Dijous 23 d ' Octubre de 2014
AUTOVIA C-12 EIX DE L'EBRE. TORTOSA
Moisès Jordi
Esquema de les alternatives proposades per la C-12 a Tortosa Elaboració: Moisès Jordi
Actualitzat a 31/12/2012

El Departament de Territori i Sostenibilitat preveu desdoblar l’eix de l’Ebre al seu pas per Tortosa seguint el traçat actual i soterrant el tronc central a l’alçada de Ferreries. D’aquesta manera descarta l’alternativa que havia defensat l’anterior Govern de la Generalitat que consistia en una variant per l’oest de Tortosa i que tenia el rebuig de l’Ajuntament i de diversos veïns per l’afectació sobre els nuclis de Jesús i Vinallop. Es preveu que el projecte constructiu es presenti el 2013 tot i que no hi ha data per l’inici de les obres.


Antecedents 2008, 2009, 2010

La C-12 és una carretera de titularitat de la Generalitat, que transcorre entre Àger (la Noguera) i Amposta (Montsià). També es coneix com l’eix de l’Ebre perquè una bona part del seu traçat avança en paral•lel al recorregut del riu. A l’alçada de Tortosa creua pel mig del nucli de Ferreries i dificulta la comunicació entre Tortosa i els pobles situats a l’oest de la carretera, com és el cas de Roquetes. A més el tram central de l’eix de l’Ebre, entre Xerta i Tortosa, de 14,5 quilòmetres, té una intensitat mitjana diària de 7.063 vehicles i un índex de sinistralitat molt elevat a causa del seu traçat sinuós, els canvis de rasant i els nombrosos accessos a camins i finques.

L’any 2001 el PLA TERRITORIAL PARCIAL DE LES TERRES DE L’EBRE va proposar el desdoblament de l’eix de l’Ebre entre Lleida i Amposta amb una variant a l’altura de Tortosa. El Departament de Política Territorial i Obres Públiques va decidir iniciar el projecte de desdoblament amb el tram que corresponia a la variant de Tortosa. L’any 2005 en va licitar la redacció de l’Estudi informatiu i d’impacte ambiental.

El març de 2008 va sortir a informació pública l’Estudi informatiu de la variant de Tortosa desdoblada que proposava tres traçats amb diferents graus d’allunyament respecte les àrees urbanes. El primer vorejava per l’oest el nucli urbà de Roquetes i passava a prop de l’Observatori de l’Ebre. El segon, el més central i considerat òptim pel Departament, partia del nucli de Vinallop i avançava cap al nord-oest fins a l’encreuament amb la T-342 (de Roquetes als Reguers), des d’on continuava cap a l’est fins a enllaçar novament amb la C-12 al començament del terme municipal d’Aldover. El tercer era un traçat situat lleugerament més a l’oest.

L’Ajuntament de Tortosa, governat per CiU, rebutjava la segona opció per l’impacte que tindria sobre la urbanització del Canalet del nucli de Jesús (algunes de les cases s’haurien d’enderrocar) i sobre el nucli de Vinallop (que quedaria dividit en dues parts a banda i banda de l’autovia). Diversos veïns de Jesús van formar la Plataforma Salvem lo Canalet per denunciar el projecte i van convocar mobilitzacions els mesos d’abril, maig i juny. Ajuntament i veïns defensaven un traçat alternatiu, situat molt més a l’oest, al costat del canal Xerta-Sènia ja que no afectava edificacions. Tanmateix el Departament rebutjava aquesta opció perquè se situava massa lluny del nucli de Tortosa –a uns 6 quilòmetres- i perquè encaria el projecte –allargava el recorregut-.
La C-12 a l'alçada de Ferreries Foto: Ximo Barberà (baldana.blogspot.com.es)
L’Ajuntament de Roquetes, per la seva banda, coincidia amb el Departament i defensava la segona opció ja que passaria molt a prop de la fàbrica de cablejat Lear, que es trobava mal comunicada per carretera*. A finals de 2009 Lear va tancar, deixant al carrer prop de 500 treballadors, i el consistori va decidir comprar les naus amb l’objectiu d’oferir-les a un preu simbòlic a empreses interessades. L’alcalde de Roquetes, Francesc Gas (ERC), assegurava que el pas d’una autovia a prop de les instal•lacions augmentaria la possibilitat d’atraure negocis.

