milloressin els accessos als pobles per on passa l’N-240.

Els pressupostos de 2013 aturen l’A-27 al Morell
A finals de setembre de 2012 es va fer públic el Projecte de Llei dels Pressupostos Generals de l’Estat per al 2013 segons el qual l’A-27 s’emportava únicament 17 milions d’euros. D’aquests, un total de 16 eren pel tram Tarragona-el Morell fet que evidenciava que no podria estar acabat pel 2012 tal com s’havia previst mesos enrere. El milió d’euros restant era pel tram el Morell-variant de Valls, mentre que els altres dos trams no estaven pressupostats.

La constatació que el desdoblament de l’A-27 quedaria aturat al Morell va aixecar les crítiques per part de representants polítics i econòmics del Camp de Tarragona. Així el diputat de CiU, Jordi Jané, recordava que la principal funció de l’A-27 era connectar el port de Tarragona amb Lleida i criticava tant el govern del PSOE com el del PP per no haver apostat per aquesta infraestructura.

L’octubre de 2012 el Consell de Cambres de Comerç de Catalunya –format per tretze cambres catalanes- va reclamar a l’Estat la construcció urgent de l’A-27 entre Tarragona i Lleida. Les tretze cambres van signar un “Manifest en favor de l’A-27” en què es reivindicava la importància de la infraestructura pel dinamisme empresarial de Lleida i de les Terres de Ponent en especial pels sectors portuari, químic i turístic. Així mateix es defensava la importància de l’eix viari Tarragona-Sant Sebastià per corregir el disseny radial de la xarxa de carreteres de l’Estat i per comunicar el teixit econòmic del País Basc, Navarra, Aragó i Catalunya.

El desembre el Congrés dels Diputats va aprovar els Pressupostos Generals sense canvis en relació a l’A-27. A finals d’any, les obres es concentraven al tram Tarragona-el Morell –sense data prevista per a la inauguració- mentre seguien encallats el desdoblament fins a Montblanc i l’Estudi informatiu fins a Lleida.
L'N-240 a l'alçada de les Borges Blanques Foto: Agència Catalana de Notícies
S’inaugura el tram Tarragona-el Morell
El mes d’agost de 2013 la ministra de Foment, Ana Pastor, va inaugurar el tram de l’A-27 entre Tarragona i el Morell (7,8 quilòmetres), quatre anys més tard del que s’havia previst inicialment. Pastor va assegurar que la voluntat de Foment era continuar l’autovia però va reconèixer que no hi havia cap data prevista per la resta de trams i que caldria esperar a conèixer els pressupostos de 2014. La ministra explicava que s’estaven estudiant diverses fórmules de finançament per bé que va rebutjar la possibilitat del peatge.

Un mes més tard es va saber que la concessionària d’autopistes Abertis estava negociant amb les administracions una fórmula per assumir el cost (136 milions d’euros) de la construcció de l’autovia A-27 entre el Morell i Montblanc. Alguna de les possibilitats seria l’allargament de concessions de les autopistes que gestiona Abertis -entre elles l’AP-2-, el cobrament de peatges únicament als camions de mercaderies o el pagament diferit de les obres (per bé que en aquest últim cas caldria tornar a fer un concurs públic per adjudicar l’obra).

Represa de les obres fins a Valls
Els Pressupostos Generals de 2014 van atorgar 15 milions d’euros al tram el Morell-variant de Valls, que tenia un grau d’execució una mica superior al 50%. Les obres es van reprendre el febrer de 2014 per bé que no estava clara la data de finalització.

D’altra banda, el juny de 2014 la ministra de Foment, Ana Pastor, va enunciar que el Govern espanyol havia aconseguit recuperar 8,5 milions d'euros addicionals per activar les obres del tercer tram de l'autovia A-27, el de la variant de Valls, fins llavors paralitzat i, inicialment, sense partida pressupostària. Les obres es van reiniciar poques setmanes més tard.

El Govern català estudia alternatives pel desdoblament
El setembre de 2014 el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va anunciar que s’havia assolit un principi d’acord amb Abertis per enllestir l’A-27 fins a Montblanc i desdoblar l'N-240 entre les Borges Blanques i Lleida. L’acord es basaria en l’entrada de capital privat, fonamentalment Abertis, per executar el tram Valls-Montblanc, amb un cost de 136 milions d’euros. D’aquesta manera no caldria refer el projecte per fer-lo més econòmic com s’havia especulat. També s’executaria amb capital privat el tram entre les Borges Blanques i Lleida, que ha de costar 100 milions d’euros i que ha d’incloure una variant a Juneda. En canvi el tram Montblanc-les Borges Blanques no es desdoblaria a curt termini a causa de la presència de l’autopista en paral•lel i la menor sinistralitat.

