Divendres 23 de Juny de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA A-14 I CARRETERA N-230 LLEIDA-VIELHA
Esquema de l'autovia A-14 i carretera N-230 Lleida-Vielha Elaboració: Moisès Jordi
Moisès Jordi
Actualitzat a 31/12/2012

El Ministeri de Foment obre al trànsit un primer tram de set quilòmetres, entre Rosselló i Almenar, de la futura autovia A-14 entre Lleida i Sopeira però la manca de continuïtat al nord i al sud fa que la seva funcionalitat sigui molt escassa. Mentrestant les obres entre Lleida i Rosselló, que permetrien connectar la capital del Segrià amb l’aeroport de Lleida-Alguaire, estan pendents de començar i la resta de trams catalans i aragonesos estan a la fase del projecte constructiu. Aquesta situació, juntament amb les limitacions pressupostàries, genera incertesa sobre el calendari d’obertura de nous trams.


Articles anteriors 2004, 2005, 2006, 2007

La carretera N-230 uneix la ciutat de Lleida amb la frontera francesa a Canejan, a la Val d'Aran, passant, entre d'altres, per les localitats d’Alguaire, Alfarràs, Benavarri, el Pont de Suert i Vielha. Bona part del recorregut de la via transcorre per territori aragonès, en paral•lel al curs del riu Noguera Ribagorçana, i incorpora una important infraestructura, el túnel de Vielha, que suposa l'accés a la comarca de la Val d'Aran.

La conversió de l’N-230 en autovia (A-14) és un projecte que ha estat inclòs, des de fa dècades, en els successius plans d’infraestructures del Govern de l’Estat amb l’objectiu que esdevingui el pas fronterer principal del Pirineu Central. No fou, però, fins l’any 2002 que el Ministeri de Foment va redactar el primer Estudi informatiu, que preveia 187 quilòmetres d’autovia en tot el traçat entre Lleida i la frontera francesa. No obstant això els alcaldes de la Vall d’Aran van rebutjar una via de quatre carrils al seu territori i el projecte es va haver de replantejar. El 2004 es va presentar un nou Estudi informatiu que reduïa el traçat d’autovia a 94,6 km, des de Lleida fins a Sopeira, a l’Alta Ribagorça aragonesa, deixant el tram restant fins a França com a carretera convencional. Del traçat d’autovia, 23,6 quilòmetres pertanyen a Catalunya i 71 a Aragó.

S’aprova l’Estudi informatiu Lleida-Sopeira
El maig de 2006 el Ministeri de Foment va aprovar l’Estudi informatiu del desdoblament de Lleida a Sopeira que preveia una inversió d’uns 720 milions d’euros. Entre el mes de maig i el mes de juliol del mateix any es va adjudicar la redacció del projecte constructiu dels tres trams d’autovia que afecten el territori català: Lleida-Rosselló (6 quilòmetres i un cost de 49 MEUR, amb enllaç a la variant de Lleida), Rosselló-Almenar (10,3 quilòmetres i 38 MEUR) i Almenar-Alfarràs (7,3 quilòmetres i 66 MEUR, al límit amb la província d’Osca). En aquests trams el traçat era completament nou i se situava entre un i tres quilòmetres a l’est de l’N-230. D’aquesta manera s’evitava el pas pels nuclis urbans de Torrefarrera, Rosselló, Alguaire, Almenar i Alfarràs i es donava servei a l’AEROPORT DE LLEIDA-ALGUAIRE, que quedava a un quilòmetre d’una de les sortides de l’autovia.

El 2007 es va inaugurar el nou túnel de Vielha, de 5,2 quilòmetres i tres carrils (dos en direcció nord i un en direcció sud), després de cinc anys d’obres. Substituïa l’antic túnel, considerat el més perillós d’Europa, que quedava únicament pel transport de matèries perilloses i com a galeria d’evacuació. També el 2007 es va publicar l’Estudi informatiu dels trams de l’N-230 entre Sopeira i la frontera francesa a través del túnel de Vielha, on no es plantejava el desdoblament sinó una millora de la via. Havia de suposar una inversió de 567 milions d’euros.

Rosselló-Almenar en obres i Lleida-Rosselló pendent
El 2008 es van licitar, adjudicar i iniciar les obres del tram Rosselló-Almenar i el 2009 es van licitar i adjudicar les obres del tram Lleida-Rosselló i es van iniciar les expropiacions. Entre el 2008 i el 2009 es van adjudicar els projectes constructius dels sis trams corresponents a la província d’Osca mentre el tram intermedi Almenar-Alfarràs seguia en fase de redacció del projecte.