El gener de 2010 el Departament de Política Territorial va aprovar definitivament l’Estudi informatiu i d’impacte ambiental de la variant de Tortosa, que confirmava que l’opció escollida era el traçat central, per la urbanització del Canalet. Tindria una longitud de 12 quilòmetres, dos carrils per sentit de circulació i un cost previst de 81 milions d’euros. Poc després es va licitar el projecte constructiu, que es va adjudicar el juliol de 2010. Tanmateix la victòria electoral de CiU a les eleccions autonòmiques celebrades la tardor de 2010 va comportar un replantejament del projecte ja que la formació nacionalista havia defensat, en consonància amb l’Ajuntament de Tortosa, una modificació del traçat per tal de no afectar els nuclis de Vinallop i Jesús.

Mentrestant el desdoblament de la resta del traçat de la C-12 estava aturat ja que no hi havia cap data prevista per la presentació dels estudis informatius i d’impacte ambiental. La crisi econòmica iniciada a partir de l’any 2008 no afavoria, d’altra banda, l’optimisme sobre el futur d’aquesta via.

Les eleccions municipals i el debat de la C-12
A principis de 2011 les eleccions municipals van tornar a posar sobre la taula el debat sobre la C-12 al seu pas per Tortosa. L’alcalde de Tortosa i candidat de CiU a la reelecció, Ferran Bel, va criticar el PSC per incorporar en el seu programa electoral l’execució de la variant de la C-12 seguint el traçat actual. Per Bel els socialistes renunciaven a l’alternativa del canal Xerta-Sènia, que fins llavors havien defensat tots els grups municipals.

L’alcaldable del PP, Xavier Dalmau, defensava que el desdoblament seguís el traçat actual de la C-12 i se soterrés el tram que transcorre pel barri de Ferreries. Per la seva banda el candidat d’ICV, Jaume Forcadell, proposava redefinir la variant de Tortosa en funció del traçat global del desdoblament de l’eix de l’Ebre. Les eleccions, celebrades el mes de maig, van donar com a clar guanyador CiU, que va aconseguir la majoria absoluta.

Poques setmanes després els partits PSC, ERC i ICV van lamentar que els Pressupostos de la Generalitat de 2011, aprovats el mes de juliol, no incorporessin cap partida pels estudis informatius del desdoblament de la C-12. De fet el pressupost global per les Terres de l’Ebre havia baixat dels 226 milions d’euros de l’any anterior fins als 65,1 milions d’euros. El president regional d’ERC, Gervasi Aspa, reconeixia que en els últims anys s’havia fet una discriminació positiva de les Terres de l’Ebre perquè el territori ho necessitava però, en la seva opinió, això no justificava una davallada tant gran.
Actuacions previstes en el desdoblament de la C-12 al seu pas per Tortosa Font: Departament de Territori i Sostenibilitat
Desdoblament seguint el traçat actual
El 14 de setembre de 2012 el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va anunciar que finalment el projecte de desdoblament de l’eix de l’Ebre al seu pas per Tortosa no seguiria cap de les alternatives previstes en l’Estudi informatiu sinó que mantindria el traçat actual amb diversos canvis com el soterrament a l’alçada de Ferreries. D’aquesta manera s’evitaria l’afectació sobre el nucli de Vinallop i sobre la urbanització del Canalet de Jesús tot i que, en realitat, ja no es podia parlar de variant. La longitud del traçat es reduïa fins als 6,3 quilòmetres i el cost previst de l’actuació passava de 81 milions d’euros a 72.

