Dissabte 29 d ' Abril de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
MILLORA URBANA DEL MERCAT CENTRAL (TARRAGONA)
Oscar Carracedo
Maqueta del nou Mercat Central Font: Ajuntament dfe Tarragona
Actualitzat a 31/12/2011

El 22 de març de 2011, amb l’acte simbòlic de la col•locació de la primera pedra, comença a fer-se realitat la reforma del Mercat Central de Tarragona, tancat des de l’any 2007. El procés es va iniciar a l’any 2004 amb les primeres prospeccions arqueològiques. Durant aquest període el projecte executiu s’ha hagut d’adaptar i modificar a causa de les dificultats tècniques derivades de les troballes arqueològiques i de l’elevat cost de la primera proposta, que proposava fins a quatre plantes d’aparcament soterrat.


El Mercat Central de Tarragona es troba a la Plaça Corsini, a tocar de la Rambla Nova, un dels principals eixos estructuradors del centre de la ciutat, i envoltada pels carrers Reding, Soler, Governador González i Lleida, L’edifici és el primer dels mercats que es va construir a principis del segle XX a la ciutat quan, amb l’objectiu de substituir els mercadets a l’aire lliure per espais coberts amb més comoditats pels usuaris i amb millors condicions sanitàries, l’Ajuntament va iniciar la construcció de tres d’aquests espais. El setembre de 1911 l’Ajuntament va aprovar la seva construcció escollint un descampat en una zona llavors despoblada de l’eixample que servia de camp de futbol*. L’edifici fou projectat per l’arquitecte municipal Josep M. Pujol i de Barberà i va tenir un cost de 249.750,45 pessetes. El 19 de desembre de 1915 va ser inaugurat l’edifici de factura modernista.

La construcció compta amb tres naus, de les quals la central és la més alta. Una altra nau transversal –que té voltes de creueria- talla pel mig a les anteriors i s’orienta cap a les portes laterals. Els murs estan oberts per grans finestrals, que permeten una bona il•luminació natural. L’edifici s’assenta sobre una base rectangular, amb una estructura metàl•lica i de formigó composada per columnes de ferro, que sostenen arcs apuntats, sobre els quals s’estén la coberta de fusta. La base va servir per regularitzar l’edificació, ja que se situa en una zona amb desnivell, per la qual cosa el basament és inclinat, essent més alt a la façana posterior que a la frontal. El Mercat disposa d'una planta dedicada a la venda al detall amb una superfície de 2.500 m², i una segona planta de 600 m² on es troben les cambres frigorífiques i els altres serveis per als concessionaris del Mercat. L’any 1998 es va construir un aparcament soterrani per a 423 vehicles a la plaça Corsini.

Les tasques prèvies a la reforma i el mercat provisional
El començament de les primeres tasques relacionades amb la reforma de Mercat es va fer al juliol de 2004. Va ser llavors quan es va obrir una rasa al carrer Reding, entre els carrers Cristòfor Colom i Ramón y Cajal, per tal de detectar o descartar la presència de restes arqueològiques romanes.
Imatge virtual de l'interior del nou Mercat Central Font: Ajuntament de Tarragona
L’octubre de 2005 es va presentar l’avantprojecte de reforma del mercat, que s’havia d’adaptar a les necessitats de paradistes i clients mantenint i respectant l’edifici catalogat. El projecte original preveia una important operació de millora de l’edifici i del seu entorn. Les actuacions previstes incloïen la restauració de l’edifici modernista amb la rehabilitació de la façana i la reposició de la coberta interior i exterior, recuperant el seu estat original. Preveia també l’augment de la superfície comercial amb l’ampliació dels serveis comercials amb més parades, més locals i un supermercat soterrat, d’un nou aparcament soterrat de quatre plantes a la plaça Corsini i d’una planta, també soterrània, d’usos logístics que havia d’eliminar les activitats molestes del carrer, amb zona de càrrega i descàrrega pels vehicles del mercat, contenidors i cambres frigorífiques pels paradistes. Contemplava igualment la millora de l’accés amb transport públic, i la conversió de tot l’entorn del Mercat en una zona de passeig per als vianants amb restricció pels vehicles. Aquest avantprojecte situava la inversió en 16,6 milions d’euros (MEUR).

L’octubre de 2007 el Mercat Central de Tarragona va tancar les seves portes per iniciar una remodelació total. Els venedors i les seves parades van ser traslladats a una carpa provisional just al costat del vell edifici per tal de no desplaçar el centre comercial de la ciutat.

El projecte executiu
El projecte executiu, que es va presentar a l’inici del 2009, va revelar un cost força més elevat, situant-se en 46,2 MEUR. L’increment del cost de les obres es devia a les dificultats tècniques de la construcció derivades de les nombroses troballes arqueològiques que s’havien de traslladar i de l’elevat cost de la construcció de les quatre plantes d’aparcament.

