El gener de 2012 el diari
El Periódico va revelar unes declaracions de Marià Martí, director gerent del Parc de Collserola, segons el qual el Govern de la Generalitat ja havia redactat el projecte d’ecoducte previst per la declaració d’impacte ambiental. No obstant això al final l’actuació havia quedat fora del pressupost de l’obra i per tant no es va acabar realitzant. Martí lamentava aquesta situació i reconeixia que la integració del turó de Montcada al Parc Natural de Collserola no tenia massa sentit si no existia una connexió biològica i social. Per la seva banda l’alcaldessa de Montcada i Reixac, María Elena Pérez, es mostrava disposada a seguir insistint en la construcció de l’ecoducte ja que, en la seva opinió, la connexió del turó de Montcada amb la serra de Collserola era una prioritat pel municipi.
Reglament d’ús del bus-VAO
El 22 d’octubre de 2012, quan faltaven pocs dies per inaugurar el carril bus-VAO, el director general de Transports de Mobilitat, Ricard Font, i el director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio van presentar la normativa d’ús de la infraestructura. Segons aquesta els vehicles autoritzats per circular-hi són els autobusos, els taxis, els turismes amb tres o més ocupants, les motocicletes, els vehicles per a persones amb mobilitat reduïda i els vehicles ecològics autoritzats (amb una etiqueta identificativa al parabrisa). L’entrada en servei del carril bus-VAO coincidia amb la inauguració de les quatre primeres línies d'autobusos ràpids interurbans de la Generalitat, els denominats Exprés.Cat, que cobreixen els trajectes Barcelona-Ripollet, Barcelona-Sabadell, Barcelona-Terrassa i Barcelona-Cerdanyola del Vallès-UAB.
Finalment es descartava autoritzar el pas de vehicles amb dos ocupants, tal com passa amb el carril bus-VAO de Madrid. Alguns responsables de trànsit havien defensat aquesta opció tenint en compte el baix nombre de cotxes amb tres o més ocupants (la mitjana d’ocupació dels vehicles és d’1,2 persones) però al final es va considerar que la mesura havia de tenir un caràcter exemplificador per afavorir els trajectes compartits.
L’esquema horari de funcionament, durant els dies feiners, és de 6:30 a 13:00 d’entrada a Barcelona i de 16:00 a 20:00 de sortida. La resta del dia, així com els caps de setmana i festius, els carrils no són operatius. Tanmateix aquest model de funcionament general es podrà modificar en funció de les operacions especials de trànsit (cap de setmana, vacances...), en cas d’emergències o per raons de fluïdesa del trànsit. En aquestes circumstàncies excepcionals podran utilitzar el bus-VAO tot tipus de vehicles.
Per tal d’evitar un mal ús de la infraestructura en el carril bus-BAO hi ha un tram central habilitat perque la policia porti a termini la vigilància. La multa prevista en cas d’incompliment és de 200 euros.
S’obre el bus-VAO
Finalment el dilluns 29 d’octubre es va obrir al públic el carril bus-VAO. Durant el primer dia l’afluència va ser força reduïda, prop de 1.500 vehicles comptant autobusos, molt per sota de la previsió d’arribar als 7.500 vehicles i 300 autobusos. Durant el matí van circular en direcció a Barcelona uns 1.200 vehicles i a la tarda, de sortida, prop de 300. Els usuaris del carrils bus-VAO –entre ells els passaters dels busos exprés- van poder comprovar l’estalvi de temps per bé que les congestions existents abans d’arribar als carrils reservats van moderar aquest guany. D’altra banda els primers dies els carrils convencionals de la C-58 van patir les cues habituals dels dies feiners o fins i tot superiors per culpa de l’efecte badoc.
Entre el novembre i el desembre el carril bus-VAO va operar amb tota normalitat, si bé va estar obert a tots els vehicles en les operacions sortida i en un cas excepcional de col•lapse circulatori a causa d’un accident de trànsit. A finals d’any el Servei Català del Trànsit encara no havia fet cap valoració de les primeres setmanes de funcionament del bus-VAO.
Més informació
www20.gencat.cat/portal/site/territori/menuitem.2a0ef7c1d39370645f13ae92b0c0e1a0/?vgnextoid=019a2ea9199b7210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=019a2ea9199b7210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default