Divendres 24 d ' Octubre de 2014
AUTOVIA A-2 A LES COMARQUES GIRONINES
Moisès Jordi
Esquema de l'estat dels trams de l'N-II a les comarques gironines Elaboració: Moisès Jordi
Actualitzat a 31/12/2011

El desdoblament de l’N-II a les comarques gironines continua encallat durant el 2011 mentre s’intensifiquen les protestes de la societat civil gironina que reclama la represa dels tres trams que es van aturar per motius econòmics. El nou Govern del PP es compromet a executar l’A-2 malgrat la situació de crisi i retallades pressupostàries. Mentrestant estan a punt d’inaugurar-se els vuit carrils de l’AP-7 a Girona que, un cop construïts els enllaços, seran compartits amb l’A-2.

Antecedents 2004, 2005, 2007, 2008, 2009, 2010

L’N-II (A-2 en els trams que ja disposen de dos carrils per sentit) és la carretera que uneix Madrid i el pas fronterer de la Jonquera passant per Guadalajara, Saragossa, Lleida, Barcelona i Girona. Al seu pas per les comarques gironines prové del litoral del Maresme i, a partir de Malgrat de Mar, penetra cap a l’interior en direcció a Tordera (on enllaça amb la C-32). A partir de Maçanet de la Selva i fins a la frontera amb França se situa en paral•lel a l’autopista AP-7, excepte en les variants de Girona i Figueres que passen per l’est d’aquestes poblacions. L’any 2008 el tram entre Tordera i Girona tenia una Intensitat Mitjana Diària (IMD) de trànsit de 26.173 vehicles -dels quals prop d’un 20% vehicles pesants- molt per sobre dels 15.000 vehicles que s’acostuma a considerar com a límit per justificar el desdoblament.

Els primers tràmits per desdoblar l’N-II a les comarques gironines i convertir-la en una autovia de quatre carrils –dos per sentit- es van iniciar els anys 80. No obstant això els primers treballs no es van emprendre fins el 2004. L’any 2007 el Ministeri de Foment va inaugurar el tram Caldes de Malavella-Fornells de la Selva (8 quilòmetres) i entre aquell any i el 2009 es van iniciar els trams Maçanet de la Selva-Sils (4,7 km), Sils-Caldes de Malavella (6,7 km) i, ja al nord de Girona, Medinyà-Orriols (3,4 Kms). En tots els casos, però, les obres es van aturar poc després de començar: en els dos primers trams per dificultats econòmiques de les empreses constructores i en el tercer a causa de la retallada en infraestructures del Govern de l’Estat.

D’aquesta manera a final de 2010 no hi havia cap tram de l’N-II en obres si bé s’estava executant l’ampliació a quatre carrils per cada sentit de l’autopista AP-7 entre Fornells i Medinyà (19,3 km), que passa per l’oest de Girona. Aquest tram serà compartit amb l’A-2 i, d’aquesta manera, es descarta ampliar l’N-II a la vall de Sant Daniel, que fa la funció de variant est de Girona. Es pretenia evitar així l’impacte ambiental i paisatgístic sobre aquest sector del massís de les Gavarres. Aquest solapament d’infraestructures requeria l’execució d’enllaços entre les dues vies als dos extrems (Fornells i Medinyà), però a final de 2010 aquests no estaven encara començats. La resta de l’AP-7 a les comarques gironines també s’estava ampliant, però en aquest cas a tres carrils per sentit: de Maçanet a Fornells ja estava executat i de Medinyà a la Jonquera estava en obres.

Pel que fa a la resta del traçat, de Tordera a Maçanet (8,9 quilòmetres) estava licitat i adjudicat però pendent d’iniciar les obres. Aquest tram enllaçarà al sud amb la C-32 i d’aquí connectarà amb l’N-II al Maresme. Finalment d’Orriols fins a la frontera francesa (43 quilòmetres) s’estaven redactant els projectes constructius dels diferents trams.
Obres aturades al tram Sils-Caldes Foto: Moisès Jordi
Reclamen la represa de les obres
L’aturada de les obres de desdoblament va generar un profund malestar a les comarques gironines. El 2 de febrer de 2011 el diari El Punt-Avui recollia diverses opinions de polítics, alcaldes i membres de la societat civil que exigien la represa de les obres dels trams aturats. Així per exemple l’alcalde de Caldes de Malavella, Joan Colomer (Partit Independent de Caldes, PIC), qualificava la situació de vergonyosa i es mostrava escèptic sobre la possibilitat de reprendre les obres. Per la seva banda el diputat de Convergència i Unió (CiU), Santi Vila, instava a la societat gironina a pressionar l’Estat i assegurava que seria inexcusable que els trams aturats no s’haguessin posat a licitació abans de l’estiu. Així mateix el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, reclamava que es busqués alguna fórmula per desencallar la situació, encara que fos amb la col•laboració del sector privat, ja que l’estat actual de la carretera repercutia negativament a l’economia gironina i provocava problemes de sinistralitat.

