Dissabte 21 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL DE RODALIES MARTORELL-GRANOLLERS
Néstor Cabañas
Esquema de la nova línia Martorell-Garanollers
Actualitzat a 31/12/2011

A final de juliol es posa en marxa el servei de Rodalies entre Martorell i Granollers (R-8) que utilitza la totalitat de la línia El Papiol-Mollet pel trànsit de passatgers esdevenint també la primera de les línies no radials de Rodalies de Barcelona. Aquesta línia transcorre pel corredor ferroviari mixt (passatgers i mercaderies) del Vallès on des de desembre de 2010 funciona un servei de mercaderies amb ample europeu que uneix el port de Barcelona amb Lió. Aquest corredor va rebre una empenta definitiva el 19 d’octubre al ser inclòs dins de la Xarxa Bàsica Transeuropea de Transports

La línia ferroviària de 27,3 quilòmetres entre Castellbisbal/El Papiol i Mollet del Vallès (coneguda popularment com El Papiol-Mollet) va ser construïda al 1982 com un by-pass per evitar que les mercaderies, espacialment les més perilloses, passessin pel túnel del carrer Aragó de Barcelona. Aprofitant aquest nou traçat i per desenvolupar una futura línia de transport de viatgers es van construir també estacions a Rubí, Sant Cugat, a prop de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) a Cerdanyola i un baixador soterrat al centre comercial Baricentro, a Barberà del Vallès,

El corredor ferroviari mixt del Vallès pren forma
No va ser fins al 1995 que es va començar a utilitzar aquesta línia pel transport de viatgers en un petit tram entre l’estació de Cerdanyola-Universitat i Cerdanyola dins del servei que connectava Barcelona i la UAB. L'adaptació completa d'aquest corredor ferroviari al transport de viatgers va ser una reivindicació històrica de les cambres de comerç, dels ajuntaments del Vallès, de les entitats ecologistes de la zona i de la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC), que veia en aquesta línia la manera idònia de donar resposta a les necessitats de mobilitat de la segona corona metropolitana. Aquestes reclamacions van portar al Ministeri de Foment (MIFO) a proposar una obertura de la línia per l’any 1999, però aquesta es va anar ajornant a causa de l'allargament dels treballs de condicionament de les estacions de Rubí i Sant Cugat i de l’inici del estudis del traçat del l’ALTA VELOCITAT AL VALLÈS en aquest tram.

La línia rep el seu impuls definitiu amb la seva inclusió al Pla director d'infraestructures (PDI) 2001-2010 aprovat el 2002 per la Generalitat de Catalunya que incloïa una partida de 69 milions d'euros per a la reconversió al transport de passatgers de RENFE entre el Papiol i Mollet. En el mateix pla s’incloïa també la reforma de les estacions de Rubí i Sant Cugat amb un enllaç a la de Vullpalleres dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de Sabadell i noves estacions a ’Hospital General -amb enllaç als FGC de Terrassa-, Barberà del Vallès -enllaç amb R-4- i Santa Perpètua-Can Folguera.

Al maig de 2005 va ser inaugurat el servei de rodalies entre Martorell i L’Hospitalet que utilitzava un tram de la línia El Papiol-Mollet entre les estacions de Martorell i Cerdanyola-Universitat a través de les noves estacions de Rubí i Sant Cugat. Posteriorment la línia anava a parar a Barcelona (pel túnel de Plaça Catalunya) i L’Hospitalet. Aquesta línia coneguda com C-7 permetia la connexió del Baix Llobregat, el Vallès Occidental i Barcelona. Es millorava així l’accessibilitat de Rubí i Sant Cugat amb aquesta ciutat amb tren, fins aquell moment només possible a través dels FGC.
La línia R-8 a l'estació de Rubí
Aquell mateix any 2005, el mes de juliol, el MIFO va treure a concurs les obres d’adequació del ramal El Papiol-Mollet pel pas de Ferrocarril d’Alta Velocitat pel Vallès que consistia en la construcció d’un tercer rail (vàlid per l’ample ibèric i internacional) entre Castellbisbal i Mollet amb dos nusos ferroviaris als extrems que permetrien la circulació pel corredor de Vallès de trens d’ample internacional (UIC) i ibèric de mercaderies i persones.

