El 9 de juny de 2011 el Ministeri de Foment va fer la presentació pública del projecte de variant a Tremp (Pallars Jussà). A l’acte no va assistir cap membre de l’Ajuntament del Baix Pallars, a causa del desacord amb el traçat i amb el fet que es realitzés fora del Pallars Sobirà. Durant la presentació el cap de la Unitat de Carreteres de Lleida, Juan Antonio Romero, va reconèixer la complexitat dels terrenys però va assegurar que el túnel oferiria la màxima seguretat ja que la perforació seria més lenta del que és normal, es reforçarien les seccions, hi hauria trams amb contrabòveda i el túnel es revestiria de formigó. Així mateix el Ministeri de Foment va enunciar que, com a mesura de prevenció, instal•laria dos sismògrafs i realitzaria peritatges sobre l’estat de 150 habitatges abans de l’inici dels treballs de perforació. Tot i això alguns veïns van decidir contractar notaris pel seu compte per analitzar l’estat de les seves cases a l’inici de les obres.
Un mes més tard, a principi de juliol, el Departament de Territori i Sostenibilitat (DTES) de la Generalitat va enviar a Foment un informe de l’Institut Geològic de Catalunya (IGC) en el qual donava la raó a l’Ajuntament i alertava dels riscos de la perforació. Així, assenyalava que l’elevada fragmentació del massís podia afavorir la formació de despreniments de roques que afectessin els habitatges. Per això recomanava a Foment un estudi de perillositat del pendent pròxim a Gerri i una anàlisi de les vibracions que es poguessin produir durant les voladures. També reclamava garantir la integritat de la Font de la Sal tot recordant que, a la Vall d’Aran, la construcció d’una central hidroelètrica a Eth Pont de Réi (Bausen) havia comportat anys enrere la desaparició de les termes de Les.
L'Estat renuncia al projecte
A finals de 2011 l'empresa adjudicatària va decidir aturar de forma busca les obres de la variant de Gerri ja que els Pressupostos Generals de 2012 no contemplaven cap partida pressupostària. L’alcalde del Baix Pallars, Josep Maria Semino (Progrés Municipal), es va mostrar satisfet per la frenada de les obres al considerar que permetria posar sobre la taula de nou les tres reivindicacions de l’Ajuntament: enllaç nord, més mesures de seguretat i garantia de supervivència per la Font de Sal.
Tanmateix, les obres no es van reprendre i el novembre de 2012 el Ministeri de Foment va fer oficial la renúncia al projecte de variant de Gerri de la Sal a causa de l'elevat cost i els problemes pressupostaris vinculats a la crisi econòmica. A canvi oferia a l'Ajuntament la possibilitat de millorar la travessia actual amb un voladís que havia de permetre eixamplar lleugerament la vorera i la calçada.
L'alcalde de Baix Pallars, Josep Maria Semino, en declaracions a
El Punt Avui, es va mostrar satisfet amb aquesta solució ja que la considerava millor que la variant projectada per Foment. Per contra l'alcalde de Sort i president del Consell Comarcal del Pallars Sobirà assegurava que no resoldria el coll d'ampolla existent en el principal accés a la comarca i revindicava una variant nord que complís les mesures demandades pels veïns i el consistori de Baix Pallars.
D'altra banda l'Associació de Veïns Lo Pedrís del Baix Pallars va denunciar que, després de l'aturada de les obres, no s'havien retirat les deixalles acumulades, entre les quals ferros, fustes, casetes d'obra, senyals o bidons. Arran d'aquesta denúncia, durant el mes de maig de 2013 Foment va netejar l'entorn afectat.
La millora de l'N-260 a informació pública
A inicis de juliol de 2013 el Ministeri de Foment va treure a informació pública el projecte de millora de la travessia de Gerri de la Sal que preveia una inversió de 2,7 milions d'euros. L'actuació consistia en construir una estructura volada sobre el mur actual que dóna a un aparcament situat al costat del riu Noguera Pallaresa. L'ampliació permetria, al llarg de 400 metres, incrementar la calçada des dels 5,50 metres fins als 6 metres i crear noves voreres tant a la banda de l'aparcament com a la banda de les cases. El Ministeri de Foment assegurava que l'obra s'integraria amb l'entorn i tindria en compte la figura de bé cultural d'interès nacional del nucli de Gerri de la Sal.
Els pressupostos de l’Estat de 2014 van incorporar una partida d’1’38 MEUR per la travessia de Gerri de la Sal. Tanmateix, a final de 2013 no hi havia cap previsió d’inici de les obres.
Més informació
baixpallars.blogspot.com