Per aquest motiu, la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Tarragona va acceptar el 14 de gener de 2009 variar el projecte, traslladant part de l’aparcament al tram de la Rambla Nova entre els carrers Unió i Font del Centenari. D’aquesta manera es preveia reduir el cost de les obres, a més de disminuir el temps de construcció de 54 a 30 mesos, amb la previsió d’iniciar les obres a principi de 2010 i inaugurar el nou mercat al 2013. Aquesta decisió implicava, no obstant això, acceptar un endarreriment en el començament de les obres degut a la necessària modificació del projecte executiu.

El 26 de juliol de 2010 s’aprovà el projecte executiu modificat en la sessió plenària de l’Ajuntament. Amb els 21 vots a favor del Partit Socialista de Catalunya (PSC), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i Convergència i Unió (CiU) i les quatre abstencions del Partit Popular (PP), es va realitzar el tràmit imprescindible per poder posar a licitació el projecte i adjudicar les obres. Les modificacions del projecte situen al nivell del carrer les parades tradicionals, al primer soterrani un supermercat en concessió, i per sota d’aquest tres plantes més, una dedicada als serveis del mercat i dues a aparcament amb 330 places, que també es preveuen en concessió, connectades a les de la plaça Corsini. El cost del nou projecte se situava en 31,2 MEUR, al que s’afegien els sis que ja s’havien invertit en l’envelat provisional i les excavacions arqueològiques.
Obres al Mercat Central Foto: www.noticiestgn.cat
L’inici de les tasques, l’adjudicació de les obres i el finançament
Si bé l’aprovació de l’adjudicació de les obres a la unió temporal d’empreses formada per les companyies Corsan-Corviam i Vicsan no es va fer fins el 7 de febrer de 2011, les primeres actuacions van iniciar-se al setembre de 2009. Aquestes primeres obres es van portar a terme al carrer Cristòfor Colom i van consistir en el desviament dels serveis de clavegueram, llum, gas, fibra òptica i telèfon. Aquestes accions, que van durar dos mesos, tenien per objectiu avançar alguns aspectes exteriors a l’edifici per tal de no endarrerir més les obres al mercat i complir amb el calendari d’inici de les obres, que es preveia pel mes de març de 2011.

El pressupost d’adjudicació de les obres es va fer per 19,8 MEUR, als quals les companyies adjudicatàries havien d’afegir set milions més d’inversió estimada per a la construcció de l’aparcament sota el mercat i del qual tindran la concessió.

El nou projecte executiu significava la major inversió pública municipal mai feta a favor del comerç de proximitat a la ciutat de Tarragona, tal com va dir Josep Fèlix Ballesteros, alcalde de la ciutat. Per tal de poder finançar el projecte el 10 de setembre de 2010 l’Ajuntament va signar un crèdit de 26 MEUR a retornar en 30 anys que aportaven diferents entitats bancàries i caixes. Per altra banda, el 22 de març de 2011, el mateix dia de l’acte de posada de la primera pedra, es va signar al mateix edifici del mercat el conveni en què el Ministeri de Foment (MIFO) es comprometia a destinar un total de 8 MEUR en diverses anualitats, tot i que no es fixaven els terminis concrets de pagament.

Finalment el 22 de març de 2011 es va fer l’acte de posada de la primera pedra, que donava el tret de sortida a les obres i posava fi a tot el llarg procés. En el mateix acte l’alcalde va aprofitar per esclarir un dels dubtes sobre el projecte, com compensar les places d’aparcament de les dues plantes eliminades del projecte inicial. L’alcalde es va comprometre que, un cop acabades les obres de remodelació i adequació de l’entorn, es procediria a retornar el mercadet ambulant a la plaça Corsini, fet que permetrà la remodelació i construcció de l’aparcament a la Rambla Nova, on es trobaven situats provisionalment.

El mes de juliol es van iniciar les obres a l’interior de l’edifici amb la restauració de les quatre portes de l’edifici. A més s’estava recuperant la informació de les parades originals per tal de recrear-ne una al nou edifici. Mentrestant a l’exterior s’estaven perforant els pilons que havien d’executar l’estructura per a la contenció de terres. Per evitar molèsties als comerços de l’entorn s’havia instal•lat una tanca perimetral al voltant de l’edifici. Amb tot els comerciants es queixaven de la poca celeritat de les obres i dels prejudicis que ocasionava la tanca, que arribava fins a les voreres.

Es preveia que el nou Mercat Central s’inaugurés el setembre del 2013, dos anys més tard del que s’havia previst quan el vell edifici va tancar les seves portes.

Més informació
www.elnoumercatdetarragona.cat

* Actualment el camp de futbol se situa al nord de la ciutat junt a l’autopista AP-7 i la carretera del Llorito
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Tarragonès