Totes aquestes obres van quedar recollides, el setembre de 2006, en un conveni signat entre el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) amb el MIFO on s’establia el calendari en matèria d’inversions ferroviàries fins al 2012. En el conveni es relacionaven les actuacions que ambdues administracions havien acordat prioritzar del PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC) i del PLA ESTRATÈGIC D’INFRAESTRUCTURES I TRANSPORT (PEIT) aprovat el juliol de 2005 pel MIFO.

La següent important millora en la planificació del corredor ferroviari mixt del Vallès es va produir a l’abril de 2010 quan l’avanç del PDI 2009-2018 a més d’incorporar aquelles obres no executades a l’anterior PDI, va incloure noves actuacions a la línia com la duplicació de vies entre Santa Perpètua i Mollet (on només existeix una via) o la creació de noves estacions al PARC DE L’ALBA (enllaç amb el futur perllongament dels FGC del Túnel d’Horta i el Tramvallès) i al polígon Santiga. Uns altra novetat del PDI és que contempla l’ús d’una part de la línia entre Barberà i Santa Perpètua per al pas del FERROCARRIL ORBITAL VILANOVA I LA GELTRÚ-MATARÓ aprovat també a mitjan 2010.

S’inaugura l’R-8
El desembre de 2010 es va inaugurar el tram del FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT entre Perpinyà i Figueres i que té continuïtat fins al port de Barcelona gràcies al traçat del FAV ja construït i el tercer rail del tram El Papiol-Mollet. La inauguració d’aquest tram permet obrir també un nou corredor transfronterer de mercaderies amb ample europeu entre el port de Barcelona, Lió i Milà que va entrar en funcionament parcialment a final del mes de desembre. Aquest corredor va ser inaugurat pel servei Barcelyon Express, un tren de contenidors operat conjuntament per Naviland Cargo, Port de Barcelona I RENFE entre l’estació de mercaderies de Barcelona-Morrot i la terminal de Naviland Cargo a Vénissieux, Lyon.

Finalment 26 de juny de 2011 es va posar en marxa el servei de Rodalies entre Martorell i Granollers (conegut com a R-8) que abasta la totalitat de la línia El Papiol-Mollet per al trànsit de passatgers i que té parada a les estacions de Martorell, Castellbisbal, Rubí, Sant Cugat, Cerdanyola-Universitat, Mollet-Sant Fost, Montmeló i Granollers-Centre trencant primer cop la confecció centre-perifèria de les línies de Rodalies. A l’acte d’inauguració hi van participar els diferents representants dels municipis que travessa la línia juntament amb el conseller de Territori i Sostenibilitat Lluís Recoder. El conseller va senyalar la importància estratègica d’aquesta línia que hauria de completar-se amb les inversions pendents per part del Ministeri de Foment i va senyalar un possible perllongament al sud fins a Vilafranca del Penedès i al nord fins a Cardedeu i Sant Celoni. La freqüència inicial de l’R-8 era d’un tren cada hora, amb un temps total de recorregut de 45 minuts i es preveia que fos utilitzada per uns 3000 viatgers diaris. Una altra característica de la R-8 és la diversitat de plataformes que utilitza; comparteix el traçat de l’R-4 de Martorell fins a Castellbisbal, lloc on s’uneix amb del ferrocarril de mercaderies d’ample ibèric i internacional fins a Santa Perpètua. A partir de Santa Perpètua passa a un sol carril fins a Mollet, punt on s’uneix amb l’R-2 i els Regionals nord cap a Granollers.
 
