Dimecres 19 de Desembre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
CARRETERA C-15 I C-37. EIX DIAGONAL
Moisès Jordi
Carretera C-15 i C-37. Eix diagonal Mapa: Montse Ferrés
Actualitzat a 31/12/2011

El desembre de 2011, després de dos anys d’obres, s’inaugura l’eix Diagonal que comunica Vilanova i la Geltrú i Manresa. Es pretén que la nova via afavoreixi les relacions entre la costa del Garraf i la Catalunya interior.

Antecedents 2006, 2007, 2008, 2010

La carretera C-15, entre Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès i Igualada, més el tram de la C-37, entre Igualada i Manresa, es coneix com a eix Diagonal. Amb 67 quilòmetres de longitud té la funció d’unir la costa del Garraf amb la Catalunya interior, alhora que vertebrar les anteriors ciutats entre elles i afavorir les relacions econòmiques.

L’eix Diagonal ja formava part de les propostes del Pla de Carreteres de Catalunya de 1985 que proposava crear aquest eix, format per la C-15 i la C-37. En aquells moments la comunicació entre Vilanova i Manresa era possible a través de la C-244 i la C-241, dues carreteres de la xarxa secundària amb traçats molt sinuosos, sense voral i que passaven per dins els nuclis urbans. L’Eix Diagonal es projectava com una via preferent de dos carrils per sentit des de Vilanova i la Geltrú fins a Vilafranca del Penedès i d’un carril per sentit des de Vilafranca fins a Manresa.

L’any 2003 va entrar en servei un tram de la C-15 entre Puigdàlber (al nord de Vilafranca) i Igualada, amb un traçat que a partir de Sant Pere de Riudebitlles s’allunya clarament de la C-244 i que inclou dos petits túnels a l’alçada de Vallbona d’Anoia. L’any 2005 es va estrenar el tram de la C-37 entre Castellfollit del Boix i Sant Salvador de Guardiola, que és el tram central de la connexió entre Igualada i Manresa. En conjunt, s’havien construït 32 dels 67 Km de l’eix.

L’any 2006 el Departament de Política Territorial i Obres Publiques (DPTOP) va sotmetre a informació pública l’estudi de la resta del traçat, és a dir els trams Vilanova i la Geltrú-Puigdàlber (amb la variant est de Vilafranca), Igualada-Castellfollit del Boix i Sant Salvador de Guardiola-eix Transversal (prop de Manresa). En total eren 35 quilòmetres de nova carretera, dels quals 13 -entre Vilanova i Vilafranca- desdoblats. A la resta de 32 quilòmetres, ja en servei, es preveia reforçar el ferm i millorar la senyalització i els elements de seguretat viària.

Els principals esculls eren el nucli de Canyelles (on la C-15 desdoblada creuaria el PEIN del turó de Montgrós i passaria a prop de la urbanització Califòrnia) i Salelles (on la C-37 havia d’enllaçar amb l’eix Transversal i hi havia diversos traçats possibles). Per aquests dos punts, el DPTOP va proposar diversos ajustos i versions, fins arribar a un acord amb tots els ajuntaments implicats, malgrat que alguns veïns i entitats mai van arribat a assumir al 100% l’opció triada. L’estudi informatiu es va aprovar l’any 2008.
Túnel del Montgrós, a Canyelles Foto: Moisès Jordi
Les obres, promogudes en règim de peatge a l’ombra per Eix Diagonal Concessionària, tenien un cost de 368,4 MEUR. Es van iniciar l’any 2010 amb l’objectiu que s’acabessin el 2013, moment a partir del qual l’empresa concessionària podria començar a cobrar un cànon de 0,071 EUR per vehicle i quilòmetre al llarg de 33 anys.

Les obres avancen ràpidament
Durant els primers mesos de 2011 les obres dels trams de l’eix Diagonal van seguir a bon ritme de tal manera que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ja va avançar que s’anirien inaugurant entre el 2011 i el 2012 i no el 2013 tal i com s’havia previst inicialment.

Entre Vilanova i Puigdàlber acabava la perforació dels quatre túnels previstos (Montgrós, Costa Bernada, Roca Foradada i Garrofer) que, en conjunt, sumaven 5 quilòmetres i s’avançava amb les estructures dels quatre enllaços previstos: C-32, Canyelles, Sant Miquel d’Olèrdola i Vilafranca. Les obres ocasionaven importants retencions a causa dels talls intermitents de trànsit, fet que es va veure agreujat durant el juliol i l’agost, a causa de l’afluència a les platges del Garraf.