El 12 de març el Consell Comarcal de la Selva i els ajuntaments de Maçanet de la Selva, Caldes de Malavella, Sils i Vidreres van convocar una concentració -sense tall de carretera- a l’N-II per exigir-ne el desdoblament. Demanaven a més que, mentre es mantinguessin les obres aturades, el peatge de l’AP-7 fos gratuït entre Sarrià de Ter i Maçanet de la Selva. L’acte es va realitzar sota una intensa pluja i hi van participar un centenar de persones, entre els quals alguns diputats i senadors.

L’abandonament dels trams aturats comportava un deteriorament de la imatge de l’entorn de la carretera a causa de les terres remogudes (on s’acumulava aigua quan plovia), les estructures de formigó i els ponts mig construïts, les línies grogues mig esborrades o el ferm irregular en els trams on havia treballat maquinària pesada. Un dels aspectes que preocupava més era, però, la sinistralitat derivada d’aquesta situació. El mes de juliol el Director General de la Policia de Catalunya, Manel Prat, en un escrit dirigit al Consell Comarcal de la Selva informava que des que s’havien aturat les obres en el tram entre Maçanet i Caldes, l’any 2009, s’havien produït 89 accidents, 152 ferits i 6 morts. El president en funcions del Consell Comarcal, Jordi Gironès, reconeixia però que amb aquestes dades no es podia denunciar l’Estat ja que era molt difícil demostrar quins d’aquests accidents estaven causats pel mal estat de la carretera.
Obres aturades al tram Maçanet-Sils Foto: Moisès Jordi
Els trams aturats no es desencallen
A final d’abril les obres del tram entre Sils i Caldes de Malavella, aturades per la fallida de l’empresa constructora, es van licitar de nou per un total de 39 MEUR amb l’objectiu que es reiniciessin el mateix 2011. El 18 de novembre, dos dies abans de les eleccions al Congrés dels Diputats, es van adjudicar provisionalment per 26,8 MEUR a Acciona si bé mancava que es publiqués al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) per tal que l’adjudicació es considerés definitiva. Ara bé, un cop celebrades les eleccions, el Govern espanyol en funcions va decidir aturar tots els projectes d’infraestructures en tramitació per tal que el nou executiu pogués estudiar incloure’ls o no als pressupostos generals de 2012, els quals estaran marcats per la situació de crisi econòmica i de retallades pressupostàries. D’aquesta manera el tram Sils-Caldes quedava pendent de la decisió del nou Govern del Partido Popular (PP), que va prendre possessió el 22 de desembre.

D’altra banda al BOE del 13 de desembre va sortir publicat que el tram Maçanet-Sils, també aturat, necessitaria una tramitació més llarga ja que calia redactar de nou el projecte constructiu abans de licitar les obres. El motiu era la necessitat de redefinir l’enllaç amb la C-35 –que comunica Maçanet i la Costa Brava Central- per tal de reduir el seu cost i evitar incompatibilitats futures.

Mentrestant el desdoblament de l’AP-7 entre Fornells i Medinyà estava, a final de 2011, molt avançat i es preveia enllestir-lo entre gener i febrer de 2012. Pel que fa als enllaços s’havia avançat amb el de Fornells –que comunica amb el tram en servei de l’A-2- que ja estava adjudicat. En canvi el de Medinyà no disposava encara del projecte, ja que s’havia d’adaptar a la realitat de l’N-II en aquest tram, que no estaria desdoblament quan la connexió entrés en servei.

La resta de trams seguien en la mateixa situació de final de 2010, és a dir Tordera-Maçanet pendent d’iniciar les obres i Orriols-frontera francesa en redacció dels projectes constructius.

L’A-2 pendent del nou Govern
Davant d’aquesta situació el diputat del PP per Girona, Enric Millo, va assegurar que el nou Govern espanyol apostaria pel desdoblament de l’N-II a les comarques gironines malgrat la difícil situació econòmica. Millo va recordar que, al llarg dels set anys de Govern del Partido Socialista Obrero Español (PSOE), només s’havien desdoblat vuit quilòmetres. Cal tenir en compte que durant la campanya electoral el responsable econòmic del PP, Cristóbal Montoro, s’havia compromès també a prioritzar el desdoblament de l’N-II en cas de guanyar les eleccions.

Per la seva banda el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, assegurava que el desdoblament de l’N-II seria una de les primeres reclamacions de la Generalitat al nou Govern de l’Estat. Recoder lamentava que, durant l’etapa anterior, l’executiu espanyol hagués aturat l’A-2 a Girona mentre desdoblava diversos trams de l’A-66 entre Gijón i Sevilla, també coneguda com a Ruta de la Plata, malgrat tenir IMD inferiors als 5.000 vehicles diaris.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Alt Empordà, Gironès, Selva