L’actuació constava de tres trams, cada un dels quals amb una longitud aproximada de 2 quilòmetres. El primer se situa entre l’encreuament de Vinallop i el pont sobre el canal de la dreta de l’Ebre, i crea una autovia de tipus interurbà –dos carrils per sentit- just al costat de la carretera actual, que seguirà existint per donar servei al trànsit local. El segon tram, entre el pont del canal de la dreta de l’Ebre i la rotonda del pont del Mil•lenari, aprofita la carretera existent i proposa una autovia urbana de dos carrils per sentit més un carril lateral als dos extrems. Finalment entre el pont del Mil•lenari i el poble de Jesús el traçat aprofita els quatre carrils existents si bé en un tram d’1,2 quilòmetres, a l’alçada del poble de Ferreries, se soterra el tronc central de la carretera amb dos carrils (un per sentit) mentre els carrils laterals continuen al mateix nivell de les edificacions existents. D’aquesta manera es pretenia solucionar l’encreuament de la C-12 amb la Rambla Catalunya, que forma la plaça de la Corona d’Aragó i que està regulat per una rotonda semaforitzada, on solen produir-se congestions de trànsit ja que se superen els 15.000 vehicles diaris. En tot el traçat es preveien sis rotondes per enllaçar amb les carreteres i carrers que donen accés als nuclis.

Recoder es va mostrar satisfet per haver arribat a una solució “funcional, útil i tècnicament viable” que satisfeia “totes les parts”. L’alcalde de Tortosa, Ferran Bel (CiU), celebrava que no s’afectés els nuclis de Jesús i Vinallop i destacava que el pas soterrat per Ferreries suposaria una transformació urbanística “de primer ordre” per aquesta zona. Per la seva banda l’alcalde de Roquetes, Francesc Gas (ERC), considerava que el projecte beneficiava tot el territori perquè millorava la fluïdesa del trànsit i la connectivitat entre el nord i el sud de les Terres de l’Ebre. Fins llavors Gas s’havia mostrat favorable al traçat que passava pel costat de les antigues naus de Lear.

La proposta, que coincidia notablement amb la que havia fet el PP de Tortosa a les eleccions municipals, va ser ben rebuda per la majoria d’agents socials, polítics i econòmics de les Terres de l’Ebre. La Plataforma Salvem Lo Canalet es va mostrar satisfeta per l’alternativa proposada tot i que va advertir que no es dissoldrien fins que s’eliminessin les reserves de sòl previstes en el POUM de Tortosa i el Pla territorial parcial de les Terres de l’Ebre. Per la seva banda el portaveu del PSC a l’Ajuntament de Tortosa, Antoni Sabaté, en declaracions a l’informatiu del Canal 21 Ebre, va instar el Govern català a iniciar el més aviat possible les obres de desdoblament de la C-12. Per Sabaté l’alternativa escollida era positiva perquè afavoria la permeabilització de la trama urbana però recordava que en cap cas es tractava d’una variant i que, per tant, no quedava clar quin encaix tindria amb el caràcter estratègic de l’eix de l’Ebre i el seu desdoblament futur.

El novembre de 2012 el Departament de Territori i Sostenibilitat seguia treballant en la redacció del projecte constructiu de la C-12 amb l’objectiu de presentar-lo a informació pública i licitar les obres la primera meitat de 2013. Amb tot no hi havia encara una data d’inici de les obres tenint en compte la manca de recursos econòmics. Tanmateix el conseller Recoder assegurava que era un projecte “important i prioritari”.


Més informació
premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/notapremsavw/detall.do?id=161406

* L’accés a la C-12 des de les naus transcorre pel mig del nucli urbà de Roquetes.

Nota: Fotografies de la C-12 al seu pas per Tortosa cedides per XImo Barberà (http://baldana.blogspot.com.es)
 
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Baix Ebre
Fotogaleria relacionada