A canvi de finançar part de l’obra, Abertis es veuria compensada a través d’alguna fórmula que encara estava per definir. Algunes de les opcions serien incrementar el trànsit de l’AP-2 (fent-la obligatòria pels camions en el tram no desdoblat o creant bonificacions per diversos tipus de vehicles), retornar l’import en el moment de la liquidació de la concessió o allargar la concessió de l’AP-2 i l’AP-7. En tot cas l’A-27 seria lliure de peatge tant en el tram Tarragona-Montblanc com en el tram les Borges Blanques-Lleida.

L’anunci va ser aplaudit per la Cambra de Comerç de Tarragona, que va recordar la importància de connectar el port de Tarragona amb la plana agrícola de Lleida i l’interior de la Península, per bé que va remarcar que calia evitar un sobrecost pel trànsit de mercaderies que es veuria obligat a circular per l’AP-2. Per la seva banda les entitats Conca 22 i Ateneu Popular Garriguenc seguien defensant com a millor opció l’alliberament del peatge de l’AP-2.

L’acord, tanmateix, no havia comptat amb la participació del Ministeri de Foment, titular de la infraestructura. Ana Pastor no veia amb mals ulls alguns aspectes de la proposta per bé que descartava la via concessionària i subratllava que el tram Valls-Montblanc es faria per via pressupostària.

El Ministeri bonifica els camions que passen per l’AP-2
El febrer de 2015 el Ministeri de Foment va posar en marxa un sistema de bonificacions a l’AP-2 pels camions per tal d’evitar que aquests passessin per la carretera N-240 en el tram entre Montblanc i Les Borges Blanques. Les bonificacions oscil•laven entre el 35% i el 50% del cost del peatge. Aquesta solució era similar a la que s’aplicava des de feia uns mesos a l’N-II a les Comarques Gironines per bé que en aquest darrer cas s’havia optat per la prohibició absoluta de la circulació de camions a la carretera nacional. En aquest sentit el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, defensava la restricció total del trànsit de camions per l’N-240 i considerava les bonificacions com una mesura insuficient.

Paral•lelament, el Ministeri de Foment es comprometia a realitzar un estudi d’alternatives per a la millora de la capacitat de la carretera N-240 entre Les Borges Blanques i Lleida amb la possibilitat de fer una variant al terme municipal de Juneda. D’aquesta manera l’opció del desdoblament semblava descartada almenys a curt termini.

Fins a Valls el 2016 i fins a Montblanc el 2019
L’agost de 2015 es va saber que el projecte de Pressupostos Generals de l’Estat de 2016 fixava una partida de 10,6 milions d’euros per l’A-27 repartida entre el tram el Morell-Valls (7,6 milions d’euros) i la variant de Valls (3,0 milions d’euros). Dos mesos abans el Ministeri de Foment havia assegurat que aquests trams estarien enllestits a finals de 2015 però la inclusió de la partida en els Pressupostos ho descartava.

Per la seva banda, en el tram Valls-Montblanc es reservava una petita partida pel 2016 (2,9 milions d’euros) que podria servir per reactivar l’obra. A més els Pressupostos feien una previsió d’assignació, per aquest tram, de 86 milions d’euros fins el 2019. Els alcaldes de Valls i Montblanc, en un comunicat conjunt, van alertar que el desdoblament fins a Valls sense continuïtat podria generar problemes circulatoris i embussos a les entrades a la capital de l’Alt Camp, al coll de Lilla (N-240) i a l’estret de Riba (C-14).

A finals d’agost de 2015 seguia en obres l’A-27 en els trams el Morell-Valls i la variant de Valls amb l’objectiu d’inaugurar-los el 2016. En canvi el tram Valls-Montblanc continuava aturat per bé que la intenció era enllestir-lo el 2019. La resta de l’N-240 seguia pendent de l’Estudi informatiu per bé que en el tram Montblanc-les Borges Blanques ja funcionava el sistema de bonificacions per evitar el pas de camions (considerat insuficient pel govern català) i en el tram les Borges Blanques-Lleida s’estudiaven alternatives de traçat per reduir la sinistralitat i evitar el pas pel nucli de Juneda.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Alt Camp, Conca de Barberà, Tarragonès