Dilluns 15 d ' Octubre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL LA POBLA DE SEGUR-LA SEU D’URGELL
Ferrocarril la Pobla de Segur-la Seu d'Urgell Mapa: Néstor Cabañas
Marta Pallarès
Actualitzat a 31/12/2011

Després d’anys de reivindicacions polítiques per ampliar la xarxa de ferrocarril al Pirineu, l’abril de 2011 el Parlament aprova iniciar els tràmits per prolongar la línia de Lleida a la Pobla de Segur fins a la Seu d’Urgell. El projecte compta amb el suport del govern d’Andorra.


La connexió ferroviària a les comarques de l’Alt Pirineu i Aran té només dos accessos: el que va des de Lleida a la Pobla de Segur (Pallars Jussà), i el que va des de Barcelona a Puigcerdà (Cerdanya). Aquesta darrera connexió enllaça amb la línia francesa a la Tor de Querol.

Durant la darrera dècada es van anar articulant políticament diverses reclamacions per ampliar aquests serveis ferroviaris. El juny de 2006 el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, prometia estudiar el perllongament de la línia de la Pobla de Segur fins a Sort, la Seu d'Urgell i Andorra el dia de la inauguració de les millores del TREN DE LLEIDA A LA POBLA DE SEGUR. En el mateix acte i en el mateix sentit ho reafirmava Joan Torres, president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), el qual, a més, ho demanaria en les al•legacions al PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA, 2006-2026 (PITC), aprovat el juliol de 2006. Torres, a més, havia manifestat que fins 2011, FGC havia d’invertir 77 MEUR per a completar la millora de la línia Lleida-la Pobla de Segur. En aquest sentit, valorava que si això no era suficient per la viabilitat de la línia, calia plantejar la seva prolongació fins Andorra o la seva utilització per al transport de mercaderies.

Per altra banda, el ministre d'Ordenament Territorial del govern d'Andorra, Xavier Jordana, havia demanat que es valorés la possibilitat d'allargar la línia del Ferrocarril d'alta velocitat (FAV) des de Lleida fins a la Seu d'Urgell i connectar aquesta ciutat fronterera amb Andorra amb un sistema de transport ferroviari lleuger*.

El Pla d’infraestructures de transport de Catalunya (PITC) es va aprovar l’any 2006. Finalment la proposta de perllongament de la línia Lleida-la Pobla fins a la Seu d’Urgell –juntament amb el perllongament de la línia de Renfe de Puigcerdà a la Seu d’Urgell i el corredor ferroviari la Seu d’Urgell-Androrra- van ser inclosos en el document, tot i que dins el concepte “Altres actuacions” i sense cap tipus de consignació pressupostària particularitzada.

Així mateix el PLA TERRITORIAL PARCIAL DE L’ALT PIRINEU I ARAN, aprovat també el 2006, considerava totes aquestes propostes com a “poc viables” si bé recomanava realitzar estudis d’avantprojecte per a determinar el traçat, les possibles afectacions, el cost econòmic detallat, l’impacte ambiental i sobretot la previsió de la demanda. Aquests estudis haurien de permetre valorar el mode de transport públic més eficient per cadascun dels corredors, en concret tren convencional, tren lleuger o autobús.

La Diputació presenta un estudi del perllongament la Pobla-la Seu
El president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert, va presentar el 25 de gener de 2011, el resultat d’un estudi encarregat a l’empresa Gabinete de Apoyo Técnico SL per a perllongar el ferrocarril des de la Pobla fins a la Seu d’Urgell que la corporació havia encarregat. L’estudi plantejava que el traçat idoni del corredor hauria de passar per Organyà, ja que és el recorregut amb menys impacte sobre la natura perquè bona part d’ell es podria soterrar. El traçat tindria 55 quilòmetres (un 50% d’ells de túnels) i costaria 265 milions d'euros, la meitat dels quals serien per la construcció de túnels al pas per l’espai protegit de la Serra de Boumort i els estrets sobre Organyà, paral•lels al curs del riu Segre. En concret, es proposava la construcció de tres grans túnels, un dels quals tindria una longitud d’entre 10 i 15 quilòmetres. Els càlculs econòmics incloïen els túnels, rampes i plataformes de la línia, però no les estacions ni tampoc una possible posada al dia de la línia existent.

Gilabert subratllava que aquest seria "el traçat menys costós econòmicament i ambiental” i més barat que el traçat per Sort, que el triplicava en pressupost. Reconeixia també, que el projecte interessava especialment a Lleida, però creia que per al Pirineu era important tenir un transport alternatiu al de carretera i afegia que la candidatura als Jocs d'Hivern del 2022 podia ser un al•licient per executar projectes com aquest.

Resolució unànime al Parlament
El 27 d’abril de 2011 el Parlament va aprovar una moció presentada pel grup d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) on s’instava al govern de la Generalitat a iniciar els tràmits per prolongar la línia ferroviària de Lleida a la Pobla de Segur fins a la Seu d’Urgell. L’acord contemplava el projecte com el pas previ a una futura connexió entre la Seu i Andorra, que requeriria un pla de negociacions entre els dos estats implicats, encara per dissenyar. La moció aprovada, no incloïa ni pressupost ni calendari. Segons els seus promotors, aquesta línia permetria connectar el Pirineu i Andorra amb l'estació del FAV de Lleida i amb l'aeroport d'Alguaire.

La proposta de la Diputació de Lleida era ben vista per FGC i pel nou Departament de Territori i Sostenibilitat (DTES) però la greu situació econòmica i les retallades pressupostàries feien pensar en dificultats per aconseguir el finançament necessari. Al llarg de la segona meitat de 2011 no es va conèixer cap novetat sobre el projecte.

Més informació
www20.gencat.cat/docs/ptop/Home/Departament/Plans/Plans%20territorials/Territorials%20parcials/Aprovats/ptp%20de%20lAlt%20Pirineu%20i%20Aran/Documentacio%20i%20planols/6_2_laXarxaFerroviaria.pdf

www20.gencat.cat/docs/ptop/Home/Departament/Plans/Plans%20sectorials/aprovats/pla%20dinfraestructures%20del%20transport%20de%20Catalunya%202006-2026/pitc06xarxaferroviaria_tcm32-35006.pdf

* Aquesta darrera proposta havia estat aprovada al Parlament durant 2008 a instàncies del grup de CiU
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Alt Urgell, Pallars Jussà