Actualitzat a 31/12/2010
El maig de 2010 se celebra a Setcases (Ripollès) el procés participatiu sobre el futur de la muntanya de Sant Miquel, una forest pública que forma part de l’EIN de les capçaleres del Ter i el Freser. Els participants aposten per convertir el conjunt de l’espai, de 12.500 ha, en un parc natural després que entre 2007 i 2008 la tala d’un dels seus boscos, l’obaga de Carboners, hagués rebut l’oposició veïnal i la de diverses entitats ambientalistes. Es tracta d’una demanda que té el suport de dues resolucions del Parlament de Catalunya de 2001 i 2002 i que des del DMAH es comprometen a estudiar.
Articles posteriors:
2015
L’Espai d’Interès Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser forma part del Pla d’espais d’interès natural (PEIN) des de la seva aprovació l’any 1992. És el més extens del Ripollès, amb unes 12.500 ha en vuit municipis de les valls de Ribes i de Queralbs, de les quals un 80% es reparteixen entre Queralbs i Setcases. Ubicat en un espai d’alta muntanya, inclou els principals cims de la comarca (Puigmal, Gra de Fajol, Bastiments...), així com els naixements dels seus dos rius més importants, el Ter i el Freser. L’any 2001 el Parlament de Catalunya va aprovar que s’instés el Govern a iniciar els tràmits per declarar l’espai com a parc nacional o parc natural, una petició que es va repetir al cap d’un any però que no va progressar. Per altra banda, el 2004 es va aprovar definitivament el seu pla especial de delimitació conjuntament amb la resta d’EIN de la comarca (serra Cavallera, obagues de la vall del Rigard i serra de Montgrony).
La pràctica totalitat de la muntanya de Sant Miquel, de 3.894 ha, forma part de l’EIN de les capçaleres del Ter i el Freser. Aquesta forest, que ocupa el 78% de la superfície del terme municipal de Setcases i envolta el nucli urbà, és propietat del Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) però té una servitud de pastures, llenyes i fustes en favor de l’Ajuntament de Setcases. La gestió del bosc, on domina el pi negre amb zones d’avet i pi roig, està planificada mitjançant un projecte d’ordenació de 2003 que té vigència fins a l’any 2015.
Mobilitzacions contra una tala
El febrer de 2007 una empresa fustera de Camprodon havia d’iniciar la tala de 1.500 arbres de l’obaga de Carboners, una part de la muntanya de Sant Miquel situada a la pista que uneix Setcases i Espinavell, després d’obtenir-ne els drets de l’Ajuntament en una subhasta pública. Quan va transcendir aquest fet, diversos veïns de Setcases i entitats ambientalistes van iniciar una recollida de signatures –en van aconseguir 2.000 en pocs dies–, ja que consideraven que es tractava d’un bosc madur –són pins negres d’uns 150 anys– que tenia, a més, un elevat valor ambiental. La pressió en contra de la tala va provocar que els serveis territorials de Medi Ambient a Girona n’ordenessin l’aturada.
Tanmateix, el 15 de setembre de 2008 es van reiniciar els treballs després d’un informe favorable de l’enginyer forestal del DMAH en el qual es reduïa el nombre d’arbres que es podien talar. El mateix dia, Carles Fernàndez –regidor d’Independents per Setcases-Progrés Municipal (IS-PM) a l’oposició– va alertar dels treballs. Al cap de tres dies, cinc entitats ambientalistes (AEMS-Rius amb Vida, Associació de Naturalistes de Girona (ANG), l’Associació Arç, el Grup de Defensa de la Natura (GEDENA) i el Grup de Defensa del Ter (GDT)– van iniciar una campanya per demanar-ne l’aturada alertant que “es tractava d’un dels boscos madurs més importants de la comarca”. A més, recordaven que el paratge formava part del PEIN i de la Xarxa Natura 2000 i que tenia una de les màximes puntuacions en el mapa de valors naturals de la Carta de paisatge de la vall de Camprodon. Per a Fernàndez, després de l’aturada del 2007 les llicències per fer la tala havien caducat i el tema havia de tornar a passar pel ple municipal, un extrem que l’alcalde Jaume Busquets (Convergència i Unió, CiU) negava.
El 19 de setembre es feia públic que les pressions havien tingut efecte, i l’Ajuntament de Setcases, a instància del DMAH, suspenia cautelarment els treballs que tot just havien arribat a un terç del que s’havia planificat. A més, es va anunciar una trobada entre representants del consistori, del departament i dels ambientalistes per al 25 de setembre.
La reunió entre les diverses parts, que es va celebrar a l’Ajuntament de Setcases amb la presència de la directora general de Medi Natural, Núria Buenaventura (Iniciativa per Catalunya-Verds, ICV), va acordar actualitzar, a partir d’un procés participatiu, el Pla de gestió de la forest de la muntanya de Sant Miquel, una decisió que, a la pràctica, suposava aturar sine die la tala de Carboners. De fet, l’alcalde de Setcases considerava que com “a mínim” el procés es podria allargar “entre un any i un any i mig”. Santi Llagostera, president de l’Associació Arç, considerava “positiu” l’acord però demanava la presència de diverses institucions de recerca que actuessin com a “àrbitres” en el procés d’actualització del pla de gestió.