Durant la campanya electoral de les eleccions municipals del 2007, els diferents partits elaboraren propostes noves sobre la modificació del PGM entorn de l’illa Fradera. El govern municipal electe, format pel Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), Convergència i Unió (CiU) i Esquerra Republicana (ERC), va iniciar un nou procés participatiu sobre la modificació del PGM amb la idea de revisar completament el projecte inicial. Finalment, el 21 de desembre de 2007 es va aprovar provisionalment la modificació del PGM als carrers d’Anselm Clavé i de la Creu amb els vots favorables de l’equip de govern, l’abstenció del Partit Popular (PP) i el vot contrari d’Iniciativa per Catalunya Verds i Esquerra Unida i Alternativa (ICV-EUiA).
S’aprova definitivament la modificació del PGM
La Comissió Territorial d’Urbanisme de Barcelona (CTUB) va emetre el 4 de juny de 2008 un informe favorable a la modificació puntual del PGM en aquest àmbit, amb què aquesta definitivament s’aprovava el 30 de setembre. L’Ajuntament va iniciar llavors la tramitació de llicències als promotors privats per edificar-hi habitatges i preveia acabar les obres en un termini de sis anys amb un cost de 9,5 MEUR per urbanitzar la zona i indemnitzar els residents que havien de ser allotjats en nous habitatges així com les activitats comercials afectades.
La proposta definitiva no variava substancialment de la provisional. D’altra banda, es justificava no reservar sòl destinat a habitatge protegit, una de les exigències de les entitats veïnals i del grup d’ICV-EUiA, atès que la modificació no comportava ni un canvi en el model urbanístic, ni la transformació global dels usos previstos en el planejament vigent.
Es decideix el disseny i el nom de la plaça
Tot seguit, l’Ajuntament va convocar un concurs d’idees sobre el disseny de la plaça i la construcció d’un edifici singular per a ús públic. Un jurat format per representants de l’Ajuntament, la Generalitat, les entitats veïnals dels barris del Coll i Pujol i el Centre, així com pel Col•legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), va resoldre el setembre del 2009. El projecte, escollit per unanimitat, va recaure en l’equip d’arquitectes Jornet Llop Pastor SL, redactat conjuntament amb Franc Fernández i Fina Frontado, assessorats per l’enginyer agrícola i paisatgista Manel Colomines.
El projecte recupera els 20.000 m2 amb forma rectangular de l’antiga illa Fradera per a la ciutat i el transforma en una gran àrea verda ubicada al mig del nucli urbà. Segons els seus autors, l’espai es dissenya com “una gran plaça parc amb una topografia suau i amable en forma d’illa verda, partint del concepte de la paraula local
badiu (pati interior de les cases), sota la qual es troba l’estació de metro i l’aparcament municipal”. En superfície es proposa un edifici singular de 30.000 m2 pel qual encara no se’n defineix l’ús, així com un mur equipat on es col•loca el dipòsit d’aigua freàtica i un futur bar restaurant de 285 m2.
La junta de govern local, en sessió celebrada el dia 6 de juliol de 2010, va aprovar denominar aquest nou espai plaça Pompeu Fabra, com a homenatge a Pompeu Fabra i Poch (Barcelona 1868-Prada 1948), escriptor, gramàtic i lexicògraf, fill adoptiu de Badalona (1934), on va residir diversos anys fins al seu exili i on va concloure el
Diccionari General de la Llengua Catalana.
S’inaugura l’estació de metro Pompeu Fabra i s’obre l’aparcament subterrani
Després de quatre anys d’obres, l’11 de juliol del 2010, el president de la Generalitat José Montilla (PSC), acompanyat del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal (PSC), i dels alcaldes de Badalona i Barcelona, Jordi Hereu (PSC) i Jordi Serra (PSC), va inaugurar l’estació subterrània de
METRO DE L’L2 Pompeu Fabra (que inicialment s’havia de dir Badalona-Centre) i el tram de 0,6 km que l’enllaça amb l’estació de Pep Ventura.