Creuament de vies entre l'R-8 i els FGC de Terrassa Foto: Néstor Cabañas
L’R-8 Martorell-Granollers comportava també una reordenació de la resta de línies de Rodalies gràcies l’escurçament de l’R-7 (antiga C-7 Martorell-L’Hospitalet) que passa a funcionar a mode de llançadora entre les estacions de Sant Andreu Arenal i Cerdanyola-Universtat. D’aquesta manera s’aconseguia alliberar en part el coll d’ampolla del túnel de plaça Catalunya a Barcelona cosa que permetia ampliar les freqüències que en els casos de R1 entre Mataró i Barcelona i l’R3 entre Terrassa i Barcelona passaven a 8 i 6 minuts de cadència en hora punta, funcionant a mode de metro.

Demanen l’execució de les infraestructures pendents
La inauguració de la línia Martorell-Granollers va ser valorada molt positivament pels alcaldes del Vallès Occidental i del Vallès Oriental al ser la primera línia que connectava les dues comarques. No obstant això, des de la mateixa inauguració diferents representants del món local com l’alcaldessa de Sant Cugat, Mercè Conesa, van reclamar les estacions de connexió pendents com els intercanviadors de l’Hospital General i la connexió amb l’estació de Vullpalleres per tal de connectar la xarxa de FGC i de RENFE. Altres ajuntaments que van reclamar millores van ser els de Santa Perpètua de la Mogoda, que van instar al MIFO a l’acabament de l’estació de Santa Perpètua-Can Folguera, i el de Ripollet, que va aprofitar d’inauguració de línia per reivindicar la creació d’una estació al municipi mitjançant un desviament de línia fins a la plaça d’Avrille al municipi

Des de l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), per la seva banda, es va valorar positivament la posada en marxa de la línia però al mateix temps va instar a la realització dels intercanviadors pendents, especialment els de FGC que connectarien la línia amb més de mig milió d’habitants del Vallès Occidental.

El mes de setembre es van intensificar les reivindicacions d’alguns municipis per acollir estacions de l’R-8. L'alcaldessa de Cardedeu, Calamanda Vila (CiU), i l'alcalde de Sant Celoni, Joan Castaño (PSC), confiaven que l’R-8 arribés al seu municipi a principi de 2012 i van recordar que l’allargament fins a Sant Celoni seria molt útil pels estudiants de l’UAB del Baix Montseny.

Per la seva banda l’alcaldessa de Santa Perpètua de Mogoda, Isabel Garcia, va enviar una carta al Ministeri reclamant que, mentre no es construís l’estació projectada, s’habilités un abaixador de manera immediata. Així mateix el col•lectiu Indignats Santa Perpètua va realitzar una campanya ciutadana a favor de l’estació de l’R-8 que va tenir com a accions més destacades la recollida de 2.827 signatures i una manifestació, el 17 de setembre, on van participar un centenar de persones que van tallar el servei de l’R-8 durant mitja hora.

El 19 d'octubre la Comissió Europea va incloure el CORREDOR DEL MEDITERRANI dins la Xarxa Bàsica Transeuropea de Transports que preveu la connexió ferroviària de tots els ports, aeroports, plataformes logístiques i centres de producció. A Catalunya això es concreta a que es prioritzarà, entre altres actuacions, el tram d’alta velocitat entre Castelló i Tarragona, l’ample europeu del tren convencional, el ramal de mercaderies entre el port de Tarragona i Castellbisbal i la resolució de la via única entre Vandellòs i Tarragona.Pel que fa a la línia Papiol/Castellbisbal-Mollet es preveia que s’habilités el ramal d’accés Castellbisbal per poder accedir al by-pass des de la línia de Vilafranca així com una possible interconnexió a Martorell amb els Ferrocarrils de la Generalitat per tal d’incorporar les línies de Manresa i Igualada al Corredor.

Es preveia que el 2012 l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) presentés el nou Pla director d’infraestructures (PDI) que adaptés les inversions previstes a la conjuntura actual on s’han d’especificar quin és el calendari previst per les infraestructures pendents (noves estacions i intercanviadors) de la línia de passatgers entre Martorell i Granollers.També es preveia que es concretés el calendari d’actuacions del Corredor Mediterrani.

Més informació
www.renfe.es
www.rodalies.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Vallès Occidental, Vallès Oriental
Fotogaleria relacionada