Uns mesos més tard, el març de 2009, la Generalitat va aprovar definitivament el Pla director urbanístic de les àrees residencials estratègiques del Barcelonès. El projecte definitiu era molt similar al que proposava l’Ajuntament, amb el mateix nombre d’habitatges, 160, dels quals 96 (80%) tindrien algun tipus de règim de protecció: 12 de règim especial, 36 de règim general, 36 de règim concertat i 12 de règim català. Es plantejava una tipologia edificatòria compacta i en filera per garantir un accés fàcil als habitatges. La superfície augmentava lleugerament respecte de la proposta de l’Ajuntament, concretament fins a les 2,4 ha, de les quals 0,67 serien zona verda, situades, una part, davant de la B-20 i una altra, com a transició al futur Parc de la Bastida. A més es projectaven diversos equipaments, entre els quals una residència d’estudiants o un alberg juvenil, si bé no es preveien ni els equipaments esportius ni la llar d’infants.
Simultàniament a l’aprovació del PDU, es va aprovar definitivament la modificació del PGM per redistribuir els sòls classificats com a sistema d’espais verds públics metropolitans, que s’havien de mantenir a nivell metropolità***. Així, els terrenys on es preveia l’ARE de la Bastida passaven de tenir 2,25 ha dins aquest sistema a tenir-ne 0,67. En canvi, un sector del parc de
CAN ZAM, també al municipi de Santa Coloma de Gramenet, substituïa 2,6 ha incloses al sistema de vialitat per espais verds públics metropolitans. La modificació del PGM també permetia delimitar el sector de la Bastida com a Pla de millora urbana, un aspecte necessari per desenvolupar-lo urbanísticament.
Un any més tard, el març de 2010, es va constituir el Consorci Urbanístic de les ARE Safarejos i Bastida de Santa Coloma, format per l’Incasòl i l’Ajuntament, amb l’objectiu de desenvolupar els dos sectors.
S’inaugura el parc de la Bastida
El gener de 2009 Santa Coloma de Gramenet va decidir destinar 1,5 MEUR del
FONS ESTATAL D’INVERSIÓ LOCAL (FEIL) a un projecte de reforestació i millora del sector del Parc de la Bastida que no estava afectat per l’ARE. Els treballs es van iniciar el mes d’agost del mateix any.
El parc forestal periurbà la Bastida, de 8,5 ha, es va inaugurar el maig de 2010, i es concebia com a espai verd d’oci actiu, respectuós amb els valors naturals. El parc s’havia reforestat amb arbres i plantes autòctons, respectant les plantacions fetes en el passat i amb un tractament natural de la riera que creua l’espai. Així mateix, s’havien delimitat diversos camins, entre els quals un passeig principal de quatre metres d’amplada que travessa el parc i inclou zones de descans, miradors i camins secundaris. També s’havien incorporat elements del mobiliari (bancs, fonts d’aigua potable, papereres, lavabos...), dues zones de pícnic, jocs infantils i d’aventura (tobogans, tirolines, passarel•les...) i jocs esportius. L’alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlón –que havia rellevat Bartomeu Muñoz, imputat de presumpte delicte de corrupció urbanística pel cas Pretòria– va destacar que el parc responia a “un compromís de l’Ajuntament i a una demanda popular”.
Pel que fa a l’àrea residencial estratègica, a final de 2010 els treballs d’urbanització encara no havien començat i, davant la situació de crisi del mercat immobiliari, no es preveia que ho fessin a curt termini.
* L’alçada sobre el nivell del mar varia dels 53 m (prop del recinte Torribera) als 108 m (a tocar el Parc de la Serralada de Marina).
** Es tracta d’un recinte de 34 ha de la Diputació de Barcelona destinat a diversos usos com els serveis assistencials –sociosanitaris i de salut mental–, els estudis sobre nutrició i dietètica o l’esport.
*** Aquesta modificació es va delimitar de manera conjunta amb les àrees residencials estratègiques de Safaretjos (Santa Coloma de Gramenet) i Front Riu Besòs (Sant Adrià de Besòs).