El 2010 el Ministeri de Foment va enunciar que, a causa dels ajustos pressupostaris, suspendria l’execució de diverses infraestructures que ja estaven en obres o bé a punt d’iniciar a tot l’Estat, entre elles els trams Lleida-Rosselló i Rosselló-Almenar de l’A-14. Finalment, però, i davant les pressions d’institucions i entitats Foment va fer marxa enrere i es va comprometre a enllestir els dos trams per tal de donar accés per autovia a l’aeroport de Lleida-Alguaire. Tanmateix, si bé les obres entre Rosselló i Almenar es van reprendre el mateix 2010, el tram Lleida-Rosselló no es va iniciar malgrat que les obres ja estaven adjudicades. Per la resta de trams fins a Sopeira, davant la situació de crisi econòmica, el Ministeri apostava per un sistema de peatge a l’ombra: la construcció i el manteniment es licitarien en règim de concessió a un màxim de 30 anys.

A principis de 2012 les obres del tram Rosselló-Almenar ja estaven enllestides si bé, d’entrada, el Ministeri no es plantejava la seva obertura pel fet que es trobava enmig de dos trams que ni tan sols estaven iniciats. El març de 2012 la ministra de Foment, Ana Pastor, va enunciar que aquell any es reprendrien les obres entre Lleida i Rosselló per tal de donar continuïtat al tram acabat. Així mateix va assegurar que es donaria un nou impuls al tram Almenar-Alfarràs i als trams de la província d’Osca, tots ells en fase de redacció del projecte constructiu. Pastor també va explicar que es milloraria el tram entre Sopeira i la frontera francesa –en fase d’Estudi informatiu- malgrat que continuava descartant l’ampliació a autovia.

Obertura del tram Rosselló-Almenar
El 19 de maig de 2012 el Ministeri de Foment va posar en servei 7 quilòmetres del tram Rosselló-Almenar, sense inauguració oficial i sense avís previ, notificat únicament a través d’un comunicat de premsa de Foment. També s’obrien els 2,2 quilòmetres de vials que connecten els dos extrems del tram inaugurat amb els enllaços d’Alguaire i Almenar a l’N-230. La resta de 3 quilòmetres del tram Rosselló-Almenar, situats als dos extrems, es mantindran tancats fins a l’execució dels trams adjacents.

La funcionalitat del tram inaugurat era molt escassa ja que la via no tenia continuació ni pel sud ni pel nord. La seva utilització només tenia cert sentit com a alternativa a l’N-230 amb l’objectiu d’evitar el pas per la travessia urbana d’Alguaire i Almenar tot i que, en aquest cas, el recorregut era més llarg a causa dels enllaços. La subdelegada del Govern espanyol a Lleida, Inma Manso, va justificar l’obertura per evitar el deteriorament de la via i per impedir les curses il•legals que s’hi havien detectat. Manso va assegurar que s’estava treballant per reprendre les obres del tram Lleida-Rosselló però no va voler concretar dates.

El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, va reaccionar a la inauguració assegurant que pràcticament ningú utilitzaria la nova via. Per Reñé aquesta obra demostrava la ineficàcia del Govern espanyol a l’hora de planificar infraestructures sobre el territori alhora que reclamava que els Pressupostos de l’Estat de 2012 incloguessin una partida suficient per continuar l’autovia. En la mateixa línia el portaveu de CiU al Congrés dels Diputats, Josep Antoni Duran i Lleida, qualificava d’”escandalosa” l’obertura del tram i es preguntava “qui va planificar gastar inútilment aquests diners”.

El 22 de maig, pocs dies després de la inauguració, el diari La Vanguardia informava que alguns dels veïns expropiats pel tram obert encara no havien cobrat l’import acordat per les expropiacions. Així mateix, segons el rotatiu, Foment tenia pendent l’abonament de diverses factures a restaurants i bars d’Alguaire i Almenar i a veïns que havien cedit maquinària o havien fet treballs específics com a subcontractats per la Unió Temporal d’Empreses encarregada de l’obra.

Incertesa sobre la resta del traçat
A finals de 2012, tres anys i mig després que s’adjudiquessin les obres, el tram Lleida-Rosselló continuava pendent d’inici. Els Pressupostos Generals de l’Estat de 2013, aprovats el desembre, preveien una partida de 19 milions d’euros pel pagament de les expropiacions però no per les obres de cap més tram. D’aquesta manera es feia evident que el tram Lleida-Rosselló no podria entrar en servei a curt termini.

La resta de trams fins a Sopeira estaven encara en la fase de redacció del projecte constructiu i no hi havia data prevista per la seva aprovació i per la licitació, adjudicació i inici de les obres. D’aquesta manera la posada en funcionament de tot el desdoblament entre Lleida i Sopeira era una incògnita tot i que les limitacions pressupostàries vinculades a la crisi econòmica no permetien ser massa optimistes.

D’altra banda el tram entre Sopeira i la frontera francesa, que comportaria la millora de la carretera però no el desdoblament, estava encara en fase d’Estudi informatiu, pas previ a elaborar el projecte constructiu.
 
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Alta Ribagorça, Pallars Jussà, Segrià, Val d'Aran