Pel que fa al tram entre Sant Salvador i l’eix Transversal (a uns dos quilòmetres de Manresa) ja s’havien executat els túnels de Montconill, Suanya i la Morera amb longituds de 245, 116 i 290 metres respectivament. A més es treballava amb el viaducte sobre la riera de Rajadell, de 740 metres, una de les obres més rellevants de tot l’eix Diagonal ja que es convertiria en el quart viaducte més gran de Catalunya.

Aquest tram havia ocasionat, durant el 2007, una forta polèmica per la seva afectació sobre el nucli antic de Salelles i l’àrea agrícola de l’entorn –al terme municipal de Sant Salvador de Guardiola- i també sobre la riera de Rajadell i els plans de Suanya –a Manresa-. Les diverses alternatives no generaven consens i finalment el DPTOP va optar, en l’estudi informatiu aprovat el 2008, per una alternativa que s’allunyava uns 500 metres del nucli de Salelles per l’oest i que creuava, a través d’un viaducte, la riera de Rajadell per una àrea agroforestal. Mentre l’Associació de Veïns de Salelles reconeixia que la proposta era acceptable l’associació Meandre, en defensa dels valors ambientals, paisatgístics i patrimonials de l’entorn de Manresa –que havia defensat una opció més cap a l’est, prop del nucli urbà de Manresa- alertava dels impacte ambientals.

El maig de 2011, amb les obres iniciades, l’associació Meandre va lamentar el dany que s’estava causant a l’entorn de la riera de Rajadell, que recordaven que formava part de l’anella verda de Manresa promoguda per l’Ajuntament. Constataven l’afectació a camins i corriols, a la llera del riu Rajadell i en zones boscoses i reclamaven projectes de restauració i reforestació de les zones afectades i també mesures per minimitzar l’impacte acústic. Des de la direcció d’obra s’assegurava que s’estava tenint especial cura per no malmetre la vegetació de la riera de Rajadell, en especial la població d’arbres aurons, i per això es va col•locar una biga metàl•lica per salvaguardar-la.
La C-37 prop del túnel de can Jorba, al tram inaugurat el 2011 Foto: Moisès Jordi
S’inaugura el tram Igualada-Castellfollit
El 23 de juliol va entrar funcionament el tram de la C-37 d’Igualada a Castellfollit del Boix, de prop de 7 quilòmetres. Així mateix s’havien adequat a la nova funcionalitat els dos trams, ja executats, dels dos extrems -entre Puigdàlber i Igualada i entre Castellfollit i Sant Salvador de Guardiola- amb la renovació del paviment, la millora de la senyalització i la dotació d’elements de seguretat viària i càmeres de videovigilància.

El nou traçat entre Igualada i Castellfollit, que transcorre per una zona boscosa i de petits turons, compta amb un túnel –Can Jorba, de 154 metres- i diversos viaductes. Així mateix té tres enllaços: amb la RONDA SUD D’IGUALADA –inaugurada el 2010-, amb l’A-2 en sentit Lleida i en sentit Barcelona i amb Castellolí. La via és d’un carril per sentit, si bé des de Castellolí fins a Castellfollit disposa d’un carril per a trànsit lent en sentit nord. A diferència de l’antic traçat de la C-241, que passa per dins el nucli urbà d’Òdena, la via passava més per l’est, per una àrea agroforestal entre els termes municipals d’Òdena i Castellolí.

Inaugurat l’Eix diagonal
El 2 de desembre, mig any abans de la data prevista, el president de la Generalitat, Artur Mas, va inaugurar els trams pendents de l’eix Diagonal. Així entrava en servei el tram entre Vilanova i la Geltrú i Puigdàlber (desdoblat fins a Vilafranca) i la connexió entre Sant Salvador de Guardiola i l’eix transversal. La rapidesa en l’acabament de les obres s’atribuïa al model de finançament de l’obra, amb peatge a l’ombra, que suposa que l’empresa comenci a obtenir beneficis un cop hi circulin vehicles.

El conseller de Territori, Lluís Recoder, es mostrava confiat que la nova infraestructura obriria relacions personals, socials i econòmiques entre les quatre capitals de comarca, si bé advertia que era cada territori el que havia d’aprofitar aquesta oportunitat.


Més informació
blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/territori/2011/05/25/un-viatge-pel-futur-eix-diagonal/
www.eixdiagonal.diba.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Alt Penedès, Anoia, Bages, Garraf
Fotogaleria relacionada